Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Kasım '21

 
Kategori
Kitap
 

ÖZ ALİ YILMAZ VE ŞİİRLERİ

ALTIN ŞİİRİN KANATLARINDA

ÖZ ALİ YILMAZ VE ŞİİRLERİ ÜZERİNE

             BAZI DÜŞÜNCELER

                                             

 

 

Yerköy’de giymişlerdi, kırçıllı urbaları

Durum buğday unundan, kahvaltı çorbaları

Çeliğe su verenler usta, çırak kardeşler

Meydana toplanmıştı demirci dökümcüler

 

Savaş denen cinayet ateşle sevişmektir

Çıplak tende hayali rüyada kavuşmaktır

Çıkrıkçılar esnafı kavli karar kıldılar

Katır sırtında yükü Sakarya’ya sürdüler.                     

                                    ( Anadolu  (1) s:17 )

Bu manidar dizeleri şair dostum Öz Ali Yılmaz’ın bana armağan olarak gönderdiği  (Adını Sen Koy) şiir kitabından alıntı yapıp yazıma bu girişle merhaba dedim. Hayırlı olsun ve okuyucuları bol olsun diyorum. 

Öz Ali Yılmaz Anadolu şairler coğrafyasında yakından tanıdığım bir şair. Onunla zaman zaman Anadolu’nun birçok il ve ilçelerinde şairler şölenlerinde, şiir ve kitap günlerinde hep bir araya geldik. Örneğin Ankara, Elmadağ, Aydın, Nazilli, Didim, Balıkesir, Bursa, Denizli, Kütahya, Simav, Tunçbilek,  Tavşanlı, Isparta, Eğirdir, Göller Yöresi gibi kent ve ilçelerinde bir araya geldiğimi anımsıyorum (hatırlıyorum). Cana yakın, sevecen, vatanını, bayrağını, bu toprağın insanlarını seven bir alp erendir. Sevgi dolu, barış dolu bir insandır. Bir de uzun yıllar kahraman ordumuzun saflarında onurla görev yapmış bir asker şairimizdir. Deyişlerinde birlikten yana olduğunu görüyor, bu inançla şiir yolunda at koşturuyor.

Geçenlerde bana Manisa / Salihli’den bir dergi geldi.  Gönül Eri dergisi. Bu dergiyi 6 yıldır başarıyla çıkaran Ay Yayınlarının sahibi şair- yazar kadim dostum Gündüz Aydın zahmet edip göndermişler. ( Gönül Eri yıl:6,sayı:35, – Eylül – Ekim 2021), G. Aydın ilişikte yazdığı bir kartın arkasında şunları yazmıştı:Sevgili Hocam, Öz Al Yılmaz’ın dileği üzerine dergimizle birlikte yeni çıkan kitabı sizlere gönderiyorum. Onun sizden bir ricası var:“ Kitabım hakkındaHocamdan bir tanıtma yazısını bekliyorum “ diye yazmışlar. İşte bu duygu ve düşüncelerle ben de bir şeyler yazıyorum. Öz Ali Yılmaz’ın gönlünü alabilirsem ne mutlu bana…

Gündüz Aydın çalışkan, üretken bir öğretmendir, sanatımıza ve kültürümüze sevdalıdır. Eserleriyle Salihli’nin adını tüm Anadolu’ya taşıyor. Daha önce “Sevgi Yolu” diye bir dergi çıkarıyordu, şimdide “Gönül Eri” dergisiyle sanatımıza ve kültürümüze hizmet veriyor. Bu takdir edilecek bir çabadır. İşte sizlere tanıtmaya çalıştığım Öz Ali Yılmaz’ın şiirlerinin yer aldığı  “Adını Sen Koy” şiirler kitabı Gündüz Aydın’ın sahibi olduğu Ay Yayınları arasında günışığına çıkmıştır. Kitabın tertemiz bir baskısı vardır, 1.Baskı, Mayıs 2021. Sayfa düzeni Gündüz Aydın. Baskısı İzmir’de Kanyılmaz Matbaacılık tesisleri arasında çıkmıştır.   224 sayfadan ibarettir. Kitabın kapağında Öz Ali Yılmaz’ın bir fotoğrafı yer alıyor, bir hayli rahat ve huzur dolu bir bakış.

Kitabın giriş bölümünde şair Ö. A. Yılmaz’ın Önsözü yer alıyor.  Şair Cemal SAFİ,  Halil SOYUER ve Abdülkadir GÜLER’ den kısaca söz ettikten sonra şiir üzerine düşüncelerini şöylece yazı yor.  Sırası gelmişken Şair Cemal Safi ve şair, yazar Halil Soyer’i rahmetle anıyor ve beni de unutmadıkları için ayrıca teşekkürlerimi sunuyorum.

 

 Öz Ali Yılmaz Önsöz’ ünde şunları yazıyor: 1990 yılından bugüne kadar Gülpınar (Ankara), Ana ( İstanbul), Anadolu Kültür ve Sanat ( Simav), Şairler ve Ozanlar ( Kütahya), Şairler ve Ozanlar ( Isparta), Sevgi Yolu (Salihli),Bizim Ece (Salihli), Hisler Bulvarı (Balıkesir), İleri Gazetesi’ (Yozgat), Selam Gazetesi (‘ Sorgun) ve Gönül Eri dergisi ‘(Salihli ) gibi sanat ve kültür dergilerinde şiirlerim yayınlandı. Şiire gönül verenlere  sonsuz teşekkürler.  Bana ön ayak olan edebiyatımızın  lokomotifine  olan insanlara sonsuz teşekkürler ediyorum.

Şiir yazma bir tutkudur. Şiiri sevmek bir yaşam biçimidir. Bugüne kadar şiirin çeşitli tarifleri yapılmıştır. Yazılmayanların  yazılması gibi. Şair Cemal Safi şiire Gülyağı derken, şair Halil Soyuer hocam, inciyi granit içinden zarar vermeden gün yüzüne çıkarmaktır “ diyor.

Son satırlarında örnek aldığı şairleri de şöylece açıklıyor: Etkisi altında kaldığım ve örnek aldığım şairlerden birkaçı ¨Faruk Nafiz Çamlıbel, Yahya Kemal Beyatlı, Necip Fazıl Kısakürek ve Halil Soyuer’dir “ diyor.

“ Adını Sen Koy” adını verdiği şiir kitabının bu ilk baskısıdır. Aşağı, yukarı bu şiir kitabında 200’e yakın şiirlerini sergilemiş bulunuyor. Şiirleri genel olarak halk şiiri tarzında kaleme alıyor. Hece ölçüleri düzenli ve kafiyeleri (uyakları) yerli yerindedir. “Cumhuriyet, Ankara ve Atatürk” adlı şiirinden bir iki dörtlük örnek olarak verelim:

Efeler, milisler, seymenler vardı

Cengâver millete meydanlar dardı

Dört bir yanımızı istila sardı

Düşmanı kalbinden vurdu Atatürk  ( 1 )

 

İncesu, Topraklık, Çubuk Ovası

Gölbaşı, Haymana, Misket Havası

Irmak deltasında mısır tarlası

Barış ve kardeşlik yurdu Atatürk

                              (Sayfa:8).

Şairimizin şiirlerini genel olarak 6+5=11 heceli olarak görüyoruz. Dili Türkçesi de sade ve arıdır. Daha Türkçesi yaşayan Türkçeden yanadır.  Şiirlerinde öyle uyduruk, eğri büğrü sözcüleri veya ağdalı kelimeleri de bulmak mümkün değildir. Şiirlerinde yakası  kirlenmiş, buruşmuş  sözcük bulamazsınız.

Biraz yukarda şöyle demiştim.  Şair Öz Ali Yılmaz sevgi dolu ve barıştan yana bir kişiliğe sahiptir. Birlik ve beraberlikten yanadır. Şiirlerinde bunları görüyoruz. İşte bunlardan bir örnek:

Biz Vefalı Milletiz “ başlıklı şiirinde ise:

 

Çanakkale geçilmez, şehit düştük birlikte

Emsalimiz yok bizim, yiğitlikte, mertlikte

 

Cephane kağnısında Sakarya yollarında

Elif ana yürüyor çocuğu kollarında

 

Bizi bölmek isteyen vatan hainleri var

Bozulursa dengemiz sorarım kime yarar

 

Atatürk’ten gençliğe, emanettir hürriyet

Karakterim dediği yönetim Cumhuriyet

                                      ( sayfa:24)

Şair Öz Ali Yılmaz,  kitabına “ Adını Sen Koy “  demiş. Güzel de, daha önce böyle bir şiir kitabının adını duymuştum. İstanbul’da eşi Zafer Tural ile birlikte SİZE dergisini çıkaran kadın şairlerimizden Gülten Çiçek Tural vardı.  Gülten Çiçek Tural yayınladığı bir şiir kitabının “Adını Sen Koy” demişti. (Size dergisi yayınları -İstanbul, 1989 )

1991 yılında Eskişehir’de Yunus Emre” SEVGİ YILINDA” da Uluslararası şairler şöleninde Gülten Çiçekle tanışmıştım. Ne yazık ki 16 Ocak 2004 yılında aramızdan ayrıldı. 1957 yılında Balıkesir / Bergama doğumlu idi. Onu da hatırlama ve rahmetle anma bağlamında “Güzelim” adlı şiirinde bir dörtlükle anmak istiyorum:

Yanıyordu içim yandıkça yürek

Kalmadı gönlümde küçük bir dilek

Anladım bu şehri terk etmek gerek

Düşünmeden yola çıktım güzelim. ( 2 )

Ne yazık ki şair Gülten Çiçek Tural 16 Ocak 2004 yılında bu şehri terk etti, gitti. Yolu açık olsun. Sırası gelmişken Gülten Çiçek’i rahmetle anıyor, mekânı cennet olsun diyorum.

Şair Öz Ali Yılmaz “ Adını Sen Koy”( şiirler), adını taşıyan kitabında  sergilenen şiirler; 1990 yılından beri yazmış olduğu şiirlerini Anadolu’da yayımlanan birçok sanat- kültür dergilerinde, yerel gazeteler ve hatta birçok seçkilerde, antolojilerde yazmaya çaba göstermiştir. Kitabın ilk sayfalarında almış olduğu ödüllerden de söz ediyor. 1995 -2019 yılları arasında birçok ödüller aldığını görüyoruz. Bu açıdan onu kutlamak gerekir. Çalışan kazanıyor ve ödül almayı da hak ediyor. Ö. A. Yılmaz girişken ve şiir yolunda tuttuğunu koparan azimli bir şairimizdir.

Şairimiz şiiri seviyor ve bu yolda ilden ile tüm Anadolu’yu gezip dolaşıyor. Nerde bir şiir şöleni varsa Öz Ali Yılmaz’ı orada görmeniz olasıdır. Bunu yukarda da dile getirmiştim. Anadolu’yu adım adım gezerken, gezdiği il ve ilçeleri hakkında bir vefa borcu bağlamında o yerlerin tarihini,   doğal yapısını ve güzelliklerini şiirleriyle dile getirmiştir. İşte bunlardan  bazıları.

Ankara, Amasya, Aydın, Akçay, Artvin, Balıkesir, Bursa,  Denizli, Dörtyol, Çukurova, Eskişehir, Edremit, Erdek, Kayseri, Konya, Nazilli, Didim,   İstanbul, Isparta, Tokat,  Salihli, Sürmeli, Osmaniye, sorgun ve kendi ili olan Yozgat. Sevgili şairime telefonla sordum “ sizler Anadolu illerini gezerken Aydın’dan Nazilli’den söz ederken ve oradan Didim’e geçerken Söke’yi nasıl unuttunuz? Bunu bir sitem, serzeniş  bağlamında söyledim.

Öz Ali Yılmaz’ın kitabının 157.sayfasında “ Orda Bir Köy Var Uzakta “ adlı bir şiiri var.

 

Şairimiz şöylece dile geliyor:

Bir şeyler çekiyor beni buralara

Kan mı, toprak mı, su mu desem?

Düşlerimdeki Köroğlu destanları

Ve anamın Şahmeran masalları

 

Saklambaç, körebe oynadığım

Kerpiç duvar arkaları

Lamba isinden simsiyah olmuş

Mertekler ve direkler arası ( 3 )

 

Biraz serbestçe yazılan bu şiiri, bana ünlü şairlerimizden Ahmet Kutsi TECER’ i ve onun aynı adı taşıyan “ Orda Bir Köy Var Uzakta ”  adlı şiiri hatırlattı.

Öz Ali Yılmaz, 1945 yılında Yozgat / Sorgun büyükören köyünde doğdu. 1957 yılında Merzifon. Astsubay Hazırlama Okulunda öğrenimini görmüş 1962-1964 yıllarında branş ve sınıf eğitimi için Balıkesir Ordu Donatım (Bakım) Okulunda okudu ve buradan 1964 yılında mezun oldu.  Yurdumuzun birçok bölgesinde Temel Ordu Donatım Astsubayı olarak onurla görev yaptı. 1992 yılında emekli oldu. Evli ve üç çocuk babasıdır. Balıkesir ili Astsubaylar Derneği (TEMAD)  2.Başkanı ve MESAM üyesidir. Şiirlerinin bir kısmı bestelenmiştir.  Şiirleri çeşitli dergi ve gazetelerde yer almış olup halen yazmaya devam ediyor.

Kitabın son sözünü Ay Yayınları ve Gönül Eri dergisinin sahibi Gündüz Aydın yazıyor.  Ö. A. Yılmaz’ı yakından tanıyan G. Aydın şunları yazıyor:

“Ekmeğini yediğimiz, suyunu içtiğimiz ve havasını teneffüs ettiğimiz ülkemize / şehrimize borcumuzu ödemenin en anlamlı yolu çok çalışmak ve hizmet etmektir. Bu ihmal edilmeyecek bir görevdir. Biz her alanda var olmak istiyorsak; hem çok çalışmalı ve hem de değerlerimize destek vermeliyiz. O’nu yurdumuzun çeşitli yerlerinde yapılan şiir şölenlerinde ve toplantılarında tanıdım. 2005 yılında açtığım “ Mustafa Aydın Şiir Yarışmasında birinci olmuştu. Ve diğer şair ve yazar arkadaşlarla birlikte Salihli de bir programda misafir etmiştim. O şiirlerini genelde hece vezni ile yazmaktadır. O, şiirlerinde okuyana verdiği mesajlarla toplumun aksayan yönlerine işaret ederken, yurdumuzun güzelliklerini de anlatmıştır” diye yazıyor.

Sözün özü, Öz Ali Yılmaz, yurdumuzun sanat ve kültür coğrafyası içinde adını tüm Anadolu kentlerine duyurmaya çalışmıştır. Yanılmıyorsam yarım asra yakın bir zaman dilimi içinde bu vadide at koşturuyor. Bu alanda başarılı bir yol aldığına inanıyorum.  Bir gün Yozgat sınırları içinde derli toplu bir antoloji hazırlandığında Öz Ali Yılmaz’ın da bu seçkide şiirleriyle yer alacağına eminim. “Adını Sen Koy” (şiirler- Mayıs 2021), adlı şiir kitabını severek okuduğumu belirtmek isterim. Sevgili şair Öz Ali Yılmaz’a sağlıklı günlerle daha nice başarı dolu eserlere imza atmasını gönülden diliyor ve bir kez daha yürekten kutluyorum. Ellerine, yüreğine sağlık diyorum…

Meraklısı için: Ay Yayınları - Salihli  / 0542.427.86.61  - 

  • 1- Adını Sen Koy ( şiirler ) Öz Ali Yılmaz, Ay Yayınları Salihli - 2021  
  • 2- Gülten Çiçek Tural, Size Aktüel Dergi, Yıl:24,
  • Sayı: 347, Eylül 2002- İstanbul
  • 3- A. g. e. Öz A. Yılmaz, sayfa:157

 

 

 

                              Abdülkadir  GÜLER 

                           06  Kasım 2021-  SÖKE

 

  

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..