Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Eylül '07

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
14481
 

Okuma kültürü anne, baba ve okul da kazanılır

Okuma kültürü anne, baba ve okul da kazanılır
 

Günümüzde yetişkinler bile kitap okumaya üşenirken kaldı ki "evimizdeki küçük gölgelere kitap okumak" dediğinizi duyar gibiyim. Yapmayın. Gece yatmadan önce okunacak bir hikaye kitabı çocuğunuzun kelime dağarcığına neler katacaktır hiç düşündünüz mü? yada yaptığınız uzun veya kısa yolculuklarda ona masal okumanın faydalarını??

Okul öncesi eğitim kuurmlarında uygulanan Türkçe Dili Etkinlikleri hikaye öncesi etkinlikleri dediğimiz bölümde şiirler, tekerlemeler, bilmeceler sorulur ardından hikayeye geçilir.Kitabın sayfalarını çeviriken çocukların meraklı gözlerle olayları takip etmesi, hikaye bittikten sonra hikayeyi canlandırmak istemeleri, ebeveynleri almaya gelirken dinledikleri hikayeyi bir solukta okul kapısının önünde

Anaokulunda yaptığım çalışmalarda şunu farkettim; okuduğunuz hikayedeki karakterleri farklı ses tonlarıyla seslendirmek çocuklarda daha çok dikkat attırdığını gözlemledim. Bu sayede taklit yetenekleri gelişiyor, algıları daha açık oluyor, dinledikleri kelimeleri daha kolay akıllarında tutabiliyorlar.

KİTAP ÇOCUĞA NASIL OKUNMALI

Çocuk, gelişim özellikleri, duygu, düşünce ve davranışlarıyla yetişkinden farklı, kendine özgü bir varlıktır, Çocuğun sürekli yönlendirilmeye ve yapılandırmaya gereksinmesi vardır. Yönlendirme ve yapılandırmaların çocuğun yaşına ve bireysel özelliklerine uygun bir biçimde ve zamanında olması gerekir. En uygun zaman okulöncesi dönemdir.Okulöncesi dönem, 0 ile 72 aylar arasında ki dönemdir.İnsanın yetişkinlikte erişeceği zeka düzeyinin yüzde 70’ I ilk 6 yaşta gelişir. Yani okul öncesi dönemde alınan eğitim bireyi ömür boyu etkiler.

Zihinsel gelişim çok geniş bir kavramdır.Bu gelişim alanı aşamalı ve gözlenebilir bir süreçtir.Bu sürecin dil gelişimi, algısal gelişim, kavramsal gelişim, problem çözmeve yaratıcılığın gelişimi gibi aşamaları vardır.

Dil gelişimi çocuk gelişiminde önemli bir konudur. Öğrenmenin önemli bir kısmı dilin kazanılmasına bağlıdır.Dilin kazanılması hemen hemen düşünme, planlama , problem çözme, hatırlama, algılama gibi daha üst düzeydeki zihinsel süreçlerin temelini teşkil eder.Zihinsel, duygusal, sosyal ve bedensel gelişim gibi, konuşma ve dil gelişimi de kesintisiz bir süreçtir.Bu sürecin hızında çeşitlilik ve bireysel farklılıklar söz konusudur.Ancak konuşma ve dil becerileri kendiliğinden (otomatik) olarak gelişmez; bunlar öğrenmeyle ilgilidir.Çocuk çevresinde ki kişilerin konuşma ve becerilerinden etkilenir.Çevresinde ki kişilerin iyi yada kötü alışkınlıklarını öğrenir.

Öğrenmenin büyük bölümü dil yada okuma yoluyla olur.Okulöncesindeki çocuklar okuma bilmediklerine göre, bu görev anne babalara düşmektedir.Okul öncesi okuma ve kitapla ilgilenme gereksinimlerinin karşılanmasında anne ve babaların rehberliği gerekmektedir.

Altıncı aydan 3 yaşına kadar çocuğa sağlam karton, bez veya plastikten kitaplar alınmalı. Bu kitaplarda az yazı bol resim olmalıdır.Başlangıçta resimlerin ismini söylemek yeterli olacaktır.Daha sonra resmin şekli, rengi ve diğer özellikleriyle ilgili açıklamalar yapılabilir.Böylece çocuk farklılıkları görmeyi öğrenecektir.

Çocuk erken yaşlardan itibaren kitapla tanıştırılmalıdır.Bu tanışma altıncı aydan itibaren olabilir. Çocuğun kitapla tanışmasından itibaren iki yönlü öğrenme başlar.Bunlar:

1-Duyarak öğrendiği sözcükler.( kavramları) tanıma

2-Duymadığı sözcükleri( kavramları) görerek öğrenmedir.

Böylece çocuk duyduklarıyla gördükleri arasında ilişki kurmaya başlar.Bu ilişkiyi kurması düşünmeye başlaması demektir.

Kitapta ki resim hakkında çocuğa somut ve doğru bilgiler verilmelidir.Böylece ileride düzeltilmesi gereken bir yanlış doğmayacaktır.

Çocuğa kitap okumak için uygun bir zaman ve ortam seçilmelidir.Hem çocuğun ve hem kitabı okuyacak olan yetişkin için uygun zaman ve ortamı seçmek, her ikisinin de bu işten zevk almasını sağlayacaktır.

Anne baba çocuğa okunacak kitabı önceden incelemelidir.Çocuğunda kitaba serbest bakmasına izin verilmelidir.Ardından kitaptaki metin okunmalıdır.3-4 yaşındaki çocuklar dinlemek kadar dinlenmeyi de isterler.Çocuğun bu özelliği göz önüne alınarak kitabı anlatmasına izin verilmelidir.Çocuğun kitabı anlatırken yaptığı anlatma ve uygulamalar karşısında kaygılanılmamalıdır.Böylece çocuğun duygu ve düşüncelerini ifade etme beceriside gelişecektir.Kitap okunurken 3-4 yaşındaki çocuklar çok soru sorarlar. Bazende bir öyküyü defalarca dinlemek isteyebilirler.Çocuk bunu hem öğrenme merakı hemde ilgi çekme isteğiyle yapabilir.Çocuğun bu gereksinimleri göz önüne alınarak gerekli tekrar ve açıklamalar sabırla yapılmalıdır.

Her gün kitap okuma zamanı ve ortamı yaratılmalıdır.Düzensiz ve değişken ilgi yerine düzenli ve nitelikli beraberlik ortamı sağlanmalıdır.Böylece çocuk ileride ne istediğini bilen bir yetişkin haline gelecektir.

Yeni bir kitap okunurken karşılaşılan yeni sözcüklerin anlamı açıklanmalıdır.Bu açıklamalar yapılırken daha önce okunan kitaplardaki bilgilerden yararlanılabilir.Böylece çocuk kavramları birleştirmeyi ve kavramlar arasında ilişki kurmayı öğrenecektir.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 5
Toplam yorum
: 6
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 4369
Kayıt tarihi
: 21.08.07
 
 

11 yıldır özel bir anaokulunda görev almaktayım. Anaokulu öğretmenliği, idareciliği zevkli olduğu..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster