Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Ocak '16

 
Kategori
Anılar
 

Ölümünün 19. yılında Sami N. Özerdim'i anmak

Ölümünün 19. yılında Sami N. Özerdim'i anmak
 

Yalnızlık içinde yaşayan ve sana karşı şükran dolu kalbe tattırdığın saadet anı…

Bir insan hayatı için de olsa az mıydı?  Dostoyevski ( Beyaz Geceler )

***

Bir insanı hatırlamak, biraz olsun anmak saygıyla ve rahmetle anmak bence erdemliktir, bu bir vefalı duygusudur. Bu yazımda adı, sanı unutulmuş bir isimden kısaca söz etmek istiyorum. Ve onun bana yıllar önce armağan ettiği “DÖRDÜLLER”(1986 / RUBAİLER ) dediği küçük kitabından birkaç RUBAİSİNİ sizlerle paylaşmak istiyorum.

Sami N, Özerdim bir öğretmendi, bir araştırmacı ve bir çevirmendi. Ben onun yazılarını Varlık, Türk Dili, Hisar, Yeditepe ve Kemalist Ülkü dergilerinde ara sıra okuyup izliyordu.1975- 1986 arasında Ankara’ya ne zaman gitsem Kızılay’da bir gökdelende Kemalist Ülkü Dergisinin yanılmıyorsam 7. Kadında bir iş yeri, ofisi vardı. Kemalist Ülkü ‘nün sahibi Muzaffer Uğraşkan’dı. Hatınaz, konuksever bir insandı. O da şimdi yok aramızda. Onu da rahmetle anıyorum. İşte Sami Nabi Özdemir’i burada tanıdım. Aydın, yurtsever bir cumhuriyet adamı idi.

1986‘da yine Ankara’da idim. Aynı yerde bu değerli insanlarla görüşme fırsatını buldum. Bir ara Sami Beyle sohbet ederken çantasından çıkardığı ufak bir kitabımı imzalayıp bana armağan ettiler. Kadirciğim, sen şiirimizi seviyorsun, şu ufak kitabımı size veriyorum. Bir gün beni hatırlarsınız “ diyerek. “DÖRDÜLER” adını taşan kitabını bana armağan ettiler. Aynen şunu yazmışlar:

Sayın Abdülkadir Güler’e bu kitabımı armağan ediyorum. Teşekkürler… Sevgiler… Ankara 31.12.1986. Aradan tam otuz yıl geçti. Bu ufak kitap 56 sayfa olup Ankara’da Ayyıldız Matbaasında günışığına çıkmıştır. Para ile satılmıyor. Şimdi Sami N.Özerdim’den iki “Dördül” sunuyorum:

                 SEVMEKLE

Sevmek, bu he güzel, ne tükenmez yaşamak,

Gün gün düşerek hiçliğe,  an an coşarak.

Bir  çöl gibi renksiz bu çorak dünyaya

Sevmekle tahammül edilirmiş ancak

                     ANIŞ

Kendime teselli aradım yollarda,

Günlerce ve günlerce dolaştım karda.

Günlerce eriştim elemin zirvesinde,

Sevginle halay oldu hakikatlar da.

 

Peki, Sami N. Özerdim kimdir?

Yazar. Sami Nabi Özerdim, 1918 ‘de Tekirdağ-Hayrabolu'da doğdu. 5 Mart 1997 yılında aramızdan ayrıldı. İstanbul Erkek Lisesini, A.Ü. Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Macar Dili ve Edebiyatı Bölümünü bitirdi (1943). Erzurum'da öğretmenlik yaptı. Ankara Etnografya Müzesi asistanı (1945), Millî Kütüphane’de uzman ve müdürü (1948-1960), Türk Dil Kurumu genel yazmanı (1960) oldu. TBMM Kütüphanesinde müdür yardımcısı olarak çalıştı. A.Ü. SBF Basın Yayın Yüksek Okulunda ders verdi.

Bibliyografik çalışmaları ve denemeleri ile tanındı. İlk yazısı 1933'te çıktı.Araştırmaları ve derlemeleri: Eşref (1953), 10 Kasım-31 Aralık 1938 Günlerinde Türk Basınında Atatürk İçin Çıkmış Yazıların Bibliyografyası (1958), Bayraklaşan Atatürk (1963), Atatürk Devrimi Kronolojisi (1963), Nurullah Ataç Bibliyografyası (1962), Sait Faik Bibliyografyası (1966), Sabahattin Ali Bibliyografyası (1966), Elli Yılda Kitap (1975), Bir Don Bir Gömlek-Seçilmiş Bektaşi Fıkraları (1975), Sevgiye Saygı (Denemeleri, 1975), Bilinmeyen Atatürk (1976), Yazı Devriminin Öyküsü (1978), Atatürkçünün El Kitabı (1981). Çevirileri: Üçüncü Kudret (G. Gordonyi, 1946), Macar Masalları (1957). Çalışkan ve üretken bir aydın öğretmendi. Atatürk sevgisiyle dopdolu bir eğitimci idi.  Vefatının 19.Yılında rahmetle anıyor ve yazımı bir iki “Dördülleriyle”   bağlamak istiyorum:

SAÇLARIN

Bilsen neşir saçlarının hatırası, 

Bir nazlı hayal olmuş, geçmiş arası.

Daldıkça onların enginliğine

Sızlar, yine o çocukluk yarası.

GÖSTERİ

Daldım, yaşadım bir süre kırk yıl geride,

Koydum yeniden sahneye ölmüşleri de.

Düşsel bir uzay öyküsü yazmışçasına,

Bulmuş gibiyim kendimi bir gösteride…

GECE 

Altmış yılı aştım, hemuzun bir süredir,

Kaç erkadaşım toprağa girmiş, nicedir.

Çoktan beri ufmkumdan uzaklaşımş gün,

Ölmek bir amaç şimdi, yaşam bir çiledir..

Sami N. ÖZERDİM / Dördüller Ayyıldız Matbaası A.Ş. 1986- ANKARA

 

Abdülkadir GÜLER 

13 Ocak 2016- SÖKE

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..