Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Kasım '07

 
Kategori
Eğitim
 

OKS”den SBS”ye… Peki ne değişti?

OKS”den SBS”ye… Peki ne değişti?
 

Yaklaşık iki yıl süren çalışmalar neticesinde yeni ortaöğretim kurumlarına öğrenci seçme ve yerleştirme sistemi son halini alıyor. Taslak yönergeye göre ise ilk SBS (Seviye Belirleme Sınavı) 2008 yılında yapılacak. Peki yeni model neler getiriyor…

Sadece 8. sınıf sonunda yapılan OKS kaldırılıyor. Onun yerine 6,7 ve 8. sınıf sonlarında yapılacak üç SBS (Seviye Belirleme Sınavı) getiriliyor. Bu SBS”lerden alınan puanlar belirlenen oranlarda ele alınarak yerleştirme puanı oluşturulacak ve bu puan fen, sosyal, Anadolu ve diğer liselere yerleştirmelerde dikkate alınacak.

Bu durum, öğrencilerin yerleşecekleri ortaöğretim kurumunda tek sınavın değil de üç yıla yayılmış üç sınavın belirleyici olması açısından olumlu görünüyor. Fakat aynı zamanda ilköğretim 8. sınıfta tanışılan aşırı stres ve kaygı yaşının çok daha aşağılara, ilkokul beşinci sınıfa çekilmesine neden olmuyor mu!?

Şimdiden birçok veli, daha ilkokul beşinci sınıftaki öğrencisini dershaneye göndermeye başladı bile… Bu değişiklik velinin eğitim giderini artıracağı gibi öğrencinin sosyal yaşamını da çok erken yaşlarda sınırlandıracak gibi… Henüz 5 ve 6. sınıftaki öğrenciler, okul ve dershaneden vakit bulup gelişim dönem ihtiyaçlarını, oyun ve sosyal faaliyet ihtiyaçlarını ne zaman ve nasıl karşılayacaklardır? Sizce yarış atı dönemi bitti mi, yoksa daha mı erkene alındı?

Bir diğer önemli yenilik ise, okulda görülen derslerde gösterilen performansın da yerleştirmede esas alınacak puana katkı sağlaması. Öğrencinin okul performansı %25 oranında ortaöğretim kurumlarına yerleşmede esas alınacak puana katkı sağlayacak. Bu durum dershanelerin gölgesinde kalan okul derslerine ve okul öğretmenlerine ilgiyi artıracak gibi…

Tabii bu madalyonun sadece bir yüzü. Öbür yüzünde ise, öğretmenlerin öğrenci performansının değerlendirilmesini nasıl standart hale getirileceği ve okullar/öğretmenler arasındaki performans değerlendirme farkının nasıl giderileceği gibi büyük bir soru işareti var. Notların bol keseden verildiği özel ilköğretim okulu öğrencilerini nasıl ayıklanacak? Öğretmeninden özel ders aldığı/almadığı için artan/azalan notları, öğretmeniyle aynı ideolojik görüşe sahip olunduğu/olunmadığı için artan/azalan notları, öğretmeni babasının çok yakın arkadaşı ya da akrabası olduğu için artan notları, hatır gönülle ya da kavga gürültü ile artan/azalan notları, siyasi görüşlerle, maddi/manevi ve makam iktidarı ile artan/azalan notlar nasıl ayıklanacak?! Ders notlarının bu oranda etkisi veli ile öğretmeni de karşı karşıya getirebilir mi!?

Elbette ki her uygulamanın avantaj yada dezavantajları olacaktır. Fakat bir yenilik ya da uygulamanın makul olabilmesi için avantajlarının dezavantajlarına göre hayli yüksek olması gerekmez mi?. Biz yeni ortaöğretim kurumlarına öğrenci yerleştirme modelinin en dikkat çekici dezavantajlarına ilgi çekmek ve basında yer alan haberlerdeki madalyonun öbür yüzüne işaret etmeye çalıştık.

Dikkat çektiğimiz unsurların dikkate değer olup olmadığı yorumunu ise size bırakıyoruz… Ne dersiniz, bu dezavantajlar yabana atılabilir mi!?

Sinan ÇAĞIRAN
www.OSSsevisi.com Editörü

 
Toplam blog
: 157
: 12370
Kayıt tarihi
: 22.08.06
 
 

1996-2000 Ondokuz Mayıs Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü, Psikolojik Danış..