Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Eylül '06

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Öykü(n)mece ve Feyza Hepçilingirler

Öykü(n)mece ve Feyza Hepçilingirler
 

Feyza Hepçilingirler’ in Öykü(n)mece isimli küçük öykü kitabını biliyor musunuz? İsmi bile bir farklı ve esprili. Bence espri yapabilmek zeka gerektirir. Öykünmece ince esprilerle örülmüş, herbiri gotik ve metafizik gibi farklı tarzlarda yazılmış birçok kısa öyküden oluşuyor.

Sanırım amacı o tarzlara birer örnek vermek değil, tam tersine alaycı bir şekilde yaklaşmak. Kapı tokmağıyla konuşup 13 yaşındaki halini takip ettiği öykü ise favorim oldu. Gerçeküstücülüğün içinden yoğun bir yaratıcılık kendini gösteriyor çünkü. Üstelik her öykünün öncesinde çizimi de var, onlar da kitabın tarzına katkıda bulunuyor.

Hayatın her alanında sadelikten yanayım, özellikle de edebiyatta. Dostoyevski’yi düşünün. Öyle etkili bir yazar ki roman kahramanları rüyalarımda dolanır, beraber düşünürüz onlarla, beraber yaşarız. Yine ‘benim yazarlarımdan’ biri olan Hemingway, bence en tanımlayıcı tümceyi kurmuş onun hakkında: ‘Biri nasıl bu kadar kötü ve aynı zamanda bu kadar derin yazabilir?’

İşte Feyza Hepçilingirler’ in öykülerini okurken ben de nasıl bu kadar kısa ve yalın bir öyküde bu kadar etkileyici olabiliyor diye düşündüm sık sık. O ayrı bir yetenek olsa gerek; çünkü kısa yazmak, uzun yazmaktan çok daha zordur bence. Okumadan önce bir bakıyorum iki sayfacık bir öykü, bu kadar kısa bir metinle insan ne kadar çok şey ifade edebilir diye merak ediyorum; ama ikinci sayfanın sonunda öykünün sadece formatıyla, kurgusuyla, yazım teknikleriyle bile ne kadar çok şey anlatmış olduğunu görüyor, şaşırıyorum. Yazarın, son cümleleri ise öyküde bütünlük sağlamak ya da etkileyici olmak için her seferinde ustalıkla kullandığını görüyorum.

Ayvalık doğumlu yazarın uzun süre Türkçe öğretmenliği yaptığını, edebiyatı onu sıkıcı bulan öğrencilerine bile sevimli karakteriyle sevdirdiğini biliyorum. Karanfil Ne Renk Solar isimli kitabına ek olarak birçokları onu bazı okullarda zorunlu okutulan Türkçe Off ve Dedim Ah gibi Türkçe’nin kullanımındaki yanlışları işlediği kitaplarıyla tanıyor. Eski Bir Balerin (1985 Sait Faik Hikâye Ödülü) , Ürkek Kuşlar, Kırlangıçsız Geçti Yaz (1989 Yunus Nadi Armağan Öykü ikincilik Ödülü ve Balkan Yazarlar Karşılaşması 1991 “Borski Grumen” Ödülü), Savrulmalar (1997 Sedat Simavi Edebiyat Ödülü) isimli kitaplarına ek olarak Feyza Hepçilingirler’in çocuk kitaplarının da birçok ödüle layık görüldüğünü hatırlatayım.

 
Toplam blog
: 132
: 3374
Kayıt tarihi
: 09.08.06
 
 

Odtü mezunu; edebiyat ve sinema düşkünü biriyim. AFSAD’ta fotoğraf, Sinematek’te film yapımı üzer..