Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Mart '07

 
Kategori
Okullar
Okunma Sayısı
1507
 

Okullarda pozitif değişim 5: Öğrenme, müfredat ve teknoloji

Okullarda pozitif değişim 5: Öğrenme, müfredat ve teknoloji
 

OKULLARIMIZI 21. YÜZYILA TAŞIMAK: Okullarımız 21. yüzyılda nasıl olmalı? Eğitim kurumlarımızda kurumsal gelişim nasıl uygulanır? Okullarımızda toplam kaliteyi nasıl uygularız? Okul müdürlerimiz kurumlarında nasıl stratejik atılım başlatabilirler? Bu yazı dizisinde bu ve bunun gibi pek çok sorunun cevabına değineceğim. Bu yazı dizisinde okullara dokuz ayrı perspektiften ve boyuttan bakacağız. Okul yöneticiliğinde farklı durumlarda kullanılması gereken farklı düşünme araçları sunacağız. Okullarımız için ISO 9001 benzeri bir "Sıfır Merkezli Toplam Kalite Modeli" ve "ZERO 360" standartları ve kontrol listesi ortaya çıkacak.

Eğitim reformu okuldan başlar: Türkiye olarak eğitim alanında küresel rekabet avantajına sahip olmak ve geleceğimize yön vermek istiyorsak işe okullarımızdan başlamalıyız. Bu yazı dizisinde okul yönetimi ve eğitim liderliği için çok boyutlu bir perspektif sunmaya çalışıyorum. 2002-2004 yılları arasında pek çok okulu gezme, data toplama, müdürlerimizle görüşme ve onlara eğitim verme fırsatım oldu. Buradaki pek çok bilgi ve uygulama, hem devlet okulları hem de özel okullar için geçerli olabilir. Aynı zamanda bu yöntemler dershanelerimiz tarafından da rahatlıkla uygulanabilir.

DOKUZ BOYUTLU OKUL YÖNETİMİ VE EĞİTİM LİDERLİĞİ: Eğitim kurumlarımız için yeni bir model ortaya koymaya çalıştık: "Dokuz Boyutlu Okul yönetimi ve Eğitim Liderliği Modeli". Bu model, eğitim yönetiminde Batı işletme literatüründe ve Doğuda var olan bilgi kümelerini, araştırmaları ve modelleri bütüncül bir çerçeveye ve çatıya oturtmaktadır. Okul yönetimine farklı bir yaklaşım ile bakmaya çalıştık. Bilgiye dayalı, sistemci, farklı, esnek, bütüncül bir bakış açısı sunmaya çalıştık.

EĞİTİM LİDERLİĞİ VE OKUL YÖNETİMİNDE 5. BOYUT:

SÜREKLİ ÖĞRENME, TEKNOLOJİ KULLANIMI VE MÜFREDAT GELİŞTİRME

Objektif gözlem ve bilgi toplama gücü
Okula bilişim sistemleri kurma
Stratejik ve yenilikçi müfredat geliştirme
Öğrenen okul ilkeleri
Knowhow ve teknik derinlik
Müfredatta uzmanlaşma
Araştırma ve araştırmayı teşvik etme
Çocuklara bilimi sevdirme
Yüksek teknoloji odaklılık

TAVSİYELER

1. Bilgiyi ve entelektüel sermayeyi stratejik düzeyde ele alın. Bilgiyi rekabet avantajı
2. Müfredatla ilgili zümre çalışmaları yapın. Müfredatı sürekli yenileyin ve güncelleyin. Veri ve enformasyonu knowhow’a dönüştürün.
3. Öğrenci ve veli bilgilerinin tutulup güncellenmesine önem verin.
4. Zekanızı nadasa bırakmayın. Yaşam boyu merakınızı besleyin, öğrenin ve yepyeni bilgiler kazanın.
5. İşinizle ilgili teknoloji ve yenilikleri takip edin ve yatırım yapın. Bilgisayar destekli eğitim ve eğitim teknolojileri ile ilgili kendinizi güncelleyin.
6. Okumak ve araştırmak bir öğretmenin vazgeçilmez silahıdır. İş dışında her gün okuyun. Yurt dışındaki gelişmeleri ve en iyi uygulamaları Internet’ten araştırın.

YENİ FİKİRLER

• Görevden ayrılacak ve tayini çıkmış öğretmenlere son 10 günde özel misyon yükleyin: Bütün deneyimlerini, başlarından geçen örnek olayları, iyi öğretmen olmanın esaslarını, en etkili ve en başarılı stratejilerini, aldıkları dersleri kayda geçerek rapor olarak sunsunlar. Ayrıca gitmeden önce yeni gelmiş genç öğretmenlerle birebir beraber çalışıp derse girerek onlara birikimlerini aktarsınlar.

• Yeni öğretmenler için 4 günlük bir oryantasyon programı hazırlayın. Şehrin gezilmesi ve önemli kişilerle ileri gelenlerle tanışma, kurumların ziyaret edilmesi, diğer çalışanlarla tanışma, beklentileri ortaya koyma, kurumsal değerleri aktarma, soruları alma

• Öğretmenlerden toplantılarda bol yazılı öneri, fikir, strateji, bilgi almak. Fikir akışı yıl boyunca kesilmesin.• Öğrencilerden ve velilerden sürekli yorum alabilmek için fikir öneri kanalları açık olsun. Örneğin dilek kutuları kullanmak. İstek ve şikayetlere cevap verildiğini göstermek amacıyla kurumda giriş katında bir panoyu seçilmiş yorum ve isteklerle ve onlara verilen cevaplar ve alınan önlemler ile doldurun.

• E-dershane modeli kurarak dershanenizde uygulamaya geçirin. Interaktif bir web sitesi geliştirin. Bazı ders modüllerini multimedya donanımla CD olarak veya online öğrencilere aktarın.

OKUL YÖNETİCİLERİNE TAVSİYELER

1. Her sabah çalışanlarınızın, öğretmenlerinizin arasında dolaşın, selamlaşın, şakalaşın, hal hatır sorun.
2. Çalışanlarınızla ve öğretmenlerinizle yemek / piknikler organize edin.
3. Kurumda öğretmenler için güzel hediyeler ve sürprizler hazırlayın.
4. Ön cephe çalışanlarınızı, sekreterinizi, öğretmenlerinizi tam yetkilendirin.
5. Veliler her zaman haklıdır. Haklı olmadıkları durumlarda önceki kural geçerlidir.
6. Her hafta belirli zamanınızı öğrencilerinizle geçirin. Onların hayallerini, fikirlerini, problemlerini ve önerilerini öğrenin.
7. Öğrencilere hoş sürprizler hazırlayın.
8. Network’unuzu genişletin. Diğer okullarla bir araya gelin. İyi eğitimcilerle bir araya gelin ve iletişim kurun. Eğitim kongre ve toplantılara katılın.
9. İlişkilere yatırım yapın. Kişisel yakınlık kurun.

KONTROL LİSTESİ

* Zihinsel olarak müfredatı geliştirmeye ve güncellemeye zaman ayırabiliyor musunuz? Bu konuda çalışmaya odaklanıp yoğunlaşabiliyor musunuz?
* Mesleki bilginiz ve branşlaşmanız tam mı?
* Alanınızdaki son teknolojileri takip ediyor musunuz?
* Öğretmenliğinizle ilgili kendinize mesleki hedefler koyuyor musunuz?
* Sürekli öğrenmeyi hayatınızda uyguluyor musunuz?
* Büyük hedefleri parçalara ayırıp yazarak ölçüyor musunuz?
* Teknik bilgiye, teknolojiye ve araştırmalara duyarlı mısınız?
* Bilgisayar ve IT konularında okulunuzun stratejik avantajı var mı?

ZERO 360 STANDARTLARI BOYUT 5

Okulunuzda aşağıdaki konular nasıl ele alınıyor? Aşağıdaki alanlarda performansınızı değerlendirin:

• Her öğretmenimiz branş alanında akademik anlamda uzmanlaşmış durumda.
• Her öğretmenimiz alanına ve konularına tam olarak hakim.
• Her öğretmenimiz ders alanının dışında belli bir konuyla aktif olarak ilgilenmekte ve o konuda araştırmalar yaparak uzmanlaşmaktadır.
• Her öğretmenimiz uzmanlaştığı yan alanda diğer tüm öğretmenlerimize seminerler ve eğitimler vermektedir.
• Her öğretmenimiz alanını ve dersini etkin olarak anlatabilme becerilerine sahip.
• Deneyimi göreceli olarak fazla olan öğretmenlerimiz yeni öğretmenlerimizin yetkinlik kazanabilmesi için onlara yol göstermektedirler.
• Okulumuzda son bilgi teknolojileri aktif biçimde kullanılmaktadır ve öğrencilerin kullanımına açıktır.
• Yeni öğretmenlerimizin her birine bir oryantasyon programı uygulanmaktadır.
• Yeni öğretmenlerimizin tümü branşlarına göre tecrübeli öğretmenlerimizden koçluk almaktadırlar ve beraber zaman geçirmektedirler.
• Okulumuzda öğretmenlerimizin iletişim ve araştırma ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla yeterli bilgisayar ve hızlı Internet bulunmaktadır.
• Ders işleme yöntemlerinin çeşitlendirilmesi ve renklendirilmesi amacıyla multimedya kaynakları yoğun biçimde destekleyici olarak kullanılmaktadır.
• Kurumumuzun ürettiği test, kitap ve dokümanlar içerik ve kalite yönünden piyasadaki en iyi ürünler olarak biliniyor.
• Her disiplinde içeriği ve ders anlatım yöntemlerini geliştirmek için zümre çalışmaları düzenli olarak sürdürülmektedir.
• Her yıl ilimizdeki mevcut okullar ve öğrenciler ile ilgili, Okulumuzun algılanmasıyla ilgili, velilerin düşünceleri ile ilgili pazar araştırmaları yapıyoruz.
• Her öğretmenimizden yıl boyunca düzenli olarak yazılı fikir ve öneri alıyoruz.
• Öğretmenlerimizin çalıştığı alanlarda kendilerini yenilemeleri için onlara yaşam boyu eğitim olanakları sağlanmaktadır.
• Ders içerikleri her yıl sınav sistemine dayalı olarak güncellenmekte ve sürekli geliştirilmektedir.
• Her öğretmen eğitim dönemi başında branşı ile ilgili bir stratejik ders planı hazırlamakta ve sunmaktadır.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 279
Toplam yorum
: 169
Toplam mesaj
: 78
Ort. okunma sayısı
: 2417
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster