Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Ağustos '19

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
142
 

Okul Kültürü ve Eğitim

                Bilgi çağı olarak kabul  edilen 21. yüzyıl, teknolojik gelişmelerin hızlı bir şekilde değiştiği,  hayatımıza girdiği bir zamandır. Bu gelişimin hızı hayatın her alanında değişimlere yeni uygulamalara ve fırsatlara dönüşmektedir. Psikolojideki  yeni tespitler, nörolojideki yeni bulgular beynin işleyişindeki bilgiler eğitimdeki uygulamaları da etkilemektedir. Bu güne kadar yapılan eğitim stratejilerindeki  yanlışlık ve eksiklikler görülmekte ve buna uygun yeni durumlar ve uygulamalar geliştirilmektedir. Belki de üç yıl önce M.E.B' nın 2023 eğitim vizyonu bile bugün eklentilere ve yeni değerlendirmelere gereksinim duyacaktır. Eğitim vizyonunu birkaç yılda bir değiştiremeyeceğimize göre öğrenme tekniklerinde, okulların eğitimdeki konumlarında, uygulanan programlarda ileriye dönük hesaplamalarla gerçekleştirilmesi gerekir. Özellikle yüzyılın ihtiyaç duyduğu yaratıcı, üretken ve problem çözebilen bireyler yetiştirmeyi hedefleyen eğitim sistemleri başarılarının devamını sağlayabilirler. Derinlemesine öğrenme, stratejik öğrenme, kuantum öğrenme, üst düzey öğrenme yaklaşımlarının kullanıldığı öğrenmeyi öğrenme olarak adlandırdığımız bu öğrenme yaklaşımlarının uygulanmasıyla ezbere eğitimden uzaklaşılacaktır. Öğrencilerimize zihinsel becerilerini kavrama, uygulama, analiz etme, sentez ve değerlendirme yapabilmeleri için  algoritmik düşünme yetisinin kazandırılması, öğretimde E5 yönteminin uygulanması gerekmektedir.

                   Eğitimin amacı her bireyi kendi istemi içerisinde uyumlu birine benzetmek değildir."Her birey farklıdır." anlayışından hareket ederek, onların öğrenme meraklarının önünü açarak bireyin kendini gerçekleştirmesine yardımcı olmaktır. Okulların yapılanmaları ve vizyonlarıyla öğrencilerin merak duygularını canlı tutarak beslemeleri gerekmektedir. Bilgi çağında içinde bulunduğumuz toplumsal kurumlarda değişim süreci yaşamak durumundadır. Önemli toplumsal kurumlardan olan okulun da bu süreçte rolü çok değişik olacaktır. Bilgi çağında okul sürekli kendini yeni gelişmelere açık tutmak zorundadır. Bu gelişmelere göre sürekli değişime açık olan okulun örgütsel kültürü de değişim gösterecektir. Sürekli gelişen ve değişen yeniliklere açık bir toplumda, okulun kültürü de bilimsel, gelişmeye açık, yenilikçi, insan kaynaklarını önemseyen, bireyin kendi gelişimine uygun örgütlenme yapan bir kültüre sahip olmalıdır. Bugün okullarımıza baktığımızda  egemen olan kültür, öğretmen ve öğrencilerde yeterince coşku oluşturamamaktadır. Bu durumun, okul kültürünün  oluşturulamamasından kaynaklandığı söylenebilir. Etkili okul araştırmaları etkili okulda, öğrenmeye uygun olumlu bir kültürün (havanın- iklimin) varlığını işaret etmektedirler. Okulun gelişmesi için yeni değişmeler önerilse de okulda olumlu bir kültür yaratılmadıkça okulun gelişmesini olumsuz etkilemektedir (Swymer, 1986  Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi)Okul  kültürü, baskın ve paylaşılan değerlerden oluşan çalışanlara sembolik anlamlarla yansıyan okul içindeki hikayeler, inançlar, sloganlardan meydana gelen bir yapıdır. Güçlü bir okul kültürü oluşturmuş okullar da;Yöneticiler öğretmenler ve öğrenciler, mensup oldukları okullarıyla gurur duyarlar. Benzer şekilde veliler de aynı gururu yaşarlar. Bu ortak duygular yönetici, öğretmen, öğrenci ve veliler arasında yakınlaşma ve kaynaşmayı sağlar. Bu kültür öğretmenleri cesaretlendirir. Öğrencilerin, velilerin bağlılığını artırarak sorunların çözümünde öğretmelere destek olur. Okul kültürü öğrencide aidiyet duygusu geliştirdiğinden öğrencinin o okulun öğrencisi olmasından mutluluk duymasını sağlar buda öğrencinin performansını artırarak başarılı olmasını sağlar.Öğrenciler, okulu kendilerini huzurlu hissettikleri aynı zamanda çeşitliihtiyaçlarını karşılayacak bir yaşam alanı olarak görmelerini sağlar. Okul kültürü öğrencinin sosyalleşmesinde, demokratik tutumlar ve davranışlar kazanmasında etkili olduğu gibi akademik başarısının yükselmesine de katkı sağlayarak  okulun verimliliğinde de etkili olmaktadır. Okul kültürü öğrencide iç disiplinin gelişimini sağlayarak kuralların işlemesine yardımcı olur. Öğretmen, öğrenci, veli, yöneticiler ve diğer çalışanlarla aralarında ortak değerler üreterek sevgi ve saygıyı geliştirir. Öğretmen veli ve yöneticiler arasındaki güven, paylaşım ve değer duygularını geliştirir. Okul veli ilişkilerinin gelişmesi, velinin okula olan güveninin arttırır. Veli katılımını sağlayan ve desteğini alan okullar hedeflerini daha iyi gerçekleştirir.  Sonunda okulda nelere önem verildiği, nelerin değersiz bulunduğu, nasıl hareket edileceği konusunda personel arasında bir ortaklaşma doğmaktadır. Dolayısıyla okulun asıl işi olan eğitim ve öğretimde öğrenciden ve öğretmenden neler beklenmesi gerektiğini, nelerin vurgulanması gerektiğini tayin eden okul kültürü olmaktadır. Araştırmalar göstermiştir ki etkili okulda bu kültür eğitim ve öğretimi destekleyici nitelikte, bireysel öğrenme ve gelişme çabalarını özendirici şekildedir (Balcı, 2002: 187 Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi)

                      Eğitimde uygulanan öğrenme yaklaşımlarının yanında okulun örgütlenmesi, okul kimliği ve okul kültürü de öğrencinin çevre bütünlüğü içerisinde bilgilerini içselleştirerek  yaşayarak öğrenmesini sağlar. Okul kimliği ve kültürü öğrenci formalarıyla ya da yakalarına asılan okul isimleriyle kazanılmaz.Okul kültürü en basit anlamıyla okul topluluğunu bir araya getiren idealler, değerler, varsayımlar, inanışlar ve tutumların birleşimidir. Bu normlar okuldaki insanların tecrübelerini güçlü bir şekilde şekillendirir ve etkili bir okul müdürlüğü liderliğinde ortak bir vizyon haline gelir.  (Çelikten, 2003; Arslan ve Diğerleri, 2005: 450).Okul kültürü geliştiremeyen okullarda neyi nasıl ne zaman yapmaları gerektiğini belirlemeye çalışırken fazla zaman kaybederler. Öğrencilerde aidiyet duygusu oluşmadığından okulda geçirdikleri zamanda mutlu olamadıkları gibi okuldaki çalışmaları da sahiplenmezler. Veliler okula mesafeli durur. Okuldaki çalışmaları yeterince anlayamaz ve anlamlandıramazlar. Okulu oluşturan tüm bireyler arasındaki ortaklıklar zayıflar. Sevgi ve saygı azalır.  Birliktelikleri meydana getiren değerler zayıflar, diyaloglar azalır motivasyon düşer. Etkili bir okul kültürü değerler eğitiminin uygulanması ve öğrencilerin bu değerleri içselleştirerek yaşamalarını da sağlar. Etkili okul kültürü öğrencilerin sosyalleşmelerini sağlayarak, iç benlerine uygun kimlikler kazanmalarına yardımcı olur. Buda öğrencilerin ilerdeki yaşantılarında neleri nasıl ve neden yaptıklarını bilerek hareket etmelerini sağlar,  işte bunun adı "Mutluluktur".

   "İnsan eğitimi değerlerle tamamlanır, aksi robot eğitimi olur."

 Özkan ŞANAL

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 25
Toplam yorum
: 4
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 366
Kayıt tarihi
: 11.08.16
 
 

Anadolu Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği mezunu, otuz sekiz senelik öğretmenim.  Eğitim, öğretim f..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster