Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Nisan '10

 
Kategori
Edebiyat
 

Orhan Veli Sevgisi

Orhan Veli Sevgisi
 

Orhan Veli Kanık


Dyojen'e; bir adamın ne kadar akıllı olduğunun nasıl anlaşılacağını sordular. Yanıt kısa oldu, ''konuşmasından'' dedi. Bir soru daha sordular, ''Peki adam hiç konuşmazsa'' Dyojen'in yanıtı bu kez şöyle oldu. ''O kadar akıllı olanı henüz yok dünyada''.

Tabi ki biz, Dyojen'e bu minvalde(Tarz) soru sormak niyetinde değiliz. Lakin, Orhan Veli Kanık'ın günümüzde bu denli sevilmesinin nedenini bir iki cümleyle irdeliyebiliriz. Gerek 13 Nisan doğum gününün Beykoz'daki evinin önünde, 14 Kasım, ölümünün Bebek'teki Aşiyan mezarlığında bulunan kabri başında yüzlerce kişiyle anılması, bugün ne denli benimsendiğinin bir göstergesi olarak izah edilebilir.

Bugün paylaşım sitelerinde, adına kurulan fan klüplerinde onbinlerce hayranı şiirlerini hallac pamuğu gibi atmakta, örnek almakta, yorumlar yaparak paylaşmaktadırlar.

Orhan Veli bugünün dinamizmini 1941 Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Anday'la birlikte, Garipce şiir akımıyla yakalamıştır. Şiirde kalıplaşmış kuralları kaldırıp, sokaktaki insanın sorunlarına ağırlık verip, onların anlıyacağı dilden şiirler yazması, toplumun çoğunluğuna seslenmesi bu sevgiyi bu günlere taşımıştır.

2010' ları yaşadığımız bugünlerin dinamizmi, dünün salon danslarını dahi rettedmiştir. Dansı sokağa taşımıştır. Hip hop, break danslarını öne çıkarmıştır. Tango, vals, swing, Rock Roll tarzı klasik danslar gibi, Cha Cha, Rumba, Twist danslarıda artık gerilerde kalmış klasiklerde yerlerini almışlardır.

İşte, Orhan Veli'nin şiirde bu dinamizmi yakalamış olması, şu sözlerinden de anlaşılır. ''Bir gün gelecek, şiir yanlızca kafayla okunacak, edebiyat'ta böylece yeni bir yaşama kavuşacak.''

Orhan Veli'yi eleştirebilirsiniz, kolaycılığa kaçıyor diye, şiiri elit tabakanın elinden aldı diye, ama elit şairlerimizde klasiklerin içinde yerlerini daima muhafaza edeceklerdir.

Orhan Veli'den,

-ESKİLER ALIYORUM-

Eskiler alıyorum,

Alıp yıldız yapıyorum

Musiki ruhun gıdasıdır

Musikiye bayılıyorum.

-DERDİM BAŞKA-

Sanma ki derdim güneşten ötürü;

Ne çıkar bahar geldiyse?

Bademler çiçek açtıysa?

Ucunda ölüm yok ya.

Hoş olsada korkacak mıyım zaten,

Güneşle gelecek ölümden?

Ben ki her Nisan bir yaş daha genç,

Her bahar biraz daha aşığım;

Korkar mıyım?

Ah dostum, derdim başka...

-YANLIZLIK ŞİİRİ-

Bilmezler yanlız, yaşamayanlar,

Nasıl korku verir sessizlik insana;

İnsan nasıl konuşur kendisiyle;

Nasıl koşar aynalara,

Bir cana hasret,

Bilmezler..

 
Toplam blog
: 465
: 1550
Kayıt tarihi
: 03.12.07
 
 

Çevreye saygı, insanlık görevi olarak algılanmalıdır. Bankacılık ve finans yöneticiliği  uğraşım ..