Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Ekim '16

 
Kategori
Eğitim
 

Öğrencilerinize "sadece ben" yerine "biz" demeyi öğretebilmek - 2

Bir önceki yazımda “Okulun bir görevi de çocukların, ne kadar farklı düşünceden, farklı yapıdan ve farklı bir kültürden olursa olsun, çevresindeki kişilerle ilgilenmelerini sağlamak, onlara empati duymayı öğretmektir” demiştim.

Öğrencilerinize EMPATİ alışkanlığı kazandırmak için, öncelikle sınıfta, derslerinizde şunları uygulayabilirsiniz:

Başkalarının duyguları hakkında konuşun: Onlara hikayeler anlatıp, hikayedeki kahramanların, hayvanların duyguları hakkında konuşun. Bu duygular karşısında nasıl davranabilecekleri, kahramana nasıl destek olabilecekleri hakkında beyin fırtınası yapın.

İletişiminizde duyguya odaklanın: Herhangi bir davranışı ile ilgili geri bildirim verirken, “Sen şunu yaptın” diyerek, davranışa vurgu yapmak yerine, davranışının başkasında yarattığı etkiyi öne çıkartın, böylece çocuk davranışının başkalarında ne gibi duygular yarattığını öğrenebilir. “Arkadaşının canı acıdı. Vurmak kötü bir şey”

Öğrencinizin yaşadığı olumsuz bir duyguyu hazmetmesi için fırsat verin: Çocuklar kızgın ya da üzgün olduğunda onların bu duyguyu kendi kendilerine dönüştürmeleri için fırsat vermez, biz onları iyi hissettirecek çözümler bulmaya çalışırız. Ya da “Kocaman adam hiç üzülür mü?” gibi sözler söyleriz. Halbuki bu duygunun doğal olduğunu vurgulamamız, daha sonrasında duygularını ifade etmesinde ve başkalarının duygularını anlamasında etkili olacaktır: “Şu anda resim yapmana izin vermediğim için kızgın olduğunun farkındayım. Öfken geçtiğinde sen de diğer arkadaşların gibi derse katılabilirsin.”

Canlandırmalar yapın, yaptırın: Yaratıcı drama, kukla gibi faaliyetler öğrencilerin başkalarının duygularını anlama becerilerini geliştirir. Neden arada dersleri canlandırmalarla anlatmıyorsunuz?

Güncel ve ilginç olayları kullanarak örnek verin: Örnek vererek anlatmak, kitapta öğrendiği bilginin pekişmesini sağlayan, yepyeni kapılar açan bir araçtır: Sosyal medya hesabından, dev bir mezarın yanında Bentley’iyle poz vererek arabasıyla gömülmek istediğini duyuran, sonunda onca yarattığı kamuoyunu “organ bağışının önemini” anlatmakta kullanan Brezilyalı iş adamının hikayesi öğrencilerinizi eminim ki çok etkileyecek, onların da topluma duyarlı davranışlarda bulunmalarına ilham olacaktır.

“Özür dilerim” sözünün gerçek anlamını öğretin: İstenilmeyen bir davranış sergilediğinde, öğrencilerimize özür dilemelerini öğretiriz. Halbuki özür dilemenin bir safhası daha vardır: “Özür dilerim, yaptığımı nasıl telafi ederim?”. Yaptıklarının sorumluluğunu almaları, bu davranışın başkalarında yarattığı duyguyu kavramaları ve bir daha tekrarlamamaları için bu safha çok önemlidir.

Harekete geçmenin önemini öğretin: Karşımızdakinin duygularını anlasak ve bunu karşıdakine hissettirsek bile, bazen bu konuyla ilgili “harekete geçme” ayağı eksik kalabilir. Halbuki hiçbir şey yapılmadığında, başka bir zamanda aynı sorun tekrar gündeme gelebilir. Bu yüzden “tespit edilen durum hakkında bir adım atmak” empatinin en önemli aşamasıdır. Öğrencilerinize, sorununu anladığı kişiye, bu konuyla ilgili atacağı adımlarda destek vermeyi de öğretin.
Tüm bunları öğrencilerinize öğretmenin yolu, aslında sizin empati becerilerinizden geçiyor. Önce siz öğrencilerinizle, önce siz velinizle, önce siz diğer öğretmen arkadaşlarınızla iyi iletişim kurmalı, onları anlamalısınız ki bunu öğrencilerinize de öğretebilin.

Kaynak:

· http://www.edutopia.org/blog/project-happiness-empathy-randy-taran
· http://sites.gse.harvard.edu/sites/default/files/making-caring-common/files/empathy_brief_for_schools2.pdf
· http://www.zerotothree.org/child-development/social-emotional-development/take-a-walk-in-my-shoes.html?referrer=https://www.google.com.tr/
· http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/516/6402.pdf
· http://www.theguardian.com/world/iran-blog/2014/jan/28/iranian-teacher-hero-shaving-head-solidarity-bullied-pupil 

 
Toplam blog
: 168
: 336
Kayıt tarihi
: 04.05.09
 
 

Elgiz Henden 1968 yılında doğdu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesini 1989 yılında, yük..