Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Gonca Kılınç Ergülen

http://blog.milliyet.com.tr/kariyerkocu

01 Aralık '07

 
Kategori
Doğa Sporları
 

Orienteering: Doğada yön bulma

Orienteering: Doğada yön bulma
 

İstanbul'a yeni taşındığım sıralarda yıllardır burada yaşayan kuzenim İstanbul'un içinde bir ormanda yaptığı "Orienteering" sporundan bahsediyordu iştahlı iştahlı! Yüksek binalar, trafik ve gürültü ile dolu bu koca şehirde böylesine doğa ile iç içe bir etkiniliğin yapılabildiğine inanılması çok güçtü.

Sonunda bir Eylül pazarı sabah 8:30'da giydik spor kıyafetlerimizi, bindik arabaya ve doğru Sarıyer Belgrad Ormanı'na! Şaşkınım, inanamıyorum gördüğüm manzaraya... Önümüzde kıvrılan bir yol ve tepemizde kenetlenmiş ağaç dalları... Yemyeşil, el değmemiş bir doğa harikası burası.

Şimdi karşımızda parkur başlangıç noktası! Bizim gibi spor giyimli insanlar toplanmışlar sobet ediyorlar keyifli keyifli. "Hoşgeldin aramıza" diyorlar. Her meslekten her yaştan insan var. 7 yaşındaki bir kız çocuğuydu en çok dikkatimi çeken... O da diğerleri gibi orienteering yapmak için gelmiş.

Biraz sohbetten sonra "gel" diyor kuzenim, önce teorik eğitim. Bu senin haritan; orienteering için özel 1/10.000 ölçekli bir harita. "Aman tanrım çok karışık bu" diye düşünüyorum. Patika, hendek, ağaç kütüğü, çukur vs. herşey şekillerle gösterilmiş haritada. Anlatıldıkça anlam kazanıyor haritadaki şekiller. Gidilecek noktalar da yuvarlak içine alınarak işaretlenmiş haritada. Üçgen de başlangıç noktasını yani o an bulunduğunuz noktayı gösteriyor. Bir de pusula veriyorlar elime. Şimdi parkura çıkma zamanı. Yanımda kuzen gelecek ama amacı sadece gölgelemek. Gidilecek yolu belirleyecek olan benim. Önce korktum ama sonra...

Önce pusulam aracılığı ile gerçek kuzeyi ve harita kuzeyini çakıştırdım. İşte önümde bir patika uzanıyor tıpkı haritadaki gibi. Başlıyoruz yürümeye.

"Kontrol et haritadaki yer şekilleri ile gördüklerin uyuyor mu? Hem haritayı okuma becerilerini geliştirmek için hem de hata yapmaman için gerekli diyor kuzen."

Bakıyorum sağımda bir dere olması lazım evet var. Haritada patikanın hemen sol tarafında eş yükselti çizgileri var; bakıyorum ki yanımda bir tepe yükseliyor. Evet evet, doğru yoldayım. Soldaki ikinci patikadan giriyorum ve 2. kıvrıma gelince biraz solda bir çukurun içinde olması gerekiyor ilk bayrağın. İşte gördüm turuncu bayrağı! Hemen zımbalıyorum elimdeki kontrol kartımı. Şöyle bir etrafa bakıyorum sevincimi paylaşmak için ağaçlarla, kuşlarla. Ne kadar da güzeller, iyi ki gelmişim buraya.

Sıra ikinci nokta için strateji belirlemede. İkinci nokta için yine patikalar, hendekler geçerek gidecek bir yol belirliyorum kendime. Ama yol biraz uzayacak gibi görünüyor. Geometrideki hipotenüs mantığını kullanmak isterim ama mesafe uzun, önümde düz bir çizgi yok ki takip edeyim. Kuzen diyor ki "pusulan ile kerteriz alabilirsin." Anlatıyor ve uyguluyorum. Önce pusulamla haritada gideceğim yere göre açımı ayarlıyorum. Sonra pusulamın gösterdiği yönde gözümün görebildiği uzaklıktaki bir ağacı ya da başka bir nesneyi hedef alarak emin adımlarla gidiyorum. Bayraktan 10 metre kadar açığa ulaştım sadece ve gördüm bayrağı. Her geçen dakika daha da keyifli oluyor bu parkur. Beynim işliyor, doğayı keşfediyorum, spor yapıyorum ve şehrin stresinden eser yok.

Geri kalan tüm noktaları bulduktan sonra başlangıç noktasına dönüyoruz. Biraz daha sohbet ve saat 12:30'da eve dönüş yolundayız. Yüzümde bir gülümseme, yüreğimde bir kıpırtı. "Bayıldım ben bu doğayla içi içe spora, her hafta mutlaka geleceğim seninle" diyorum kuzenime.

Bu arada orienteeringi denemek için gelen herkese bana verilen eğitimin aynısından veriliyor. O kadar çok şey öğrendim ki 45 dakikalık eğitim parkurunda. Gelin siz de öğrenin. IOG üyelerinin amacı bu sporu tanıtmak, sevdirmek ve geliştirmek. Onlar bu spora gönül vermişler ve antrenmanlar için her pazar buluşuyorlar.

Sadece eşofmanınızı, spor ayakkabınızı giyin, bir de yanınıza yedek kıyafet alın ve gelin. Yedek kıyafet önemli çünkü terleyebilirsiniz veya hava şartları yüzünden üzeriniz çamur olabilir, ıslanabilirsiniz. Pusulayı da onlardan ödünç alabilirsiniz. Katılım için kulübe üye olmak zorunda da değilsiniz. Daha ne bekliyorsunuz, önünüzdeki ilk pazar sabahı tanışın bu doğayla iç içe sporla.

Orienteering sporu ve kulüp ile ilgili bilgi için: http://www.istanbulorienteering.org

 
Toplam blog
: 4
: 1393
Kayıt tarihi
: 30.11.07
 
 

08.08.1978'de Eskişehir'de doğdum, ve orada büyüdüm. İlkokuldan itibaren hayalini kurduğum üniversit..