Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Haziran '18

 
Kategori
Psikoloji
Okunma Sayısı
236
 

Öfke Kontrolünde 10 Basamak

Öfke Kontrolünde 10 Basamak
 

Yaşadığımız her olaya duygusal olarak farklı tepkiler veririz. Hoşumuza gitmeyen ve bizde engellenmişlik hissi yaratan durumlarda doğal olarak öfkeli tepkiler veririz. Doğal olarak diyoruz çünkü öfke insanda var olması gereken ve gerektiğinde ortaya koyması gereken bir tepkidir.

Diğer bütün duyguları nasıl ki yaşamamız gerekiyorsa öfkeyi de yaşamalıyız. Çünkü Öfke bizi dışarıdan gelecek olan olumsuz uyaranlara karşı korur. Ancak burada önemli olan öfke duygusunun nasıl ortaya çıkacağı ve bize yaşattıklarıdır. Makul düzeyde yaşandığında hiçbir olumsuz etkisi olmayan bu duygunun kontrolü sağlandığında faydaları da olmaktadır.

Peki öfkemizi nasıl kontrol etmeliyiz?

1 – Olumlu İçsel Konuşmalar: Birey kendisini her ne konuda kontrol etmek isterse istesin içinden gelen olumsuz konuşmaları susturmalıdır. Ayrıca bu olumsuz konuşmalara karşı olumlu ve yapıcı cümlelerle cevap vermelidir. Örneğin; “Sakin ol”, “Bağırıp çağırmadan da bu problemi çözebilirsin.” Gibi kendinizi rahatlatıcı ifadeler kullanın.

2 – Fevri Davranmamaya Özen Gösterin:  Zira fevri davrandıktan sonra pişmanlık hissi yaşayabilir ve telafisi zor hatalar yapabilirsiniz.

3 – Kesin Yargılardan Kaçının: “Seni mahvedeğim.”, “Hayatım bitti.”, “Bu hiç değişmeyecek”, “Konuşmakla hiçbir yere varamayacağız.” Vb. cümleler size ayak bağı olur. Beyan ettiğiniz her şeye uygun hareket etmek zorunda hissedersiniz kendinizi ve çözüm yollarını kapatırsınız.

4 – Çözüm Odaklı Davranın: Karşınıza çıkan olumsuz herhangi bir durum ya da kişi ile tartışırken kesinlikle haklı – haksız ya da suçlu - suçsuz aramayın. Bu arayış için harcayacağınız enerjinizi çözüme kullanırsanız siz de sakin kalabilmiş olursunuz.

5- Ortam Değişikliği: Bazı durumlarda çözüme ulaşmakta zorlanabilirsiniz. Bu durumda öfkelendiğiniz ortam sizi daha da gerebilir. Bu gerginliği hafifletmek için ortamınızı değiştirin.

6 – Müsaade İsteyin: Eğer öfkelenmenize neden olan kişiden mümkünse müsaade isteyip daha sonra anlaşmazlığı çözmek üzere yeniden konuşun. Çünkü öfke anında girilen ikili diyaloglar çözümden ziyade daha karmaşık durumların doğmasına neden olabilir.

7 – Sık Sık Açık Havaya Çıkın: Günün büyük kısmını kapalı ortamlarda çalışarak geçiren insanlar daha gergin olabilirler. Açık havaya çıkmak bu gerginliği biraz daha hafifletecektir.

8 – Spor Yapın: İçimizde biriken enerjiyi bir şekilde dışarı atmak gerekir. Eğer mümkünse bunu spor yaparak sağlayabiliriz. Mümkün değilse her gün belli bir süre yürüyüş yaparak içimizde biriken enerjiyi dışarıya atmış oluruz. Ayrıca spor yapmak bireyde mutluluk hormonlarının salgılanmasını da sağlar.

9 – Nefes ve Kas Egzersizleri Yapın: Nefes ve kas egzersizleri öfke kontrolü için birebirdir. Daha sakinken öğrenilen  bu egzersizler öfke anında da yapıldığı takdirde rahatlamış olacaksınız.

10 – Profesyonel Destek Alın: Her problemle başa çıkmakta zorlanabilirsiniz. Eğer öfke kontrolünü ağlamakta da güçlük yaşarsanız mutlaka bir uzmandan destek alın.
 

Uzman Psikolog Uğur ŞENTÜRK

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 7
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 361
Kayıt tarihi
: 31.05.18
 
 

Uzman Klinik Psikolog. Bilişsel Davranışçı Terapi Uzmanı. Bireysel, Aile ve Çift, Cinsel terapile..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster