Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Ekim '07

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
8755
 

Öğrenmeyi etkileyen etkenler nelerdir?

Öğrenmeyi etkileyen etkenler nelerdir?
 

Yaşam boyu öğrenim sırasında bizi etkileyen olumlu ya da olumsuz etkenler vardır. Bunların farkında olmaksa öğrenmenin kalıcılığını ve etkinliğini etkiler. Peki, bunlar nelerdir?

Türe özgü hazır oluş: Öğrenecek olan organizmanın istenilen davranışı göstermek için gerekli biyolojik donanıma sahip olmasıdır. Örneğin; papağana konuşmayı öğretebiliriz ancak kırlangıca öğretemeyiz.

Olgunlaşma: Bireyin bedensel ve zihinsel yönden davranışının öğrenme seviyesine ulaşmış olması gerekir. Örneğin; bir çocuğun yemek kaşığını tutabilecek seviyeye gelmesi olgunlaşmaya bağlıdır. Olgunlaşma yaş ve zeka açısından ele alınabilir.

Güdüleme (Motivasyon): Öğrenmeyi kolaylaştıran güdü; öğrenmeye istekli ve hazır hale gelme durumudur. İçsel Güdüleme; eğer bir birey kişisel doyum elde etmek için bir işi başarmaya çalışıyorsa bu içsel güdülemedir. Dışsal Güdüleme; eğer bir birey sertifika sahibi olmak için bilgisayar kursuna katılıyorsa bu dışsal güdülemedir.

Genel Uyarılmışlık Hali ve Kaygı: Uyarılmışlık düzeyi bireyin çevreden gelen uyarıcıları alma derecesi olarak da tanımlanabilir. Uyku, panik, moral bozukluğu bunlara örnektir. Kaygı da genel uyarılmışlık halidir. Aşırı ya da çok düşük kaygı öğrenmeyi olumsuz etkilerken, orta düzeydeki kaygı öğrenmeyi olumlu bir şekilde etkiler.

Fizyolojik Durum: Öğrenmenin gerçekleşmesinde bireyin sağlıklı bir fizyolojik yapıya sahip olmasının olumlu rolü vardır. Duyu organlarındaki bozukluklar ve süreğen hastalıklar öğrenmeyi olumsuz etkiler.

Önceden Kazanılan Yaşantılar: Öğrenmenin meydana gelmesinde ön yaşantıların katkı getirici ya da engelleyini rolü vardır. Örneğin; ilk öğretime başlamadan önce anaokuluna giden öğrenciler bilişsel ve sosyal davranışları öğrenmede, önceki yaşantılarının etkisiyle daha başarılı olabilirler.
Ancak; bilgisayarda F klavye ile yazı yazmayı öğrenen bir bireyin, Q klavye kullanırken zorlanması ise önceden kazanılan yaşantının olumsuz etkisidir.

Bireysel Ayrılıklar: Bireysel ayrılıklar bireyin öğrenme hızını, düzeyini, öğrenmeye ilişkin ilgi ve dikkatini, öğrenmenin kalıcılığını etkiler. Bireysel ayrılıkların ortaya çıkmasında kalıtım ve çevrenin rolü vardır.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Sevgi Hanım güzel dillendirmişsiniz ama daha çok bir psikolog perspektifi var gibi. Çok net kısa ve somut anlatımız yazınızı çekici kılmış... Başarılarınızın devamini dilerim...

Saruhan dag 
 31.12.2007 13:11
Cevap :
Yazıma bu açıdan hiç bakmamıştım. Çok teşekkür ederim...  04.01.2008 20:58
 

Hasbel kader tanıdım sizi... Bu blogunuzla... Diğer bloglarınızı da inceledim, hepsinde derinlik ve çeşitlilik var. Bir edebiyatçı olarak, hem nitelikli bir blogger hem bir Türkolog tanıdığım için sevindim. Yazılarınızı zevkle takip edeceğim.. Bu blogunuz da aydınlatıcı ve bilinçlendirici.. Hoş bir yazı... Tebrikler.. Selamlar..

murat ertaş 
 03.10.2007 15:13
Cevap :
Merhaba Mutrat Bey, yorumunuz için çok teşekkür ederim. Türkolog değilim henüz. Umarım ilerleyen zaman, bana Türkolog olma şansı verir. Bu arada ben de sizin blogunuza göz atma şansı buldum ve izin verirseniz kendi bloğumda sizi önermek isterim. Sevgilerimle... Hoşça kalın...  07.10.2007 21:44
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 40
Toplam yorum
: 159
Toplam mesaj
: 51
Ort. okunma sayısı
: 7001
Kayıt tarihi
: 06.08.07
 
 

Ben Sevgi Biçer. 1983 Adana doğumluyum. Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe Öğretmen..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster