Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Temmuz '07

 
Kategori
Eğitim
 

Öğretmenlerin müfettişlerden beklentileri

Belli ve ortak bir sonuca varmak için ferdi çabaların bir araya getirilmesi amacıyla, çok eski zamanlardan beri, çeşitli teftiş şekilleri kullanılmıştır. Teftiş, eğitim-öğretim çalışmalarını Milli Eğitimin ve öğretim kademesinin amaçlarına yöneltme ve bu amaçları gerçekleştirmede çok etkin bir faaliyettir. İleri ülkelerde de teftişe bu gözle bakılmaktadır. Bu bakımdan teftiş eğitim sisteminin ayrılmaz bir parçasıdır. Kamu kuruluşlarına ve özel kuruluşlara bakacak olursak, bunların tümünün teftişin lüzumunu anlamış ve bünyelerinde bu hizmete gereken yeri vermiş olduklarını görürüz.

2006 yılında seminerimde anket çalışması yaparak öğretmenlerin müfettişlerden beklentilerini önermeler halinde sunup ve bu önermelerin kabul edilebilirlik derecesini belirtmeye çalıştım. Böylece, elde edilen bulgular ile günümüz çağdaş eğitim anlayışı içerisinde, öğretmenlerin müfettişlerden beklentilerinin kabul edilme ve edilmeme sebepleri üzerinde yorumlar yaptım.

Araştırmada öğretmenlerin müfettişlerden beklentilerinden oluşan önermelerden bahsedilmiştir. Eğitimin öğeleri arasında yer alan öğretmenlerin, müfettişlerden beklentilerini belirlemek amacıyla, Adana ili, Seyhan ilçesinde görev yapmakta olan 100 öğretmene aynı zamanlarda anket çalışması yapılmıştır.

Bu çalışmanın sonucunda en yüksek puan alan önermeler şunlardır:

1. Müfettişler, iyi bir öğretmen olmalıdır.
2. Müfettişler, kendi kökenlerinin de öğretmenlik olduğunu unutmamalıdır.
3. Müfettişler, iyi bir rehber olmalı ve rehberliğe dayalı teftiş yapmalıdır.
4. Müfettişler, asık suratlı olmamalı, güler yüzlü olmalıdır.
5. Müfettişler, değişen öğretim programının uygulanmasında karşılaşılan problemlerin giderilmesinde yardımcı olmalıdır.
6. Müfettişler, teftiş yaparken bütün ön yargılarından (siyasi görüş, sendika, cinsiyet) arınmış olmalıdır.
7. Müfettişler, teftiş sırasında öğretmenlerinde insan olduğunu unutmamalıdır.
8. Müfettişler, sahip oldukları yetkilerini üstünlük ve baskı aracı olarak kullanmamalıdır.
9. Müfettişler, teftiş edecekleri konuda kendi aralarında tutarlı olup çelişkiye düşmemelidir.
10. Müfettişlerin yapacakları çalışmalar eğitim ve öğretimde başarı ve kaliteyi artırıcı nitelikte olmalıdır.

Bu çalışmada daha düşük puanlarını alan önermeler ise şunlardır:

1.Müfettişler, teftiş edilen okulların, sınıfların fiziki şartlarını, zamanı ve mekânı göz ardı etmemelidir.
2. Müfettişler, örnek dersler işlemelidir.
3. Müfettişler, teftiş sırasında gördüğü güzellikleri değerlendirmeli ve ödüllendirmelidir.
4. Müfettişler, teftişte sorgulayıcı değil de bilgilendirici, eksik tamamlayıcı, geliştirici, yönlendirici olmalıdır.
5. Müfettişler, öğretmenlerin istedikleri ile ilgili örnek çalışmalar yapıp öğretmenlere göstermelidir.
6. Müfettişler, sınıfa girince kendini tanıtmalı, çocuklara selam vermeli ve onlarla olumlu ilişkiler kurmalıdır.
7. Alan müfettişleri olmalı, her alanda kendini yetiştirmeli ve her müfettiş kendi alanındaki öğretmenleri denetleyip yetiştirmelidir.
8. Müfettişler de gerektiğinde eleştiriye açık olmalıdır.
9. Müfettişler, okuldaki tüm sorunların çözümünde yararlı olmalıdır.
10. Müfettişlerin teftiş şekli, rehberliğe dayalı (süreç ağırlıklı) olmalıdır.

 
Toplam blog
: 425
: 3089
Kayıt tarihi
: 06.12.06
 
 

Gazi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi..