Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Mart '10

 
Kategori
Eğitim
 

Öğretmenlik profesyonel bir meslek midir?

Öğretmenliğin yapan kişinin özellikleri, mesleğe dair branşına alan bilgisi, öğrencileriyle ilişki kurmasını sağlayan duyguları ve bu konudaki yeterliliği, bilgisini aktarma için öğrendiği öğretim yöntemleri mesleğin profesyonel olması için yeterli midir?

Önce profesyonel meslek nedir o konuyu tartışalım. " Meslek, insanın yaşamını sürdürebilmek için icra ettiği ve genellikle yoğun bir eğitim, çalışma, bilgi birikimi, seçilen mesleğe bağlı olarak yetenek geliştirmeyi gerektiren ve tüm bu sürecin sonunda kişilerin kazandığı ünvanın adıdır " şeklinde tanım yapılabilir. Bu anlamda bakılınca öğretmenlik profesyonel bir meslek gibi durmaktadır.

O işi yapacak kişilerin meslek etiğine sahip olmaları, mesleğin gelişimini sağlamaları, diğer insanlar nezdinde tanınmasını sağlayan meslek odaları ve sendikaları olmalıdır.

Öğretmenlik mesleğinin etik değerleri hala tartışmalı ve tam olarak kodlanmamıştır. Arama yaptığımızda her yer aynısnı bulabileceğimiz bir kodlama yoktur. Sadece tavsiye, iyi niyet belitisi niteliğinde açıklamalar ve yönlendirmeler vardır. Meslek gelişimini sağlamak kişisel bir çabadan ileriye gitmeye çalışmakta, bakanlık bu konuda çalışmaktadır. Ancak kaydedilen ilerlemeler, yapılamaya çalıılan etkinlikler ülke ihtiyaçları doğrultusunda değil zamanın popüler eğitim anlayışları doğrultusunda yapılmaktadır. (yaklaşık 10 sene önce çoklu zeka ile ilgili çalışmalar aşırı yapılmaktaydı fakat günümüzde adı çok az duyulmaktadır)

Öğretmenliğin meslek odası yoktur. Meslek odaları tüm çalışanları birbirinden ayırmadan bir çatı altında toplayan ve herkesin hakkını savunun, meslek gelişimini sağlayan önemli bir kuruluştur.

Sendikaların varlığı; yaz aylarında hükümetle yapılacak pazarlıkta- daha doğrusu dinlemecilikte- çalışanları temsilen kimin dinleme yetkisi olacak tartışmasından öteye geçmekte midir?

Öğretmenlik mesleğine giriş koşulları, öğretmenliğin yeterlilikleri son senelerde tanımlanmıştır. Mesleğin eğitimini araştırırsak üniversitede 4 yıllık eğitime son 20 yılda geçildiğini, önceki zamanlarda liseyi bitirenlerin öğretmen olarak atandığı dönemler olduğunu görürüz.

Öğretmenlik eğitiminin süresinin tam olarak karar birliğine varılamadığı sadece lise eğitimi, yüksekokul, enstitü, fakülte eğitimi gibi farkı zamanlamaların kullanıldığını görmekteyiz.

Meslekte ilerleyebilmenin, kariyer planlaması yapabilmenin mümkün olmadığı, tüm çalışma süresi sonunda kariyer anlamında ve maddi getirisi anlamında başlangıç noktasına çok yakında olduğumuzu farkederiz.

Fakülte eğitimlerinin bile birbirinden dağlar kadar farklı oduğu, Ankara da okuyan bir öğretmen ile başka bir şehirde okuyan öğretmenin aldığı derslerin birbiriyle alakası olmadığı ve bu yüzden eğitim faküteleri arasında yeni işbirliği çalışmaları yapıldığını biliyoruz.

"Eğitimbilimi özümsemiş, çocuk-genç psikolojisini anlayan, modern öğretim tekniklerini iyi öğrendiği için başarıyla uygulayan, çok okuyan, kendini güncelleyen ve mesleğini severek" sözleri ancak mesleğin kişisel gelişimi için adledilmesi gerekir. Bu sözler o kişinin işini daha profesyonel yapma gayretidir.

Bizlerin iyi niyetli düşünceleri o mesleğin profesyonel olmasını sağlamaz. Meslek için ilk şart meslek etiğinin olmasıdır ama maalesef en büyük sorun bu.

Öğretmenlik mesleği için yukarıdaki gibi atfedilen sözler o mesleğe ait etik kurallar içerisinde olmalıdır. Yoksa birileri, müdürler, bakanlar, yazarlar böyle söylediği için bir meslek profesyonel olmaz.

 
Toplam blog
: 27
: 1255
Kayıt tarihi
: 09.02.10
 
 

1978'de Susurluk'ta doğdum. İlk ve orta okulu burada tamamladıktan sonra Savaştepe Anadolu Öğretmen ..