Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Nisan '08

 
Kategori
Danışmanlık
 

Önemli olan sermayenin büyüklüğü değildir...

Önemli olan sermayenin büyüklüğü değildir...
 

Önemli olan sermayenin büyüklüğü değil, mevcut sermayenin akıllıca kullanılmasıdır.

Ömer TURAN

Son zamanlarda özellikle elektronik sektöründe bir çok firma peşi sıra mağaza açmaya başladılar. Yabancı sermayeli bu büyük firmaların bir çoğu Türkiye pazarını daha tam olarak irdelemeden taksit sayısına, karar aldıkları tarihlerdeki mevcut ekonominin istikrarına bakarak yatırım yaptılar. Ama maalesef Türkiye’de işler sadece bununla bitmiyordu.

Sermayeniz ne kadar kuvvetli olursa olsun bu sermayeyi akıllıca kullanmazsanız yani insan kaynakları, finansman, mağaza yönetim ve müşteri ilişkileri departmanlarınıza ait bir politika belirlemezseniz ileriki zamanlarda bir çok zararla karşılaşmamanız içten bile değil. Önemli olan mevcut sermayeyi en akıllıca bir biçimde değerlendirmektir.

Benim firmalarda izlediğim en önemli iki faktör ise stok kontrolleri ve yanlış satınalma politikaları sonucu stokta kalan satılamayan ürün envanterleri. Bunlar diğer unsurlara göre daha dikkat etmeniz gereken etkenlerdir.

Stok kontrolleri; bütün mağaza personeli için önemli olmalı ve bu sorumluluğa mağazaya dahil aklınıza ne kadar personel geliyorsa dahil edilmelidir. Mağazanın büyüklüğüne göre günlük veya maximum iki günlük stok sayımı şarttır. Birçoğunuzun abarttığımı düşündüğünüzü biliyorum ama bu yazdıklarım görmüş ve yaşamış olduğum deneyimlere göre yazıyorum. Her ne türlü olursa olsun kaybedilen ürün araştırılmalı ve bulunmaya çalışılmalıdır. Öncelik sırasına göre kullanılan sistem, mal giriş-çıkışı, olabilecek harici veya (maalesef) dahili hırsızlık olayları göz önüne alınarak bu tip olayları önleyecek tedbirler zamanında alınmalıdır. Personelinizin bu konuda gözünün açık olması herhangi şüphelendiği bir durumda bunu yöneticileri ile paylaşması gerekmektedir.

İkinci bir önemli unsur ise yanlış satınalma politikalarıdır. Sonuç itibari ile her şirketin öncelikle düşünmesi gereken konu kâr maksimizasyonudur. Kâr elde edebilmeniz için yani ticaretiniz uygun satın alma ile başlar. Büyüklerimizin dediği gibi mal alırken kazanılır aksi taktirde başarılı olmak mümkün değildir. Günümüzde nasıl müşteriler için alışveriş alternatifleri çok ise satınalma kanalında da mal satın almak için tedarikçiler de bir o kadar çok. Satınalma yapılırken aşağıdaki unusurlara dikkat edilmesi gerekilmektedir.

1. Bir ürün için alternatif fiyat araştırması yapmak

2. Bir ürün için aynı özelliklerde muadil ürün araştırması yapmak

3. Bir ürün için aynı şartlarda piyasa araştırması yapmak

4. Satış yapılan mağazaların bulundukları semte göre sosyoekonomik analiz yapmak ve o seviyeye göre ürün bulundurmak

5. Piyasaya giren yeni ürünlerin kontrolü

6. Satın alınan ürünün bekleme süresinin kontrolü

7. Ekonomik piyasayı yakından takip ederek dikkatli adetlerde ve temkinli satınalma yapılmalıdır

Benim aklıma gelen belli başlı satınalmada gözetilen kurallar bunlar tabiî ki bu konuda daha değişik düşüncelerde olabilir, bu fikirlere de saygım sonsuzdur.

Her iki faktörde girdiyi elde tutabilmek için tedbirli olmak önemlidir. Aksi taktirde satış yapmanızın bu kadar emek harcamanızın hiçbir anlamı yok, bir kazanırken iki kaybetmeye hiçbir sermaye hiçbir kuvvet dayanamaz. İnsankaynakları departmanları bu iş koluna uygun personeli bulmalı ve düzenli olarak yetiştirmelidir. Bunun yanısıra mutlaka dikkat edilmesi gereken konular vardır ben şimdilik bu iki faktöre değinemk istedim ileriki günlerde diğer faktörler hakkında ki düşüncelerimde sizlerle paylaşmak isterim.

Hepinize hayırlı işler dilerim.

 
Toplam blog
: 53
: 1670
Kayıt tarihi
: 13.10.07
 
 

  Merhaba ; Bakmayın böyle yazılar yazdığıma, bilgi okyonusunda bir balık etmem nazarımda. Paylaş..