Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Mart '07

 
Kategori
Okullar
Okunma Sayısı
3488
 

Okullarda pozitif değişim 7: Yenilikçilik, ARGE, sürekli öğrenme, yaratıcılık

Okullarda pozitif değişim 7: Yenilikçilik, ARGE, sürekli öğrenme, yaratıcılık
 

OKULLARIMIZI 21. YÜZYILA TAŞIMAK: Okullarımız 21. yüzyılda nasıl olmalı? Eğitim kurumlarımızda kurumsal gelişim nasıl uygulanır? Okullarımızda toplam kaliteyi nasıl uygularız? Okul müdürlerimiz kurumlarında nasıl stratejik atılım başlatabilirler? Bu yazı dizisinde bu ve bunun gibi pek çok sorunun cevabına değineceğim. Bu yazı dizisinde okullara dokuz ayrı perspektiften ve boyuttan bakacağız. Okul yöneticiliğinde farklı durumlarda kullanılması gereken farklı düşünme araçları sunacağız. Okullarımız için ISO 9001 benzeri bir "Sıfır Merkezli Toplam Kalite Modeli" ve "ZERO 360" standartları ve kontrol listesi ortaya çıkacak.

Eğitim reformu okuldan başlar: Türkiye olarak eğitim alanında küresel rekabet avantajına sahip olmak ve geleceğimize yön vermek istiyorsak işe okullarımızdan başlamalıyız. Bu yazı dizisinde okul yönetimi ve eğitim liderliği için çok boyutlu bir perspektif sunmaya çalışıyorum. 2002-2004 yılları arasında pek çok okulu gezme, data toplama, müdürlerimizle görüşme ve onlara eğitim verme fırsatım oldu. Buradaki pek çok bilgi ve uygulama, hem devlet okulları hem de özel okullar için geçerli olabilir. Aynı zamanda bu yöntemler dershanelerimiz tarafından da rahatlıkla uygulanabilir.

DOKUZ BOYUTLU OKUL YÖNETİMİ VE EĞİTİM LİDERLİĞİ: Eğitim kurumlarımız için yeni bir model ortaya koymaya çalıştık: "Dokuz Boyutlu Okul yönetimi ve Eğitim Liderliği Modeli". Bu model, eğitim yönetiminde Batı işletme literatüründe ve Doğuda var olan bilgi kümelerini, araştırmaları ve modelleri bütüncül bir çerçeveye ve çatıya oturtmaktadır. Okul yönetimine farklı bir yaklaşım ile bakmaya çalıştık. Bilgiye dayalı, sistemci, farklı, esnek, bütüncül bir bakış açısı sunmaya çalıştık.

EĞİTİM LİDERLİĞİ VE OKUL YÖNETİMİNDE 7. BOYUT:

Transformasyonel Yaklaşım
Vizyoner liderlik
Değişim Yönetimi
Proaktif vizyon
Strateji ve gelecek odaklılık
Beyin fırtınası ve yeni iş fikirleri üretme
Yeniden yapılanma
Kaynak araştırma ve proje başlatma
ARGE
Müfredatta yenilikçilik
Kuantum eğitim sistemi

ÖĞRETMEN VE MÜDÜRLERE TAVSİYELER

1. Okulunuzda uykuya yatmış hayal gücünü ve değerlendirilmemiş girişimci enerjiyi keşfedin ve açığa çıkarın.
2. Günde en az beş fikir üretin. Bu yılda yüzlerce fikir eder.
3. İşe ya da başka bir yere giderken hep aynı yolu kullanmayın. Hep aynı kitabı okumayın. Hep aynı kişilerle arkadaşlık etmeyin. Böyle yaparsanız yeni bir şey öğrenemezsiniz.
4. Zekanızı nadasa bırakmayın. Yaşam boyu merakınızı besleyin, öğrenin ve yepyeni bilgiler kazanın.
5. Bir kutunuz olsun; içine enteresan bulduğunuz reklamları, yazıları, haberleri, karikatürleri, esprileri koyun.
6. Hangi ortamda daha verimli olup fikir üretebildiğinizi tespit edin. Bu konuda sizi en çok motive eden kişiyi, yeri ve saati belirleyin.

KONTROL LİSTESİ

* Beyin Fırtınası tekniğini okulunuzda kullanıyor musunuz?
* Neşeli ve esprili davranarak çalışanlarınıza moral veriyor musunuz?
* Sıra dışı fikirleriniz ve yeni projeleriniz var mı?
* Yeni teknolojilere ve değişen pazar taleplerine duyarlı mısınız?
* Ar-Ge konularında firmanızın stratejik avantajı var mı?
* Müfredatı geliştirmeye zaman ayırabiliyor musunuz?
* Sürekli öğrenmeyi ve yenilik üretmeyi hayatınızda uyguluyor musunuz?
* Yeni teknolojilere ve araştırmalara duyarlı mısınız?
* ARGE, bilgi yönetimi, yenilikçi müfredat konularında okulunuzun stratejik avantajı var mı?

YENİ FİKİRLER

• Öğretmenleri eşleri ve aileleriyle beraber çağırıp piknik yapma ve hediye vererek onore etme
• İcat, tasarım ve yenilikçilik dersi açmak
• Çocukların yaratıcılığını teşvik etmek için projeler yaptırmak
• Teknoloji üretimi konusunda öğrencilere vizyon kazandırmak
• Alışılagelmemiş uygulamalar yapın:
– Yepyeni bir katma değer oluşturma dönemi başlatın.
– Eğitime ve reklama yatırım yapın.
– Morali ve motivasyonu yüksek tutun.

ZERO 360 STANDARTLARI BOYUT 7

Okulunuzda aşağıdaki konular nasıl ele alınıyor? Aşağıdaki alanlarda performansınızı değerlendirin:

• Her öğretmenimiz sürekli öğrenmeye yeterince zaman ayırıyor.
• Her öğretmenimiz alanına ve konularına tam olarak hakim.
• Her öğretmenimiz farklı disiplinler arasında köprü kurabiliyor.
• Her öğretmenimiz dersini öğrencilerde merak uyandırabilecek şekilde etkin olarak anlatabilme becerilerine sahip.
• Yeni öğretmenlerimiz branşlarına göre tecrübeli öğretmenlerimizden koçluk almaktadırlar ve beraber zaman geçirmektedirler.
• Öğretmenlerimiz müfredatı yenilikçi hale getirmek için zümre çalışmaları yapıyorlar.
• Öğrencilerin yenilikçilik, icat, tasarım yeteneklerini geliştirmek için yarışmalar ve projeler tasarlanıyor.
• Her öğretmenimizden yıl boyunca düzenli olarak projeler, yazılı fikir ve öneriler, gelişim ve öğrenme hedefleri alıyoruz.
• Ders içerikleri ve müfredat güncellenmekte ve sürekli geliştirilmektedir.
• Her öğretmen eğitim dönemi başında stratejik bir gelişim ve öğrenme planı hazırlamaktadır.
• Her disiplinde ders anlatım yöntemlerini geliştirmek için zümre çalışmaları düzenli olarak sürdürülmektedir.
• Öğretmenlerimiz yeni teknolojileri öğrenmeye açıklar.
• Okulumuzda bilgisayar destekli eğitim modelleri uygulanmaktadır.
• Öğrencilerin sürekli okumaları ve araştırmaları sağlanmakta, onlara bilim ve araştırma özendirilmektedir.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Tüm personeli toplayıp pikniğe götürmek. Ne de güzel fikir. Bu basmakalıp müdürler yüzünden idareci olacağım en sonunda. Ama bu sefer öğrencilere faydalı olma yöntemim en aza inecek. Uzun süredir kendi yazılarım yüzünden diğer blogları okuyamıyordum. Umarım çok şey kaçırmadım yazılarınızdan. Ben sinema yazıyorum. Bir yazıyı yazmak için dergi, ansiklopedi oku, filmi tekrar seyret derken gerçekten çok zaman alıyor. Örneğin Duvak isimli film için iki gündür çalışıyorum. Filmdeki kolera salgını için ayrıca genel kültür araştırmam gerekli. Yani işim zor. Ama yazılarınızdan çok keyif alıyorum. Upuzun bloglarınızın içinde bazen bir bazen bir kaç inci bulunuyor. Bugün benimde örnek idareciden beklediğim piknik konusunu yazmışsınız. Herşey eğitim değil moral-motivasyonde gerekli. Kanada'ya sevgi ve saygılarımla.

Eşit Ağırlık 
 20.03.2007 23:25
Cevap :
Merhaba Harun Bey, Geciktiğim için özür dilerim. Sıcak mesajınız için çok teşekkür ederim. Sinema yazılarınızı beğenerek okuyorum, harcadığınız emeğe değer bence. Dostluğumuzun baki olması dileğimle anavatana selam ve sevgilerle,  25.03.2007 1:07
 

Okulumuz Mardin iline bağlı Nusaybin ilçesinde bulunmaktadır. İlçemizin nüfusu yüz bini geçmiştir. İilçemizin tek lisesi var. Bu lisede dört bin öğrenci öğrenim görmektedir. Sınıflarımız 60 ile 70 öğrenci mevcutludur. Okulumuzda eğitim zor şartlarda yapılmakta, yeni bir lisenin açılması için girişimde bulunduk ama bir sonuç alamadık. Okulumuzda ideal bir eğitim veremiyoruz. Bu sene ÖSS'deki başarımız bu eksikliklerden ötürü düştü. Bunun yanında üç farklı okulun binasını kullanıyoruz. Öğretmenler ve öğrenciler bu konuda çok sıkıntı yaşıyor. Kış mevsiminin gelmesiyle okulumuzun bir de ısınma problemiyle karşılaşıyoruz. Elektirik kesintisinden dolayı sınıflarımız ısınamıyor. Öğrencilerimiz soğuk havada titireyerek zor şartlarda eğitim almaya çalışıyor. Yağmur yağınca okul yolumuz çamurdan geçilmiyor. Acilen yeni bir lisenin açılması şart.Yeni bir lisenin açılması için duyarlı tüm insanları göreve çağırıyoruz.

mehmet can 
 19.03.2007 19:32
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 279
Toplam yorum
: 169
Toplam mesaj
: 78
Ort. okunma sayısı
: 2473
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster