Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Kasım '21

 
Kategori
Eğitim
 

ÖĞRETMEN ALİ OĞUZ'LA

SÖKELİ EFSANE ÖĞRETMEN

 

ALİ OĞUZ’LA BİR KONUŞMA                      

 

 

GİRİŞ: Söke’de uzun yıllar Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev yapan “Efsane Öğretmen” diye anılan çalışkan, eğitime sevdalı Sayın Ali Oğuz var aramızda. Adını daha önce Söke Endüstri Meslek Lisesinde müdür olarak görev yaptığı yıllarda duymuştum. Fakat bir türlü bir araya gelmemiz mümkün olmadı. En son Atatürk Mahallesi Muhtarı rahmetli Zeki Acet’in vasıtası ile tanışmamız, görüşmemiz mümkün oldu. ( Muhtar Zeki Acet-1949- 2020 / Bu güzel insanı rahmetle anıyorum).

 

Sayın Oğuz’la zaman zaman telefonla konuşmamız oldu. “Söke’de İz Bırakanlar “( İnceleme, Araştırma, Biyografi- 2017). Adlı kitabı hazırladığım zaman Sayın Ali Oğuz’u da almak istedim. Adı geçen kitabım çıkınca bir adedini de ona göndermiştim. Kitabımı fazlasıyla beğenen Sayın Ali Oğuz Bey, bana kısa ve özlü bir mektup göndermişti. O günün hatırası bağlamında bu mektuptan bir kaç cümleyi sizlerle burada paylaşmak istiyorum:   

 

Sayın Abdülkadir Güler kardeşim,

 

  Önce sizi, çok emek vererek, uzun zaman harcayarak, derlemesine tarihi ve çok yönlü araştırmalar da yaparak yazdığınız “ Söke’de İz Bırakanlar ” adlı eseriniz için yürekten kutluyorum.

 

83 yaşındayım,83 yıldır Söke’deyim. Siz Söke’mizi Sökelinden daha çok derinden tanımış ve sevmişsiniz. Bir Sökeli olarak araştırmalarınızdan ve eserinizden çok faydalı bilgiler edindim…

 

Bu çalışmalarınız, emekleriniz için tebriklerimi, teşekkürlerimi ve şükranlarımı sunuyor, başarılı çalışmalarınızın devamını diliyorum. Temmuz 2020

 

Ali OĞUZ

 

 

Bu mektuptan sonra Sayın A. Oğuz’la bir kaç kez daha görüşmemiz oldu. Sayın Oğuz uzun yıllar Türk Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde öğretmen,   idareci ve en son Milli Eğitim Bakanlığı Başmüfettişi olarak onurla görev yapmış bir eğitimcidir. 24 Kasım Öğretmenler Günü münasebetiyle genç öğretmenlerimize ve idareci meslektaşlarımıza bir örnek bağlamında Sayın Oğuz’ la bir konuşmamız oldu. Aynı konuşmayı siz değerli meslektaşlarımızla paylaşmak istiyorum.  Yararlı olur diye düşünüyorum.  Bu duygu ve düşüncelerle öğretmen arkadaşlarımızın Öğretmenler Gününü kutluyor, yeni göreve başlayanlara başarılar ve emekliye ayrılanlara da sağlıklı günler diliyorum. Ayrıca aramızdan ayrılanları da rahmetle anıyorum. Bu kısa girişten sonra şimdi Efsane Öğretmenimiz Sayın Ali Oğuz’la yaptığım konuşmayı sunuyorum: 

 

 

 

A.GÜLER: Sayın Ali Oğuz bey, adet olduğu üzere bize özgeçmişinizden biraz söz eder misiniz?

 

A.OĞUZ: Sayın Abdülkadir Güler bey kardeşim; Değerli

Öğretmenlerimizin mutlu günlerinde kıymetli zamanınızı almamak için sorularınıza ortak olabilecek cevaplar veriyorum. Röportajınız için teşekkür ediyor selam ve saygılarımla…  

 

Saygıdeğer öğretmenlerimizin 24 Kasım Öğretmenler Günü

kutlu olsun, çalışmalarında sağlık ve başarılar diliyorum.

 

1937 Söke doğumluyum. Fakir ve pek mutlu bir ailenin çocuğuyum. İlk ve ortaokulu Bornova’da, lise tahsilimi İzmir Mithat paşa Endüstri Meslek Lisesi’nde, yüksek tahsilimi Ankara Erkek Teknik Yüksek Öğretmen okulunda ( Bu günkü adı: Ankara Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi) tamamladım. Branşım elektriktir. Bu yıl 2021’de eşim ile birlikte mutlulukla evliliğimizin 62. Yılını kutladık. Üniversite mezunu 3 çocuk babasıyım.  Öğretmenlik görevime 1961 yılında Sivas Endüstri Meslek Lisesi ve Akşam Tekniker Okulu’nda başladım. Bu okullarda öğretmenlik, müdür yardımcılığı ve müdür başyardımcılığı gibi görevlerde 7 yıl görev yaptıktan sonra askerlik görevimi yerine getirmek için çok iyi anlaştığımız, sevdiğim Sivas’tan, okulumdan ve öğrencilerimden ayrıldım. Ankara Polatlı ve Füze Okulu’nda 6 aylık okul döneminden sonra Kırıkkale’de muhabere asteğmeni olarak göreve başladım. Çok güzel geçen bu görevden sonra teğmen olarak 1970 yılında terhis oldum. Aynı yıl Bakanlığımızın takdiri ile yine, Sivas’ta ilk görev yerim yaptığım okula bu kez müdür olarak atandım. Eşimin rahatsızlığı nedeni ile ılıman bölgeye gitmemiz tavsiyesine uyarak Söke’ye naklimi istedim. 1973 yılında çok sevdiğimiz Sivas’tan ayrılmamız bu kez çok zor oldu. Sivas’ı ve Sivaslıları çok sevmiştik. Sivas halkı da beni sevmişti. Mezun olan öğrencilerim her bayramda beni ararlar, hatırımı sorarlar ve bayramımı kutlarlar. Yıllar sonra öğrencilerim beni aramak, hatırımı sormakla bana mükâfatların en değerlisini veriyorlar. Sağ olsunlar var olsunlar, her zaman başarılı olsunlar. Yıllar sonra öğrencilerim tarafından saygı ile anmak benim için mükâfatlarınken değerlisidir.

 

A.GÜLER, Sayın Hocam sizler Sivas’tan sonra Aydın ilimizin en güzel ilçelerinden biri olan Söke’ye geldiniz. Bize Söke’de ki çalışmalarınızdan da söz eder misiniz?

 

A,OĞUZ, Sayın Abdülkadir Güler, yukarıda söylediğim gibi 1973 yılında Söke’ye Endüstri Meslek Lisesine müdür olarak atandım. Söke’de görevli olduğum günlerde Kaymakamlık, Belediye Başkanlığı, Askeri Birlikler, Hastane, Sanayi Sitesi, Fabrikalar, okullarımız, bu yörenin esnafı ve Söke halkı ile çok güzel ilişkilerimiz oldu. Bu adını verdiğim kurum ve kuruluşlarla birlikte Söke Endüstri Meslek Lisesi’nin genişlemesi, yeni meslek dalları kazandırılması için çalıştık ve birlikte başardık.

 

Söke’de 10 yıl görev yaptıktan sonra yine Bakanlığımızın takdiri ile 1983 yılında Bakanlık Müfettişliği ile görevlendirildim. Kısa zamanda Bakanlık Başmüfettişliğine terfi ettim. Bu görevimde de çok güzel çalışmalarımız oldu. 19 

                -  1996 yılında isteğim ile Bakanlık Başmüfettişi olarak emekli oldum. Halen Söke’de Atatürk Mahallesi                      Öğretmen Evleri’nde ikamet ediyorum. Atatürk Mahallesi ve Öğretmen Evleri tanımlaması bir araya                       gelmesi; bir öğretmen olarak beni çok mutlu ediyor.36 yıl birlikte çalıştığım amirlerime, öğretmen                      lerimize, memurlarımıza ve tüm personele çok teşekkürler ediyorum. Okullarında okuma sağlayan                       bana yukarıda arz ettiğim görevleri veren, maaşlarımı ve sağlık yardımlarını zamanında karşılaya                       veren YÜCE DEVLETİMİZE sonsuz şükranlarımı ve saygılarımı sunuyorum.

 

A.GÜLER: Sayın Ali OĞUZ, siz uzun yıllar Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde öğretmenlik, idarecilik ve M. E. B’nın yüksek kademelerinde Başmüfettiş olarak ta göre yaptığınız. Deneyimli bir eğitimci olarak öğretmenlerimize ve özellikle genç öğretmenlerimize neler söylemek istersiniz?

 

A.OĞUZ. Öğretmen insanları, doğayı seven ve bu mesleğe gönülden bağlayan çok değerli bir meslektir. Öğretmeni muma benzetirler: Erir, fakat etrafına ışık saçar. 3 ağır ve çok değerli görevimiz vardır. Eğitim,  Öğretim ve Örnek olacak davranışlarda bulunmak.

 

 Eğitimden Amaç:

 

Vatanına, bayrağına,  kendisine,   başkasına, çevresine, kanunlara,  yönetmeliklere,  örf ve adetlerimize,( gelenek ve göreneklerimize ), saygılı olmak, hatır soran, yardımsever, büyüklerine saygılı, küçüklerini seven,  hayvanları ve doğayı seven, koruyan,  kötü alışkanlıklardan uzak duran,  tasarrufa önem veren, selam verip almasını bilen,   teşekkür etmesini, gerektiğinde özür dilemesini de bilen,  af etmesini, bilen,  başarılı insanları takdir eden, tebrik eden  ve muhtaç kimselere yardım eden, tek kelime ile insan yetiştirmek olmalıdır. Öğretmenlerimiz görevlerini işlerken şu konulara da önem vermelerini tavsiye ederim:

 

Ünlü bir düşünürün takdire değer bir özdeyişi var. Bilgi sahibi olunuz, mal sahibi malını korumak zorundadır. Bilgi ise sahibini korur. Bu sözler öğrenme isteyini kamçılar. Öğretmenlerimiz konularını işlerken etkin bir öğrenmeyi sağlamak için ve başarıyı artırmak için:

 

  • 1-DUYARSAM UNUTURUM,
  • 2-GÖRÜRSEM HATIRLARIM,
  • 3-YAPARSAM ÖĞRENİRİM…

 

Kurallını unutmamaları dilerim.

 

Yıllık ve Günlük Planlarınızı hazırlayınız.  2. ve 3. Maddeleri uygulamak için de hazırlık yapınız. Derslerinizi uygulamalı ve görsellerle işleyiniz. Bilgi ve teknolojik gelişmeleri takip ediniz. Yeni teknoloji gelişmelerin gerisinde kalmayınız. Gençlerimiz ilim, fen ve teknoloji gelişmelerle çok ilgileniyorlar. Bu ülkemizin çok daha kalkınmasını sağlayacak gurur verici bir gelişmedir.

 

A.GÜLER, Sayın Ali Oğuz, son olarak sizler okullarımızda idareci olarak kayda değer görevler yaptınız. Söke camiasında hatta öğretmenler arasında sizlere “Efsane Öğretmen” diyenler de vardır. Bir idareci olarak son olarak neler söylemek istersiniz?

     

A.OĞUZ: Okullarımızda, kütüphanelerimizde kanun ve yönetmelikler için bir özel köşe yapınız. Bu köşenizde: Anayasa, Devlet Memurları Kanunu, Kat Mülkiyeti Kanunu, Türk Ceza Kanunu, İl idaresi Kanunu mutlaka bulunmalı ve bunları dikkatle okunmalıdır. Bakanlığımızın genelgeleri, okulumuzun yönetmeliği, disiplin yönetmeliği, mutlaka okunmalıdır. Kanun ve yönetmelikler değişikliklerini önemle takip edilmelidir.

 

Devlet tarafından kullanılan binaların yangından korunması ile ilgili yönetmelik esasları titizlikle yerine getirilmelidir. Okulda iş kazaları, yangın ve çocuklar için tehlikeli olabilecek yerlerde önlemler alınmalıdır. Nöbetler gereği gibi ve titizlikle yerine getirilmelidir. Okul kantinleri Belediye zabıta ve sağlık görevlileri ile iş birliği yapılarak denetlenmelidir.  Üretim yapan hareketli makinaların bulunduğu okullarda eğitimler yapılmalı, bölümlerde makinelerin ve kullanılan aletlerin özelliklerine göre korunma uyarı levhaları düzenlenmelidir. Okulların özelliklerine göre uygun Güvenlik Yönetmelikleri hazırlanmalıdır.

 

Mesleki bilginizi, kanun ve yönetmelik bilgilerinizi yerinde ve zamanında uygulamakla huzur bulursunuz. Çevrenizde saygınlık, sevgi kazanır görevinizde başarılı olursunuz.

 

İşte bu duygu ve düşüncelerle tüm öğretmen meslektaşlarımın Öğretmenler Günü’nü kutluyor, öğretmenlerimize ve ülkemize, sağlıklı, mutluluk ve başarılı günler diliyorum.

 

A.GÜLER: Sayın Hocam, Eğitim, Öğretim ve Öğretmenlerimiz konusunda bize önemli bilgiler verdiniz. Bu konuşmadan dolayı bize zaman ayırdığınız için teşekkür ediyor, ben de 24 Kasım Öğretmenler Gününüzü en iyi dileklerimle kutluyor, sağlıkla daha nice yıllara sağlık ve huzur içinde ulaşmanızı diliyorum.

 

A.OĞUZ, Sayın Abdülkadir Güler, bu konuşma münasebetiyle beni eski günlerime götürdünüz. Bana da saygıdeğer öğretmenlerimiz bağlamında bir konuşma fırsatını verdiniz. Ben de sizlere teşekkür ediyor, sağolunuz, varolunuz diyorum.

 

         Abdülkadir  GÜLER 

      21 KASIM 2021-  SÖKE

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..