Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Eylül '11

 
Kategori
Eğitim
 

Öğrenme stratejilerini belirleme

Öğrenme stratejilerini belirleme
 

ÖĞRENME STİLLERİ


Öğrenmen stratejilerinin belirlenmesinde, öğrenme stilleri, zeka tipleri ve görsel erişim ipuçları, günümüzde oldukça geniş olarak yaralanılan modellerdir. Bir öğrencinin öğrenme stratejisini belirlemede bu modellerin hepsi de bize bir fikir verebilir. Ancak akılda tutulması gereken en önemli şey bunların sadece bir model olduğudur. Gerçek hayatta bu bilgiler asla doğrudan işimize yaramazlar. Bu nedenle öğretmenlerin bu modeller üzerinde çalışmış olmaları, bir deneyim sahibi olmaları gerekir. Bu modeller kitaplardan okuyup anlamakla kullanılabilecek bilgiler sunmazlar, ancak öğretmenin öğrenciyle iletişiminde sağladıkları kaynaklarla, önemli bir altyapı oluşturulmasına yardımcı olurlar. Bu nedenle öğrencilerin öğrenme stratejilerini belirleme, öğretmenin genel olarak bilgi ve deneyim birikiminin bir ürünü olarak ortaya çıkar. 

ÖĞRENME STİLLERİ
 

İlk kez 1960 yılında Dr.Rita Dunn tarafından öne sürülen “öğrenme stilleri” kavramı, günümüzde insanların öğrenme stratejilerini belirlemede önemli bir modeldir. Bu modele göre insanların bir öğrenme tarzı vardır. Bunlar öğrenme stilleri adı altında üç ana kategoride toplanmıştır. 

1. Görsel öğrenme stili
2. İşitsel öğrenme stili
3. Dokunsal öğrenme stili 

GÖRSELLER
 

Görsel ağırlıklı olarak öğrenen insanlar, özel yaşamlarında genellikle düzenli ve titizdir. Karışıklıktan ve dağınıklıktan rahatsız olurlar. Dağınık bir masada çalışamazlar, önce masayı kendilerine göre düzenlerler, daha sonra çalışmaya başlarlar. Konu anlatımı veya bir olayın anlatımındansa yazılı olarak verilmesini tercih ederler. Okudukları ve yazdıkları metinlerde yazım, noktalama ve diğer dilbilgisi kurallarına duyarlıdırlar. 

Olumlu Yanlar:
• Gördüklerini ve okuduklarını hatırlarlar. İyi gözlemcidirler.
• Birebir etkileşimi ve göz temasını önemserler.
• Farklı renkleri kullanmaktan hoşlanırlar; bu şekilde daha kolay düşünür ve öğrenirler.
• Çevrelerindeki detayları gözlemlerler.
• Okumaya düşkündürler.
• Yüzleri iyi hatırlarlar.
• Liste yapmayı severler.
• Kolay organize olurlar.
• Uzun hedefli planlar yapabilirler. 

Olumsuz Yanlar:
• Duyduklarını uzun süre hafızada tutamazlar.
• Ders anlatılırken not almazlarsa huzursuz olurlar.
• Yazılı olmayan bilgiyi fark etmeyebilirler.
• Karmaşık ve karışık ortamlarda huzursuz olurlar.
• İsimleri hatırlamakta zorlanırlar.
• Görsel materyallere dayanmayan uzun anlatımlara tahammül edemeyebilirler.
• Sözel yönergeleri hatırlamakta zorluk çekerler. 

İŞİTSELLER
 

İşitseller, küçük yaşlarda kendi kendilerine konuşurlar. Ses ve müziğe duyarlıdırlar. Sohbet etmeyi, birileri ile çalışmayı severler. Yabancı Dil öğreniminde (konuşma ve dinleme becerilerinde) başarılıdırlar. Kendi kendine konuşmaları nedeniyle öğretmeni dinlemekte zorlanabilirler, bu özellikleri nedeniyle, işittiklerini daha iyi anlama özelliklerine rağmen bu şanslarını kaybederler. Gözle okuma esnasında hiçbir şey anlayamayabilirler. Bu nedenle, okurken dudakları oynar, sesli okurlar. Desteklemek için en azından kendi kulağının duyabileceği bir sesle okumalarına izin verilmelidir. Daha çok konuşarak, tartışarak öğrenirler. Bilgi alırken dinlemeyi okumaya tercih ederler. Tempolu ve ahenkli konuşurlar. Olay ve kavramları birinin anlatması ile daha iyi anlarlar. Grup ve ikili çalışmalarda konuşma ve dinleme olanakları olduğu için iyi öğrenirler. Hatırlamak istediklerini, birisi kendilerine anlatıyor ya da söylüyormuş gibi işiterek hatırlarlar. 

Olumlu Yanlar:
• Duyduklarını hatırlarlar.
• Uzun anlatımlarda bile anlatılanların içerisinde kaybolmazlar.
• İyi bir konuşmacı olabilirler.
• Müzik hatırlamalarını kolaylaştırır.
• Ses taklitlerine yatkındırlar.
• Konuşulmuş/tartışılmış olan konuları hatırlarlar.
• Yüksek sesle okumaktan hoşlanırlar. 

Olumsuz Yanlar:
• Gürültüden rahatsız olurlar. Gürültülü ortamlarda konsantre olamazlar.
• Resimler ve resimli anlatımlardan rahatsız olabilirler.
• Okumaktansa dinlemeyi tercih ederler.
• İsimleri hatırlasalar da yüzleri hatırlamakta zorlanırlar.
• Yazmaktan hoşlanmazlar, konuşmayı tercih ederler.
• Yazarken noktalama işaretleri, dilbilgisi hataları yapabilirler. 

DOKUNSALLAR
 

Dokunsallar oldukça hareketli olur ve hareket halinde öğrenirler. Tahtayı silmek, pencereyi açmak, kapıyı örtmek, tebeşir getirmek hep onların görevi olsun isterler. İlgi odağı olmaktan hoşlanırlar. Uzun müddet oturduklarında ve hareketsiz kaldıklarında zorluk çekerler. Tahta-tebeşir-anlatım ders işleme sisteminden en az yararlananlar onlardır. Bu nedenle, “yaramaz” ve “tembel” olarak tanımlanabilirler. Dikkatlerini çekmek için dokunmak ve temas önemlidir. Öğrenebilmeleri için yaparak-yaşayarak öğrenme dediğimiz öğrenme tekniklerinin uygulanması faydalıdır. 

Olumlu Yanlar:
• Yapılanı hatırlarlar.
• Oyunlara bayılırlar. Ya eğlendirmelidirler ya da eğlenmelidirler.
• Aktif katılımı severler.
• Birkaç konuda birden aynı anda çalışabilirler.
• Hareket içeren hikaye kitapları okumayı severler. 

Olumsuz Yanlar:
• Okumada zorlanmışlardır ya da zorlanmaktadırlar.
• Okumayı sevmezler.
• Yazım hataları yaparlar.
• Bastırarak kalın yazarlar, yazıları diğer stillere göre iyi değildir.
• Çok iyi işitemeyebilirler ya da işittiklerinden anlam çıkarmakta zorlanırlar.
• Bulundukları ortamın gereklerine özen göstermeden hareket ederler.
• Rutinlerden, plan ve programdan fazla hoşlanmazlar. 

Bu sınıflandırmaların anlatım açısından önem taşıdığını, gerçek yaşamda insanların karma özelliklere sahip olduklarını göz önünde tutmak koşuluyla, öğrenim stilleri son derece yararlı bir yaklaşımdır. Gönlünüzce bir gün dileğiyle!
izzetbalci@ziprotek.com

 

 
Toplam blog
: 75
: 1163
Kayıt tarihi
: 06.06.11
 
 

Zihinsel Programlama Teknikleri(NLP, Hipnoz, Meditasyon..vs.) alanında, uzun yıllardır araştırma ..