Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Aralık '18

 
Kategori
Şiir
Okunma Sayısı
89
 

Oktay Rıfat Şiiri ve Kelebek

Oktay Rıfat Şiiri ve Kelebek
 

Eşim ve ben dayanışması


FATİH’İN RESMİ
Ayasofya kubbesinde ak bir bulut,
Baktım, gitti gider. Bal rengi tesbihim
Kehribar günler, düştü yaprak ve umut,
Güz yağmuru indi camdan düğüm düğüm.
Benimdi savrulan kaftanlar, benimdi.
Atların boynu, yerinde yeller eser!
Surların taşlarına sürdüm elimi,
Benimdi İstanbul, burçlar bana benzer.
Altın sahanlarda aş yedim, su içtim
Altın kupadan, zorlu tunadan geçtim,
Ben Sultan Mehmet, Avnî, tuğlarla yüce.
Bir resimde kaldım cüce, ben değilim.
Sarığım, kürküm, kokusuz karanfilim,
Ararım, aranırım yerde delice.

Oktay Rıfat, Fatih’in Resmi adlı şiirinde, Fatih gibi bir büyük gücün bile ölümlülüğe karşı koyamazlığını, zamana yenilmesinin kaçınılmazlığını, insanca duyarlığın çırpınışlarındaki sonsuz acıyı duyurarak yansıtıyor okura.

”Sarığım, kürküm, kokusuz karanfilim
Ararım, aranırım yerde delice”
dizeleri büyük acının çığlığı olarak görülüyor.

Şiirde geçen “karanfil” mi “gül” mü tartışmasına Elif Naci "gü"l diyor.

Fatih, resimde karanfil değil de gül koklarmış savını Oktay Rıfat ta kabullenir.
Ancak şiirde imge (mazmun) olarak kullanılan karanfil, sanat gerçeğinin zamana direnme tutkusunu taşıyor.

Şiirde doğru aramamak gerekir güzel, etkili olana bakılmalı.

İlhan Berk bu konuda:
”Dilin delilik, şizofreni, çılgınlık boyutları hep ilgi alanım olmuştur.” diyor.
(Cumhuriyet Kitap Eki, Temmuz 2007)

Özkan Mert, Ersan Çelik’le yaptığı söyleşide:
“Şiir bilinmeme olayıdır. Sözcüklerin alt bilincleriyle sezdirilenler çok farklıdır.
Örneğin, MASA sözcüğü Edip Cansever’in MASADA MASAYMIŞ HA şiirinde ‘masa’ araç ‘üst bilinç’le, masa anlatılırken alt bilinçle sezdirilenler farklıdır.
Sözcüklerin anlamsal uzantısı, algı katmanları şiirin nefes alması için gerekli dinamikleri oluşturur.
Şair, anlattıklarının dışında anlatmadıklarını okurun bilincine akıtan insandır.
Şiir hep eksiktir.
Şiir zamanın dışında bir zamanda vardır.”
diyor.
(Cumhuriyet Kitap Eki, Temmuz 2007)

M.Güner Demiray,
“Şiir hem şiir olmalı, hem de okunmalı, okunabilmeli.” derken söylenenleri özetliyor.
(Türk Dili Dergisi, Toplum Şiirden Koptu mu? Temmmuz-Ağustos 2007)

“Tüm bu çabalar kalıcı olan güzeli ve etkili olanı yaratmak içindir.”
(Bende Yaşayanlar, Rauf Mutluay)

Karanfil, imge olarak şiirde çokça kullanılmıştır:

Kelebek Ömrüm adlı şiirimde “kelebek ” imgesi neyi anlatıyor?

serin suların akşam
koyun
telli duvaklı

yaşıyor gün
mavisinde boğaz
kelebek ömrüm

böyle kal
beyaz kanatlı delice

 

gülsen tunçkal, Şahin ÖZŞAHİN bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Ben de diyorum ki arkadaşım, "Şiir okuyucuya hikâye anlatmaz, düşündürür hikâye yazdırır. Şiir; olması olası olmayan şeyi oldurmaktır." Kendikendim. Sevgiler.

Şahin ÖZŞAHİN 
 15.12.2018 16:59
Cevap :
Sevgili Şahin, Şiir dediğin gibi öğretmenin ötesinde gezinir.Sevgiler.  16.12.2018 22:44
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 1064
Toplam yorum
: 308
Toplam mesaj
: 19
Ort. okunma sayısı
: 702
Kayıt tarihi
: 24.03.12
 
 

Türkay KORKMAZ, umuda yolculuğu ertelemez. Mermeri delenin damlanın sürekliliği olduğunu bilir. Y..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster