Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Temmuz '08

 
Kategori
Sivil Toplum
 

Ölmeyi Seçmiş

Ölmeyi Seçmiş
 

Tahtalı Kuşu ( fikrimyok.com.'dan )


Türk Hava Kurumu Havsa (Edirne) Şubesi Başkanı Sayın Oğuz Tekin'le Efes Havaananı'na geldiğimizde, İzmir Orman Bölge Müdürlüğü'ne ait olduğu üzerindeki yazılardan anlaşılan çok sayıda arazi taşıtının varlığı dikkatimizi çekti. Türk Hava Kurumu Genel Yönetim Kurulu Toplantısı için gelmiştik ve ilk gelen Yönetim Kurulu üyeleriydik.

Toplantının İzmir/Selçuk'ta bulunan ve THK'na ait olan havaalanında yapılması; son günlerde çıkan orman yangınlarında bir hayli yorulan yangın söndürmede görevli personelimizi ziyaret etmek, onlara moral vermek amacını da taşıyordu.

Meydan idari binasına girdiğimizde, bir kutlama toplantısı yapıldığını sandım. Salonun ortasında masalarla bir "U" düzeni alınmış, masanın üzerine de bir demet çiçek ve bir kutu madlen konulmuştu.Masanın etrafında da, İzmir Orman Bölge Müdürlüğü, Bölge Müdür Yardımcısı ve Çalışma arkadaşları olduğunu sonradan öğrendiğim bir gurupla, THK İzmir Orman Yangını Söndürme Ekibi Pilotları, Teknisyenleri ve Yer ekibinde görevli personelimiz oturuyordu.

Konuklarımızla bizi, Efes Meydan İşletme Müdürü Sayın Ceyhun Demirkol tanıştırdı. Ormancı dostlarımız, THK Yangın Söndürme Ekibi'ne son günlerde çıkan orman yangınlarında canlarını hiçe sayarak canla başla çalışıp, yangınları başarı ile söndürdükleri için teşekkür etmeye gelmişlerdi. Yurdumuzun yeşil örtüsü o ormanların oluşması, korunması, geliştirmesi için gece gündüz çalışan, fedakar orman çalışanları; ormanlar üzerine koruyucu melek kanatları gibi kanat açan, orman yangınlarını söndürmek için canla başla çalışan THK Yangın Ekibi'ne, gökyüzündeki dostlarına bir buket çiçek, bir kutu madlenle teşekküre gelmişlerdi.

Ormancı dostlarımızı uğurlamış, orman yangınlarının küresel ısınmanında etkisi ile artığını, uçaklarımızın sayılarının yetersizliğini konuşuyorduk ki, birden bire yangın alarmı ile ortalık karıştı. Yangın Söndürme Ekibi Pilotu,teknisyeni ve yer görevlileri ile birlikte uçaklara doğru koşmaya başladı. Uçakların, yangın alarmı ile birlikte yedi dakika içinde havada olamaları gerekiyordu.

Havaalanındaki bu hareketlilik beni de etkiledi ve o koşuşturmaya katılıp, yangın keşif uçağında yerimi aldım. Birinci Pilot Mustafa Ak, İkinci Pilot Yücel Akyol, Soyadını ne yazık ki öğrenmeye bile fırsat bulamadığım genç Orman Mühendisi Mustafa Bey'le birlikte havalandığımızda yangın alarmının üzerinden sadece üç dakika geçmişti. Yangın hemen meydanın 4-5 mil kuzeyinde Selçuk ilçesi Belevi Beldesi Pranga mevkiinde çımıştı. Dar bir vadinin batı tarafında hızla ilerliyordu. Uçaklar için son derece elverişsiz bir topografik alandaydı.

Yangın alanının üzerinde turlar atarak yükselirken, pilotlarımız uçağın telsizi ile meydan müdürlüğüne ve havalanan yangın uçklarına yangının yönü ve yayılması ile ilgili bilgi veriyor, yangın uçağı pilotlarına yaklaşma ve pasajla ilgili koordinatlar bildiriyordu. Uçağın arka koltuklarının hemen önüne monte edilmiş Orman Bölge Müdürlüğü telsizi ile de, Orman Mühendisi Mustafa Bey, yerdeki arazöz ve yangın söndürme ekiplerine bilgi veriyordu.

Bahçesindeki şeftali hasatını yaparken, kırık şeftali kasaları ve otları yakmak isteyen ve sıcak havanın da etkisi ile, bahçesinin hemen yanında bulunan ormanın tutuşmasını engelleyemeyen bir çiftçinin neden olduğunu sonradan öğrendiğim yangın, hızla büyüdü ve akıl almaz şekilde, vadinin diğer yamacında en az 500 metre uzaklıkta bir noktaya atladı.

10 Temmuz Perşembe günü Saat 16:03 sularında başlayan yangın, aradan saatler geçmesine rağmen bir türlü kontrol altına alınamıyor. Rüzgarın da etkisi ile doğuya doğru hızla ilerliyordu. Yangının gidiş yönünün hemen arkasında çoğumuzun hiç değilse adını duyduğu Şirince köyü bulunuyordu ve o güzelim köy ve güleryüzlü halkı endişe içinde bekliyorlardı.

Türk Hava Kurumu'na ait dört yangın söndürme uçağı ve bir helikopter yangın üzerine sayılamayacak kadar çok gidip gelerek depolarındaki suları boşaltıyorlardı. Su atılan noktalar anında sönüyor, koyu bir buhar ve duman yükseliyordu. Ancak, uçakların su almak için meydana gidip dönmeleri süresi içinde aynı yerlerden yeni alevler yükseliyordu. Yangının 3000 feet ( yaklaşık 1000 mt. ) üzerinden bakıyorduk. Çıkan dumanlar bizim bulunduğumuz yere kadar yükseliyor. Yanan çam ağaçlarının kokusu genzimizi yakıyordu. Yangının bir kaç metre üzerine yaklaşıp sularını atan uçaklar, yangının büyüklüğü yanın da, küçü sarı kelebekleri andırıyordu. Attıkları su ise büyük bir ev yangınını tükürükle söndermeye çalışmak gibiydi.

Yangının başlamasının üzerinden yaklaşık üç saat geçmişti ve yangın yayılmayı sürdürüyordu. Meydan kulesinden yapılan anonsta; yer rüzgarının 30 knot cıvarında olduğu ve pistin konumuna göre yan rüzgarın giderek şiddetini artırma eğiliminde olduğu bildirildiğinde, Yangın söndürme uçakları ve keşif uçağı için meydana dönmekten başka yol kalmamıştı.

Meydana indiğimizde yangın hala sürüyordu ve rüzgarın şiddeti 37 knot olmuştu.

Yangın bütün gece sürdü. Orman Bölge Müdürlüğü Yangın Söndürme Ekipleri bütün gece çalıştılar. Selçuk Kaymakamı Sayın Aziz İnci, Selçuk Belediye Başkanı Hüseyin Vefa Ülger sabaha kadar söndürme çalışmalarına katılmışlar. Ertesi gün kendilerini ziyaretimiz sırasında anlattılar. Hatta Sayın Kaymakam gece yangının yayılmasının daha net izlendiğini, şimdiye kadar kozalakların ısınmanın etkisi ile patlayarak mermi gibi uzak noktaların da tutuşmasına neden olduğunu bildiğini, Bu olayın da olduğunu ama, yangının etkisi ile oluşan türbülansların hortum gibi önüne kattığı yanmakta olan dal, yerdeki köz olmuş odunları yerden metrelerce yukarıya kaldırdığı ve ateşi çok uzaklara taşındığına tanık olduğunu anlattı. Sabahın ilk ışıkları ile yeniden havalanan THK Yangın Söndürme Uçakları, Yangın Şirince köyüne ulaşmadan söndürmeyi başardılar.

Türk Hava Kurumu Yangın Söndürme Ekibi, Ekip şefi ve Yangın Pilotu Turgut AKAR, M-18 Yangın Pilotu İsmail ÇINAR, M-18 Yangın Pilotu Himmet İLEMİN, M-18 Yangın Pilotu Tarık GÖKDEMİR, M-18 Yangın Pilotu Yakup KAMEROĞLU, C-206 Keşif Pilotu Yücel AKYOL, C-206 Keşif Pilotu Alparslan CİVELEK, C-206 Keşif Pilotu Mustafa AK yangın söndürüp, soğutma çalışmalarını bitirdikten sonra yere indiklerinde dünyanın en mutlu insanlarıydılar. Yorgun anma, mutlu.

Bu yangınla ilgili olarak dinlediğim son olayı da anlatıp yazımı bitirmek istiyorum.

Yangının sürdüğü sıralarda olay yerine gelen ve söndürme çalışmalarına yardımcı olan, THK Selçuk Şubesi Önceki Başkanlarından Sayın Şaban Cem Söğütçü Anlattı.

(Tahtalı diye bir kuş varmış. Adını ilk defa duydum. Ama avcılar tarafından çok iyi bilinen bir av kuşuyuymuş)

Bir Tahtalı kuşu yangının üzerinde dakikalarca, döne döne uçmuş. Hatta bir ara söndürme ekiplerinin üzerlerine gelip yalvarırcasına alçaktan uçuşlar yapmış. " Yardım ister gibi, belli ki yumurtaları ya da yavruları vardı" diye atlattı Sayın Söğütçü.

Sonra ne mi olmuş? Çaresizliğinin ayırdına varmış ve yangının tam ortasına bir ölüm dalışı yapmış. Görgü tanıklarının anlatıklarına göre, daha havadayken tutuşmuş kanatları...

O ölmeyi seçmiş. Yok olan ormanlar ve yavruları ile birlikte.


Unutmayın1: THK Yangın Uçağı alım kampanyası için, tüm operatörlerden yangın yazıp, 3919’a gönderin. Bedeli 6 YTL’dir. Ülkemize katkısı, yemyeşil ormanlar.

Unutmayın2: Bir Cumhuriyet Kurumu olan THK’na üye olun. Rejime ve Cumhuriyet kazanımlarına sahip çıkmanın bir yolu da, rejimin ve Cumhuriyetin kurumlarına sahip çıkmaktır.



 
Toplam blog
: 182
: 2395
Kayıt tarihi
: 29.01.07
 
 

10 Kasım 1954 tarihinde doğdum. Sosyal Hizmet Uzmanıyım. Pilotum. (ultralight licence no:151)..