Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Ağustos '09

 
Kategori
Edebiyat
 

Okuma üzerine bazı düşünceler

Kitaplar okununca güzelleşir, okunmayan kitabın bir değeri olur mu? Aslında okumak bir tutkudur, okumak tutku olunca erdemleşir. Bir yerde tutkuların en güzeli okumaktır. İnsan okuyunca güzelliklere erişir, haz bulur. İlerlemek için, bir yere varmak için. Amaca ulaşmak için kitaplarla yola çıkılır. İnsanları aydınlatmak için peygamberlere bile kitaplar gelmiştir, bilim adamları kitaplar sayesinde insanlara hizmet etmişlerdir,

İnsan kitapları okudukça dünyası zenginleşir, görme, anlama ufkunu açılır, dünyayı daha yakından tanımaya başlar. İnsanlara, olaylara yaklaşımı daha da zenginleşir. Özgür olmak, uygar olmak, amaca ulaşmak dünyayı daha yakından okumaktan geçer. Ben de okumayı çok severim, bir şeyler okuyunca rahat ve huzur bulurum, kimi zaman bana kitaplar gelen ilaç gibi gelir. Kitapların önemi bağlamında yerli ve yabancı yazarlardan, bilim adamlarından birçok sözler sunduk, şimdi isterseniz

Biraz da okuma konusunda bazı sözler sunalım:

    Okumayı boş zamanlarını doldurmak için değil, öğrenmek için yapmalısın. Aristotle Okumak insanı olgunlaştırır, konuşma ve anlama yeteneğini geliştirir. Francis Bacon. Bugün iyi kitapları oku sonra zamanın olmayabilir. Charles Burney. Okumayı seviyorsan, dünyanın en mutlu insansın. Josephe Clairon. Okuma, tatlı tatlı kendinden geçmedir. Alphonse Daudet. Okuyacağınız yazarı, arkadaş seçer gibi seçin. George Dillon. Okumak gıdadır, okuyan insanlık, bilen insanlıktır. Victor Hugo. Okumayı sevmeyene cennet cehennem, okumayı sevene de cehennem cennet olur.Bir kulübede oturup kitap okumayı, sarayda oturup eğelenmeye tercih ederim. Philip Massinger. Kitap okumak her türlü sıkıntıyı neşeye çevirir. Montesquieu Okumak bir toplumun günlük alışkanlıkları arasında olunca o toplum mutlu olur, kitap okuyanlardan zarar gelmez. Socrates Okunacak en büyük kitap insandır; Kadınlarını okutmayan uluslar yıkılmaya mahkûmdur. Hacı Bektaşi Veli. Dünya değerli bir kitaba benzer, Okuma yazma, bilmeyen, dünyadan habersiz kalır. Anonim. Dünyada okuma zevki kadar kalıcı bir zevk yoktur. Lev Tlstoi. Geçmişinden ve geleceğinden haberdar olmak isteyen kişinin en az yüz kitap okuması gerekir. Çin atasözü. ( 3 ).

ÇOCUK KİTAPLARI:

İnsanların toplum yaşantısında kitapların önemini daha önce anlatmaya çalışmıştık. Yetişkinlerin yetişmesinde kitapların etkisi önemli olduğu gibi çocuklar üzerinde de kitapların etkisi elbette yadsınamaz.” <ı>Kitap kişilerin ve ulusların Yaşamını değiştiren, İyiye, güzele, götüren toplumların İlerlemesi sağlayan en önemli eğitim aracıdır. Kişilerin ve toplumların bilinçlenmesi, kitap aracılığıyla olur. Bu nedenle çocuk edebiyatı ve çocukları kitapları üzerinde önemle durmak gerekir. Bugünün çocuklarını, , yarının barışsever, insancıl, ileri görüşlü kişileri yapmak için<ı> çocuk kitaplarından yeterince yararlanmaya çalışmalıyız.”.Bu görüşlerini aldığımız değerli eğitimci yazar Murat Özmen, “ATATÜRK’LE YAŞAMAK “ adını taşıyan ki tabında seçilecek çocuk kitaplarının özellikleri konusunda özetle şöyle sıralıyor, adı geçen yapıtından birkaç maddeyi alıntı yaparak sizinle paylaşmak istiyorum:

1-Çocuk kitapları çocukların yaşlarına göre, öğrenim durumlarına uygun olmalıdır. Örneğin 6 yaşındaki çocuklar, öykülere, 8 yaşındaki çocuklar serüvenlere, 12 yaşındaki çocuklar ise, tarih ve efsanelere, kahramanlarının, büyük adamların yaşam öykülerine ilgi duyarlar. ( bilimsel veri ).

    2- Çocuk kitaplarının dili ve anlatımı, açık, yalın ve kısa cümlelerden oluşmalı, anlayamayacağı karışık ve sanatlı anlatımdan kaçınılmalıdır. 3-Çocuk kitaplarının baskı işlemlerine de bir önem verilmelidir. Yazımlarlının ve resimlerinin iyi olmasına özen gösterilmelidir. 4-Çocuk kitapları bencilliği, ırkçılığı değil, özverili olmayı, toplum yararına çalışmayı öğütlemelidir. 5-Çocuk kitapları Kemalettin Tuğcu’ nun kitaplarında olduğu gibi aşırı karamsarlık aşılamamalı, öykü ve roman kahramanı olarak özellikle Yetim Aliler, Köprü Altı Çocukları, Kimsesiz Çocuklar seçilmemelidir. 6-Çocuk kitapları saldırgan ve ırkçılığı, aşırı ulusçuluğu değil, insancıl olmayı savunmalıdır. 7-Çocuk kitaplarında aşırı iyimserliği de vermemelidir. Polyana adlı yapıtta olduğu gibi bir çocuk bu denli iyimser olamaz. Çocuklarımızı gerçekçi olmaya alıştırmalıyız. 8-Okul öncesi çocuklar için masal gerekli olabilir. Belli bir yaştan sonra çocukları, devlerden, perilerden, peri masallarından uzak tutmalıyız. 9- Çocuk kitaplarında insan hak ve özgürlüklerine, ulusal değerlere yer verilmelidir. 10- Çocuklarımıza, Atatürk, Yunus Emre, Nasrettin Hoca, Aşık Veysel gibi Türk büyüklerini tanıtmak için elimizden geldiğince çalışmalıyız. Türk büyüklerinin yanı sırda insanlığa hizmeti geçmiş Edison, Pastör …gibi dünya büyüklerinin de yaşam öykülerini ele alan çocuk kitapları yazılmalıdır. 11- Çocuklarımıza okuma sevgisini aşılayabilmek için, okullarımızda sürekli olarak okuma ve yazma yarışmaları düzenlenmeli ve bu yarışmalarda dereceye giren öğrencilere çeşitli ödüller vererek teşvik edilmelidir. 12- Çocuklarımıza kitap okuma alışkanlığını verdiğimiz gibi kitap alma alışkanlığını da kazandırmalıyız. ( 4 ).

KAYNAKLAR :

<ı>1- <ı>Hayatı ve Eserleriyle Umurlu’dan M. Kemal Yılmaz, Abdülkadir Güler

<ı>Kolalı Matbaası, Aydın. 2007.

<ı>2- <ı>Üç bin Yıllık Birikim , Ali Polat, 4. basım İstanbul, 2001.

<ı>3- <ı>Üç bin Yıllık Birikim, Ali Polat 4. Basım İstanbul 2001.

<ı>4- <ı>Atatürk ‘le Yaşamak, Murat Özmen, Karınca yayınları Ankara 2005.

<ı>( * ) Emekli Milli Eğitim Müdürü, Araştırmacı, yazar, Söke.

<ı>

<ı>NOT:Söke Cumhuriyet Anadolu Lisesi öğretmenlerinden coğrafya öğretmeni ve Müdür Yardımcısı meslektaşımız LEVENT YILDIZ’I kaybettik. Başta YILDIZ ailesine ve Eğitim Camiasına, dost ve yakınlarına başsağlığı diler, öğretmen meslektaşım Levent Yıldız’a Allah’tan rahmet diliyorum. Ailesinin acılarını paylaşıyorum.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..