Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Ekim '12

 
Kategori
Eğitim
 

Oyuncak bilgisayarlar okumayı olumsuz etkiliyor

Oyuncak bilgisayarlar okumayı olumsuz etkiliyor
 

oyuncak bilgisayar


Teknolojik gelişmeyle birlikte çocuklarımızın oyuncakları da şekil değiştirdi. Çocukların özellikle bilgisayarlara olan ilgisini bilen gazeteler kuponla oyuncak laptop, eğitici oyuncak bilgisayar,  mobil eğitici, eğitici çocuk bilgisayarı gibi adlar altında oyuncak bilgisayarlar dağıtmaya başladı. Zaten bu oyuncaklar 15-20 Tl’ye heryerde kolayca bulunabiliyor.

Henüz okula başlamamış olan çocuklara yönelik bu oyuncaklarda, okuma-yazma öğretimi başta olmak üzere, masal dinleme, sayılar ve işlemler gibi değişik fonksiyonlar var.

Bu oyuncakların okuma öğretim sistemi ilkokuldaki okuma-yazma öğretim sistemine uygun değil! Ülkemizde “ses temelli cümle” yöntemiyle okuma-yazma öğretimi yapılmaktadır. Bu sistemde harf değil ses öğretilmektedir. Örneğin “r” öğretilirken “re” diye okunmayıp “rrrr” olarak seslendirilmektedir. Öğretilen sesler birleştirilerek heceler, kelimeler ve cümleler oluşturulmaktadır.

Oyuncak bilgisayarlarda ise ses değil harf öğretilmektedir.  Yani “r” harfine tıklandığında “re” diye seslendirilmektedir. Bu durumda sadece harfleri öğrenen çocuk bir kelimeyi okumada güçlük yaşamaktadır. Örneğin “araba” kelimesini gören çocuk bu kelimedeki harfleri “areabea” şeklinde okumaktadır.

Bu çocuklar okula başladığında birinci sınıfta öğretmenlerinin uygulayacağı ses yönetimiyle, daha önceden oyuncak bilgisayarlardan öğrendikleri harf yöntemi çelişecektir. Bu da okuma-yazma öğretiminde sorunlara neden olacak ve çocuk akranlarına göre geri kalacaktır.

Ülkemizdeki okuma yazma öğretim programı devlet tarafından belinlenmiştir. Dağıtılacak oyuncakların veya diğer eğitim materyallerinin de buna uygun olmasını sağlamak devletin görevi olmalıdır.

Bu durumda yapılması gerekenler;

1.       Dağıtılacak oyuncak bilgisayarların üretici firmaları eğitim sistemimize uygun yazılımlar geliştirmelidirler.

2.        Devlet, eğitime yönelik bu tür oyuncakları kontrol altına almalı resmi sistemle çelişen oyuncakların satışına izin vermemelidir.

3.       Bu oyuncakları kuponla dağıtan gazeteler ise yazılımı uygun olan oyuncakları tercih etmelidirler.

4.       Velilerimiz oyuncak tercihinde bilinçli davranmalı, bu tür oyuncakları alırken çocuğun eğitimine katkı sağlayacak doğru yazılımlı oyuncakları tercih etmelidirler.

 

Doğan CEYLAN
Müfettişler Derneği Başkanı

 

 
Toplam blog
: 46
: 1313
Kayıt tarihi
: 31.03.08
 
 

Maarif Müfettişi. 1989 Uludağ Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği, 1996 İnönü Üiversitesi Eğitim Yöneti..