Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Mart '11

 
Kategori
Eğitim
 

Olmayan Öğretmen Okullarını 163 yıl dönümü.

Bugün 16 Mart. Tanzimat kararlarına paralel, eğitimin de modern hale getirilmesi, çağa uygun, bilimsel metotlarla eğitim verilmesi amacıyla, bu bilgilerle donatılmış öğretmen yetiştirme gereğini hisseden Osmanlı idaresi, öğretmen okullarının açılmasına karar veriyor. 1848 de, 550 yıllık Osmanlı İmparatorluğu ilk kez, öğretmen yetiştiren bir okul açıyor. 

Öğretmen okulları zaman zaman birçok değişikliklere uğruyor. Erkek öğretmen yetiştirirken kız öğretmen yetiştirmeye veya tam tersi oluyordu. 

Cumhuriyet'in kuruluşuna kadar geçen süre içinde yeteri kadar öğretmen yetiştirilmediği için, Ülkenin yüzde doksanından fazla olan yörelerde modern okullar yerine, sarıklı hocaların öğretmenlik yaptığı, ilkel okullar vardı. Okur-yazar oranı sadece yüzde üçtü. Öğretmen okullarından mezun olan öğretmenler, büyük kentlerde, zengin muhitlerdeki okullarda eğitim veriyorlardı. Yine de idare aleyhine çalışma yapmasın, beyin yıkamasın diye de kontrol altında idiler. 

Cumhuriyet kurulduğunda, halkın okur-yazar oranını yükseltmek için mevcut Öğretmen okullarının yetersizliği, oradan yetişen öğretmenlerin ancak kent merkezlerine yettiğini, kasaba ve köylere yetişemediklerini gören yönetim Köy Enstitülerini kurarak, en ücra yerleşim birimlerine, tarım, sanayi, kültürel ve modern bilgilerle mücehhez öğretmenler gönderildi. Ne var ki, bu atılım, ağa babalarının, toprak ağalarının işine gelmediği için on yıla yakın bir süre sonra, zamanın iktidarı bu okulları kapattı. 

Öğretmen okulları yaşantısına devam etti. Öğretmen okullarının varlığı, bazılarının da işine gelmediği için, önce Öğretmen liselerine dönüştürülerek, buradan mezun olanların yüksek öğrenim görme mecbriyeti getirildi. Yanı Öğretmen liselerinden mezun olanlara öğretmenlik hakkı tanınmadı. 

Üniversitelerde Eğitim Fakültelerinden mezun olanlara öğretmenlik hakkı tanındı. Bunlar da zaman zaman yetmedi, 3 aylık kurslarla öğretmen atamaları yapıldı. İlahiyat Fakültelerinden mezunlar öğretmen yapıldı. Zıraat, eczacılık, hukuk, işletme gib fakültelerden mezunlar öğretmen yapıldı. YAPILDI DA NE OLDU.? Eğitimde kalite düştü, disiplin kalmadı. 

Bugün, sadece üniversitelerden mezun olan sözde öğretmen adayları sokaklarda boş dolaşmakta, aylak aylak gezinerek, camlara asılan ilanları takip etmektedirler. İhtiyaçtan fazla mezun edilen insanlara iş verilemiyorsa, o ülkenin ekonomisinin ve sosyal yaşamının geleceği karanlıktır. 

Bugün, birçok eğitim kurumlarında, öğretmen derneklerinde, kutlamalr yapılacaktır. Mangalda kül bırakmayacaklardır. Ama hiç birisi ne Köy Enstitülerinin, ne de Öğretmen okullarının tekrar faliyete geçmesi için çaba gösterecekler ne de dilekte bulunacaklardır. Ülkemizde eğitimin çıkmaza girdiğinden haberleri yokmuş gibi, bunu kavrayamıyorlarmış gibi kürsülerde çenebazlık yapacaklardır. 

BEN ŞUNA İNANIYORUM. Öğretmen okullarının olmamasına rağmen, Eğitim Fakültelerini, İlahiyat Fakülteleri bünyesine alıp öğretmen yetiştirmeyi düşünen bir zihniyet olduğu müddetçe, Eğitimde, bilimde, kültürde hiç bir ülkeyle yarışamayız... Her geçen gün ortaçağ yaşamına doğru sürükleniriz. 

Eğitim kadrosunda görev yapanlar arasında, öğretmen okulu mezunları oldukça azaldılar. Bu nesil de emekli olup ayrılırlarsa, törenlerde, Gençliğin Hitabesinin bir kısmı okunmuyorsa, okullarda Andımız yasaklanıyorsa, kitaplardan birçok, yakın tarihimizin konuları resimleri çıkarılıyorsa, "Milli Eğitimimizin " nasıl bir eğitim adı alacağını doğrusu merak ediyor ve Türkiye Cumhuriyeti'nın geleceğine kuşku ile bakıyorum 

Tüm Öğretmen Okulu mezunlarının buruk gününü kutlar, mevcut okullarımızda çalışan tüm öğretmenlerin sağduyu ile, ülkenin parlak geleceğine yönelik çalışmalar yapmasını diliyorum. 

 
Toplam blog
: 27
: 6561
Kayıt tarihi
: 15.02.07
 
 

20.10.1934 Rize doğumluyum. İlkokulu Artvin ve Rize'de, ortaokulu Erzincan ve Ulukışla'da, öğretmen ..