Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Eylül '07

 
Kategori
Eğitim
 

Ölü Ozanlar Derneği

EĞİTİMLE İLGİLİ ROMANLAR (13)

ÖLÜ OZANLAR DERNEĞİ

Yazarı: N.H. Kleinboum

Romanın Edebi Özeti:

Todd Anderson ve arkadaşlarının Welton Akademisindeki yaşamları, yeni İngilizce öğretmenleri Bay Keating’in gelmesiyle birlikte inanılmaz biçimde değişir. Bay Keating onlara olağanüstü ve farklı bir hayatın kapılarını açar. Ondan etkilenen yedi arkadaş, ölü Ozanlar Derneğini tekrar faaliyete geçirirler. Bu gizli dernekte ailelerin baskı ve beklentilerinden uzakta tutkularını özgürce yaşayabilmektedirler. Keating onları ünlü ozanların büyük eserleriyle tanıştırdığında yalnızca dilin güzelliğini öğrenmekle kalmayıp yaşamın her anının ne kadar önemli olduğunu da fark etmişlerdir. Ne var ki Ölü Ozanlar Derneği üyeleri, bu yeni kazandıkları özgürlüğün ne kadar acı sonuçlar doğurabileceğini çok geçmeden görürler.

Romanın Eğitimin Öğeleri Açısından İncelenmesi:

I. ÖĞRENCİ

Todd, istemeyerek okula geldiği için okulu sevmeyen, içine kapanık bir öğrencidir. Arkadaşları ve öğretmenleriyle diyalog kurmaktan kaçınır. Todd’un en büyük destekçisi Neil’dir.

Neil, sosyal etkinlik yönünden gelişmiş bir çocuktur. Oyuncu olmak isteyen fakat her defasında babası tarafından engellenen, çalışkan bir öğrencidir. Babasının disiplininden bir türlü kurtulamaz. Hayatını babasının istediği yönde şekillendirir. Todd, Neil, Meeks, Charlie, Knox, Cameron, Pitts’ten oluşan yedi kişilik grup birbirleriyle çok iyi anlaşır.

Welton Akademisi’nde öğrenciler; öğretmenleri, dersleri sevmeseler bile ödevlerini yapar, sorumluluklarını bilir.

II. ÖĞRETMEN

John Keating Welton Akademisi’nden mezun olmuş, başarılı bir öğretmendir. Saygı uyandıran ve bilgili görünüme sahip biridir. Bay Keating, okuldaki öğretmenlerden farklıdır. Derste sıralar arasında dolaşır, sandalyeye değil masasının üzerine oturur. Her şeye başka açılardan bakılabileceğini söyler. Bay Keating, öğrencilerin özgür düşünmelerini, araştırmalarını, eleştirmelerini, kendilerini yetiştirmelerini ve en önemlisi de kendileri için yaşamalarını ister. Öğrencilerini sınırlandırmaktan nefret eder. Öğrencileri, dersine girmeleri için zorlamaz. İçlerinden geleni yapmalarını ister. Bir gün sınıfta yoklama yapar. İki öğrenci yoktur. Bunlardan biri çok sevdiği öğrencisidir. Çok sevdiği öğrencisine eksi not vermemek için yoklama listesini buruşturup çöpe atar. Öğrenciler hayretle öğretmenine bakar. Öğrenciler Bay Keating’ in sınıfında gerçekten eğlenirler. Bay Keating, sınıfta Ortodoks yöntemle ders yapmadığı için müdür Bay Nolan tarafından uyarılır. Öğrencilerin saygısızlığını Bay Keating’den etkilenmelerine bağlar. Bay Keating’e göre eğitimin amacı özgür düşünebilmeyi aşılamaktır. Ölü Ozanlar Derneği üyelerinden bir çocuğun intihar etmesiyle Bay Keating suçlu görülür ve mesleğinden uzaklaştırılır. Bay Keating sınıftan veda edip çıkarken, Ölü Ozanlar Derneği üyeleri başta olmak üzere, sınıfın tüm öğrencileri sıralarının üzerine çıkarak aşırı hayranlık duydukları İngilizce öğretmenlerini sessizce uğurlar.

Latince öğretmeni Bay Mc Alistar, motor hızıyla ders anlatan, öğrencilere ezberciliği aşılayan bir öğretmendir. Öğrenciler asla öğretmenlerinin hızına yetişemez. Onun dersinde öğrenciler zili, kurtarıcı olarak görür.

Matematik öğretmeni Dr. Hager, yaşlı ama kartalınki kadar keskin gözlere sahip bir öğretmendir. Öğrencilerden önce sınıfa girip, öğrencilerini bekler. Öğrencileri tamamlanınca hemen derse başlar. Öğrencilere notu silah olarak kullanır. Dr. Hager derslerinde sınıfı soru bombardımanına tutar. Parmaklar havalanır, öğrenciler robot gibi kalkar, yerine oturur, yanıtlarını verir. Yanlış yanıtlar için öğrenciler acımasızca azarlanır. Ders bitince öğrenciler Allah’a şükreder. Ders sonuna öğrencilerde dayanacak güç kalmaz. Önemli olan Dr Hager’e ayak uydurabilmektir.

III. YÖNETİCİ

Welton Akademisi’nin müdürü Gale Nolan, altmış yaşlarında, güçlü, kuvvetli bir adamdır. Okulunun dört temel ilkesi: Gelenek, onur, disiplin ve yetkinliktir. Öğrencilerin disiplin içinde yetişmelerini ister. Bay Keating, bir öğretmen olarak kişisel ve mesleki özellikleriyle Bay Nolan’a terstir. Öğretmenin görevi öğrenciyi üniversiteye hazırlamaktır. Bay Nolan işlenen bir suçta, suçluları ortaya çıkarmak için öğrencileri okuldan atmakla tehdit eder. Sert bir kişiliğe sahiptir. Öğrencilerle ilgili sorunlarda direkt olarak ailelerle görüşüp sorunu halleder.

IV. BİNA-ARAÇ-GEREÇLER

Welton Akademisi, yeşil fakat soğuk Vermont ormanlarında kurulmuş özel bir okuldur. Akademiye ait küçük, taş bir kilise vardır. Okul, Birleşik Devletler’ deki en iyi hazırlık okuludur. Okulda her dersin sınıfı ayrıdır. Öğretmenler değil, öğrenciler sınıflara gider. Öğrenciler, okulda yatılı kalır. Yemekleri de okuldandır. Yurt binasında birinci katta öğrenciler, ikinci katta öğretmenler kalır. Sınıflarda her ders için gerekli araç-gereçler vardır.

V. ÇEVRE

Welton Akademisi ormanlık bir alanda kurulmuştur. Kampus ormanın içindedir. Öğrenciler doğayla iç içedir. Ölü Ozanlar Derneği, yaşamın iliğini özümsemek amacıyla kurulmuştur. Şiir okunur, herkes kendinden bir şeyler ekler. Kız-erkek, her iki cins de katılır.

Yedi kişilik bu grup, müdürün öğretmenlerinin ve ailelerinin baskı ve beklentilerinden uzak olarak, özgürce yaşamaya başlar. Ara sıra kızlar da katılır. Bu dernek gizli kurulmuştur. Faaliyetler gizli sürdürülür. Welton Akademisi Gelenek, Disiplin, Onur ve Yetkinlik temeline dayanır. Böyle bir okulda Bay Keating göze batar. Bay Keating’ı anlayan sadece yedi kişilik gruptur. Ailelerin çoğu çocuğuyla ilgilenmez. Neil’in intihar etmesinde, babasının yaptığı baskının rolü büyüktür.

VI. EĞİTİM PROGRAMI

Bay Nolan için en önemli şey okulun başarısıdır. Ailelerde çocuklarından yüksek başarı bekler ve aşırı baskı yapar. Çocukların kişisel gelişimine önem verilmez. Çocukların disiplin çerçevesinde, sınırlandırıldığı bir program uygulanır. Ders programı dışında öğrencinin kabiliyetine göre ders dışı etkinlikler vardır. İsteğe bağlı seçebilmelerine rağmen, katılmak için gerekli özelliklere sahip olmak gerekir. Bu etkinliklere de derslere gösterilen özen gösterilmelidir. Öğrenciler müdür tarafından okuldan atılmakla tehdit edilirken, öğretmenler de notla korkutmaktadır. Bay Keating, öğrencileri kalıba sokmaktan ziyade onların kişiliklerini geliştirici öz güvenlerini sağlayıcı, özgür düşünebilmelerine yardımcı olacak etkinlikler yapmaktadır.

Romanın Değerlendirilmesi:

Disiplinle yönetilen bir okulda farklı kişisel ve mesleki özellikleriyle öğrencilerini etkileyen İngilizce öğretmeni ve bu öğretmenden etkilenen yedi öğrenci anlatılmaktadır.

İngilizce öğretmeni, öğrencilerini kalıba sokmak yerine, onların özgür düşünebilmeleri için uğraşır. Bay Keating öğrencilerinin kişisel gelişmelerine önem vermiştir. Kendileri için yaşamalarına olanak sağlamıştır. Öğrencilerin zaten istedikleri de budur.

Müdür Bay Nolan’ın disiplin anlayışı, katı kuralları, öğrencileri okuldan atmakla tehdit etmesi; bazı öğretmenlerin öğrencilerini ezberciliğe teşvik etmesi, öğrencilerin öğrenip öğrenmediklerine dikkat etmeden dersini anlatıp geçmesi kanaatimce yanlıştır.

Öğrencilerin dilinden anlayan sadece Bay Keating’tir. Öyle olmasaydı, öğrenciler ona aşırı hayranlık duymazlardı. Mesela Bay Keating, sınıfta yoklama yaparken çok sevdiği öğrencinin olmadığını görür. Ona eksi not vermemek için yoklama listesini buruşturup atar. Bu hayret edilecek bir olaydır.

Yanlış tavır içinde olan anne-babalar da dikkatimi çekti. Çocuklarından beklentileri çok çok yüksektir ve sürekli çocuklarına baskı yaparlar. Çocuklarının isteklerine saygı göstermediklerinin bir kanıtıdır. Disiplinin önemi yadsınamaz ama her şey disiplin demek değildir.

 
Toplam blog
: 425
: 3089
Kayıt tarihi
: 06.12.06
 
 

Gazi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi..