Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Ağustos '21

 
Kategori
Lojistik / Taşımacılık
 

Otobüs Kazaları ve Nedenleri

Değerli Okurlarım,

 

Son zamanlarda sıkça yaşanan otobüs kazaları ile ilgili böyle bir yazı yazma isteği duydum. Bende sektörün içinden biri olarak yaşanan bu içler acısı kazalar ile ilgili bir şeyler söylemek istiyorum. Bizzat yaşadığım tecrübe ettiğim ve gözümle gördüğüm olayları siz değerli okurlarım ile paylaşacağım.

OTOBÜS ŞOFÖRLERİNİN ÇALIŞMA ŞARTLARI NELERDİR?

Şuan otobüs kaptanı/şoförü olarak çalışan değerli emekçi arkadaşlar gerçekten aşırı sorumluluk gerektiren aşırı stresli ve yorucu olan ayrıca hiç bir saygınlığı olmayan daha doğrusu saygınlığı kalmayan bu işi aylık 3500 tl max 4000 tl gibi aylık rakamlara yapmaktadır.  Genelde maaş+harcırah ya da sadece harcırah şeklinde çalışırlar. Normalde 3 şoför olması gereken yolu 2 şoför gider hatta 2 şoför olması gereken yolu 1 şoför olarak giderler. Bunun sebebi ise otobüs sahiplerinin cebini daha fazla doldurma arzusudur. 2 Şoför örnek olarak 18 saatlik bir yola çıkar normalde 3 şoför olması gereklidir. Aslında 3. şoför yerine onun takoğraf kartı araçta bulunur ve diğer şoförler süreyi yetirebilmek ve 45 dk olan yasal dinlenme süresini bu kartı kullanarak dinlenmesi gereken yerde dinlenmez ve bu kart sayesinde yoluna ara vermeden devam eder. Ayrıca yasal olarak haftada 1 gün (24 saat ) araç kullanması yasaktır. 6 gün çalış 1 gün yat şeklindedir. Maalesef kimse bu kurala uymaz ve evinde ailesi ile geçirmesi gereken zamanı yine otobüs de başkasının kartı ile araç kullanarak geçirir. Bir diğer husus ise otobüs şoförlerinin yolcuyu indirdikten sonra aracı temizleme yıkama işiyle uğraşmasıdır. Gece sabaha kadar yol gelen bir şoför aracı çekip istirahat etmesi gerekirken araçlarda muavin olmadığı için temizliği yapmak zorunda bırakılıyor. Sabaha kadar araç kullanıp sonra acele otobüsü temizleyip tekrar yola dönüyor kaptan arkadaşlarımız. Genel olarak tüm firmalarda işleyiş bu şekildedir maalesef. Ayrıca yolda giderken özellikle yaz aylarında çoğu araçta otobüs yatak kısmın da,  klima bulunmadığından şoför arkadaşlarımız düzgün bir istirahat edemez ve uykusunu alamaz. Yarım yamalak uyku ve dinlenme ile tekrar direksiyona geçer ve yola devam eder. Bu şekilde aylarca evini görmeyen sürekli araçta gidip gelen insanlar tanıyorum. Hal böyle olunca kazalar ve hatalar kaçınılmaz oluyor.

KALİFİYE PERSONEL BULUNAMIYOR!

Her işte olduğu gibi bu sektörde de yani otobüs, kamyon, tır vs. ağır vasıta araçlar için işi bilen kalifiye personel bulmak gerçekten çok zor. Bunun sebebi ise yazımın başında bahsettiğim çalışma şartlarından kaynaklanıyor. Şayet çalışma şartları aldığın sorumluluk ve harcadığın emek ile karşılıklı olsaydı emin olun bu sorunlar yaşanmazdı! Aileden, çocuklarından uzak, hastası olsa gidemez, cenazesi olsa gidemez sırtında bazen 20 bazen 30 bazen 40 kişinin sorumluluğu kar kış yağmur çamur demeden gece gündüz çalışmanın bir otobüs şoförüne aylık getirisi max 4000 tl asgari ücret zaten 3000 tl olmuş sizce bu paraya bu çileyi çekmek doğrumu? Bu yüzdendir ki personel açığı her geçen gün daha da büyüyor.

NELER YAPILABİLİR?

Bu yaşanan ama istenmeyen kazaların önüne geçmek için öncelik ile yasalara kanunlara uymak ve çalışan emekçilerin hakkını vermek gereklidir. Tabi ki buda şoför arkadaşlarımızın kararlılığı ile olacak bir durumdur. Çünkü şartları uymayan ve hakkını almadığı yerde kesinlikle çalışmaması gereklidir. İlk olarak kesinlikle başkasına ait takoğraf kartı ile sürüş yapılmaması, kendi sürüş süresi bittiğinde şoför değişiminin muhakkak yapılması, sürüş harici zamanlarda kesinlikle istirahatini yapması ve dinlenmesi ( yatağa geçip telefonla oynama vs başka şeyler ile uğraşmayacak ve her araçta yatak kısmında muhakkak klima sıcak ve de soğuk olacak ayrıca şoför kesinlikle araç temizliği yapmayacak ) en az 2 günde bir düzenli duşunu alıp kişisel hijyenine özen gösterecek, Hafta da 1 gün 24 saat olan yasal dinlenme süresini araçta değil! Evinde ailesi ile geçirecek. Bunların haricinde gideceği yola göre, alacağı sorumluluğa ve vereceği emeğe göre alacağı paranın kayda değer olması gereklidir.   Bu şeklide olduğu takdirde sorunların ortadan kalkması muhtemeldir.

Yazımın sonunda bu sektörde çalışan tüm kaptan/şoför arkadaşlarımıza kazasız hayırlı yolculuklar diliyorum. Lütfen susmayın ve hakkınızı arayın. Ne kendi ailenizi nede sizlere güvenip yolculuk edenleri ÜZMEYİN!

 
Toplam blog
: 5
: 263
Kayıt tarihi
: 10.10.17
 
 

Merhaba, Ben Öner Onaylı, 1985 Ankara doğumluyum. Küçük yaştan bu yana bir çok sektörde çalıştım...