Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Eylül '06

 
Kategori
Eğitim
 

Okullarımızdaki rehberlik hizmetleri ve gelişimsel rehberlik yaklaşımı

Okullarımızdaki rehberlik hizmetleri ve gelişimsel rehberlik yaklaşımı
 

2005- 2006 eğitim- öğretim yılında ilköğretim okulları haftalık ders çizelgesinde "Rehberlik ve Sosyal Etkinlikler" dersine yer verildi. Rehberlik dersinin haftalık ders çizelgesine konmasıyla birlikte, rehberlik müfredatı ihtiyacı doğdu. Bu bağlamda Milli Eğitim Bakanlığı"mızın ilgili birimlerinin organizasyonu ile çalışmalara başlandı.

Bakanlığımızın ilgili birimlerince oluşturulan komisyonun, yaklaşık bir yıl süren çalışması neticesinde "İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sınıf Rehberlik Programı" oluşturuldu. Oluşturulan bu müfredat programı 2006- 2007 eğitim-öğretim yılında uygulanmaya başlanacak. Programın verimliliği için sınıf rehber öğretmenlerin ve diğer öğretmenlerin programı çok iyi özümsemesi gerektiği gibi velilerin de programdan haberdar olmaları gerekiyor. Peki ama bu programın olumlu ve güçlü yanları neler?

Evet, bence bu programın en güçlü yanı, model politikası… Programın en güçlü yanı, okullarda psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri uygulamalarında kullanılan, “hizmetler modeli”, “süreç modeli” ve “görevler modeli” gibi geleneksel modeller yerine “kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programı modeli”nin temel alınmasıdır. Zira tercih edilen modelin dışındaki modeller, meslek ya da program seçimi ve krize müdahale hizmetleriyle sınırlı kalmaktaydı. Çağdaş eğitim sistemlerinde, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde tercih edilen “kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programı modeli”nin kuramsal temelini ise “gelişimsel rehberlik yaklaşımı” oluşturuyor. Peki nedir, gelişimsel rehberlik yaklaşımı?

1960”lı yıllarda ortaya çıkan gelişimsel rehberlik yaklaşımını 1979 yılında Amerikan Danışmanlar Birliği'nin bir alt birimi olan Amerikan Okul Danışmanları Birliği (ASÇA), “insan yaşamının her alanındaki eğitimsel ve diğer insanî hizmetlere yönelik olarak plânlanmış müdahaleleri teşvik eden; bireyin kişisel, sosyal, duygusal, mesleki, ahlaki, duyuşsal ve estetik alanlardaki tüm gelişimini etkin bir şekilde uyaran ve kolaylaştıran bunun yanı sıra bireyin yaşam tarzını oluşturan parçaların bütünleşmesini sağlamak doğrultusunda yürütülen bütün rehberlik çabalarının bir bileşimi” olarak tanımlamıştır.

Öz tanımıyla gelişimsel rehberlik yaklaşımı, bireyin gelişimsel ihtiyaçlarını ön plana alır ve rehberlik hizmetlerinin öğrencilerin içinde bulundukları gelişim dönemlerinin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olması gerektiğini savunur.

Gelişimsel rehberlik yaklaşımının ilkelerini incelediğimizde ise hem yaklaşımı hem de yeni “İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sınıf Rehberlik Programı”nı daha iyi tanıma ve değerlendirme fırsatı yakalayacağız.

* Gelişimsel rehberlik yaklaşımına göre, PDR hizmetleri sadece problem yaşayan öğrencilere değil, bütün öğrencilere yöneliktir. Gelişimsel rehberlik yaklaşımı, organize edilmiş ve planlı bir müfredatı gerektirir.

* Gelişimsel rehberlik, ardışık ve esnektir. Çocuk psikolojisi, çocuk gelişimi ve öğrenme teorisi temellerine dayanarak bireyin her yaş dönemi gelişim ihtiyaçlarını karşılayacak niteliktedir ve ihtiyaç ve imkanlar dahilinde değişik düzenlemelere açıktır. Fakat ihtiyaç hissedilen bu düzenlemeler, sınıf rehber öğretmeninin belli bir dayanağı olan önerisiyle psikolojik danışman tarafından şekillendirilmelidir.

* Gelişimsel rehberlik bütün eğitim süreçlerinin tamamlayıcı bir parçasıdır. PDR programı eğitsel süreçlerle ve akademik programlarla bağlantılı ve etkileşim halindedir.

* Gelişimsel rehberlik yaklaşımına dayalı PDR programlarından verim alınabilmesi için okuldaki bütün personelin katılımı ve işbirliği gereklidir. Gerektiğinde okul servis şoförleriyle bile işbirliği kurulmalıdır.

* Gelişimsel rehberlik, öğrencilerin kişisel gelişimleri ve bireysel potansiyelleri üzerinde odaklaşmıştır. Cesaretlendirme sürecine önem verir ve çocuğun kendini anlaması, kendini kabul etmesi ve kendini geliştirmesi ile ilgilenir.

* Gelişimsel rehberlikte psikolojiden yararlanmak esastır. Okul psikolojik danışmanlarının bireysel olarak ilgilenmeleri gereken uzman danışmanlık hizmetlerini de kapsar ve yetki ve sorumluluk sınırları içerisinde vakalara müdahale edebilecek bilgi ve becerilerle donanımlı uzman ihtiyacı duyar.

İşte yeni “İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sınıf Rehberlik Programı” yukarıda belirttiğimiz ilkelere dayanan “gelişimsel rehberlik yaklaşımı” çerçevesinde oluşturulmuş ve öğrencilerin bütün gelişim dönemi ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte, kazandırılmak istenen davranışın sınıf seviyesine (gelişim dönemine) göre adım adım verilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca program, “yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı”nı temel alan yeni ilk ve ortaöğretim müfredatlarıyla örtüşmektedir. Bu neden sınıf rehber öğretmenleri, programa adapte olmada ve programı uygulamada zorluk yaşamayacaklardır.

Bu yazımızda yeni sınıf pdr programının teknik altyapısına değindik. Benim ifade etme özrümden olsa gerek konuyu birbirine bağlamakta zorlanırsanız mutlaka tekrar okumanızı tavsiye ederim. Nitekim programın dayandığı felsefi yaklaşımı ve ilkeleri özümsemeden programı tam anlamıyla değerlendirmenin zor olacağı kanaatindeyim.

Bir sonraki yazımızda ise programın pratik açıdan olumlu yönlerine değineceğiz. Program eğitim sistemimize hayırlı olsun efendim…

Başarı mutluluk ve huzur dolu günler dileklerimle üç şeyden asla vazgeçmeyin; SEVMEKTEN, GÜLÜMSEMEKTEN ve de HEDEFLERİNİZDEN...

Sinan ÇAĞIRAN
Psikolojik Danışman

 
Toplam blog
: 157
: 12370
Kayıt tarihi
: 22.08.06
 
 

1996-2000 Ondokuz Mayıs Üniversitesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü, Psikolojik Danış..