Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Mayıs '12

 
Kategori
ÖSYS
 

Okul puanının kaldırılması kararını kim, neye göre verdi?

ÖSYM sitesinden yaptığı açıklama ile 6287 sayılı kanuna bağlı olarak 2012 ÖSYS Giriş Kılavuzunda değişikliğe gitti. Buna göre daha önce aday başarısı tespit edilirken okuduğu okulun YGS başarı durumu ve diploma not ortalamaları baz alınmaktaydı ve bu 2 veri temel alınarak ağırlıklandırılma yapılmaktaydı. ÖSYM bu "ağırlığı" kaldırdı, Ortaöğretim Başarı Puanlarını (OBP) ham olarak hesaplamak için, diploma notlarını 5 ile çarparak elde edilecek sayısı ortk katsayı olan 0,12 ile çarpma yoluna gitti. Bunu yaparken temel dayanağının 6287 sayılı kanun olduğunu açıkladı.

Oysa Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanının (AOBP) kaldırılması hem öğrenciler için hem de eğitimciler için sürpriz bir karar oldu. Bahsi geçen ne 6287 sayılı kanunda ne de ondan önce yürürlükte olan kanunda 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun ilgili 45. maddesinde açık bir ifade bulunmamaktadır. Yürürlükten kaldırılan önceki kanundaki ifade şu şekilde idi "Yükseköğretim kurumlarına öğrenci seçiminde, adayların ortaöğretim süresindeki başarıları Yükseköğretim Kurulunun uygun göreceği şekilde Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından geliştirilecek bir yöntemle ek bir puan olarak tespit edilir ve yükseköğretim kurumlarına giriş sınav puanlarına eklenir.". Bu ifadeden anlaşılacak şudur ki; okul puanı konusunda ÖSYM bir yöntem geliştirecek ve YÖK de bunu uygun görecek. Yeni kanundaki ifadeler aynen şu şekildedir "Yükseköğretim kurumlarına esasları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen merkezî sınavlarla girilir. Yerleştirme puanlarının hesaplanmasında adayların ortaöğretim başarıları dikkate alınır. Ortaöğretim bitirme başarı notları en küçüğü ikiyüzelli, en büyüğü beşyüz olmak üzere ortaöğretim başarı puanına dönüştürülür. Ortaöğretim başarı puanının yüzde onikisi yerleştirme puanı hesaplanırken merkezî sınavdan alınan puana eklenir." . Anlaşılacağı üzere bir ifadeden Ortaöğretim Başarı Puanının etkisinin ne şekilde olacağı konusunda herhangi bir yöntem veya kurum görevlendirilemiştir?

Hal böyle iken ÖSYM ağırlıklandırmayı kaldırmak gibi ciddi bir değişikliği neye göre yaptı. Ağırlıklandırmanın kaldırılması konusunda kamuoyunun bilgisine sunulmuş herhangi bir bilgi yokken bir anda verilen bu karar birçok öğrenciyi mağdur etmektedir. Özellikle üst akademik eğitim veren kurumlarda tabiri caizse kıt kanaat notlar alan öğrenciler daha kolay notların verildiği akranlarına göre geriye düşmektedirler. Bu öğrenciler SBS ile iyi okulları kazandıkları için bir nevi cezalandırılmaktadırlar. YÖK'ün ağırlıklandırma yapmasının mantığı "okullar arasındaki muhtemel not farklılıklarını bertaraf ederek nesnel bir değerlendirme yapmaktır" Bu nesnel değerlendirmeden neden vazgeçildiği belli değildir. Bu yeni durumda okullar kendi öğrencilerine yüksek notlar verme baskısı ile yüz yüze gelecek, bu da eğitimin dengesini bozacaktır.

Sınava giren adayların bir diğer önemli tepkisi de kanunun ilgili maddesinin yürürlük tarihinin neden birkaç yıl daha öteye atılmadığıdır. Adaylar sınava günler kalmışken bu değişikliğin yürürlüğe girmesinin 2012 LYS sınavlarına girecek adayların motivasyonları üzerindeki etkisinin olumsuz olacağını değerlendirmektedirler. Eğitimciler de velev ki bu değişiklik faydalı bir değişikliktir, yine de yapılması gereken bu değişikliğin en az 1 yıl sonraya ertelenmesi gerektiği görüşündeler.

Ortaöğretimden mezun olan her öğrenci görmüş olduğu derslerden aldığı notların başarısına göre belli bir formülle hesaplanan ortaöğretim başarı puanı alır. 6287 sayılı kanunla yapılan değişiklikle ortaöğretim başarı puanlarının hesaplaması şu şekilde yapılmaktadır

"2012-ÖSYS’de yerleştirme puanlarının hesaplanmasında adayların ortaöğretim başarıları dikkate alınacaktır. Türkiye geneli değerlendirmeye esas alınarak, ortaöğretim bitirme notları (100 üzerinden diploma notu) 5 ile çarpılarak Ortaöğretim Başarı Puanına (OBP) dönüştürülecektir. Böylece, 50 olan en düşük diploma notu için OBP 250 olacak, en yüksek 100 olan diploma notu için de OBP 500 olacaktır. 50’nin altında olan diploma notları 50 olarak değerlendirmeye alınacaktır.
Bu şekilde hesaplanan Ortaöğretim Başarı Puanının yüzde onikisi (0,12) merkezî sınavdan alınan puana eklenerek adayın yerleştirme puanı hesaplanacaktır." (ÖSYS Kılavuzunun 19. sayfasından alınmıştır.)

Bu düzenleme ile birlikte öğrencinin diploma notu 5 ile çarpılıp OBP'si hesaplanacaktır. Örneğin öğrencinin diploma notu 70 ise 70x5=350 OBP puanı olacaktır. Benzer şekilde diploma notu 50 olan öğreniye 50x5=250 ve 100 olan öğrenciye 100x5=500 OBP puanı verilecektir.

ÖSYM yerleştirme puanına eklenecek puan hesaplamasını OBP'yi 0,12 katsayısı ile çarparak yapmaktadır. Basit bir hesapla OBP'si 350 olan öğrenci 350x0,12=42 puan, 250 olan öğrenci 250x0,12=30 puan ve 500 olan öğrenci 500x0,12=60 puan alacaktır.

Daha önceki yıllarda katsayı adayların mezun oldukları okul türlerine ve seçtikleri alanlara göre farklılık göstermekteydiyse de 2012 ÖSYS ile birlikte tüm adaylar için ortak katsayı olan 0,12 kullanılmaktadır.

KAYNAK:www.hedefbasari.com

 

 
Toplam blog
: 12
: 10276
Kayıt tarihi
: 04.12.09
 
 

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında çalışıyorum...İşimle ilgili ve işimin malzemesi olan insanl..