Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Haziran '13

 
Kategori
Kültürler
 

Ozan Dertli Şinasi'yi dinlerken

Ozan Dertli Şinasi'yi dinlerken
 

Abdülkadir Güler halk ozanı Şaziye Çelikler ile...


Bir başka yazımda da demiştim Anadolu bir halk ozanları toprağıdır. Bağrında yüzlerce halk ozanları yaşamıştır. Ünlü ozan Yunus Emre’den bu yana hemen aklımıza gelenlerden birkaçı:  Âşık Pir Sultan Abdal,  Kerem ile Aslı, Leyla ile Mecnun,  Karacaoğlan, Köroğlu, Dadaloğlu, Ruhsati, Âşık Zülâli, Bayburtlu Hizni, Âşık Reyhani, Âşık Mahzuni, Âşık Şeref Taşlıova, Abdulvahap Kocaman, Halil Kaerabulut, Aşık Emini, Aşık İmami, Aşık  Gülahmet,  Âşık Behram Aktemur, Âşık Mestani, Âşık Mustafa Ruhani, Âşık Haydar Çetinkaya, Âşık Gürünlü Sefili, AşıkFezayi,  Aşık  Nurşah Bacı, Âşık Geylani,  Âşık Derli Kâzım,  Âşık Veysel gibi daha niceleri vardır.

Bunlar sadece aklımıza gelen birkaçıdır.  İşte sözünü edeceğimiz bir başka halk ozanı da Ozan Dertli Şinasi’dir.  Öteden beri halk ozanlarına karşı bir ilgim vardır. Hatta yaşayan Halk ozanları kapsamında bir eser çalışmam da vardır. Geçenlerde 01- 02-  Haziran 2013 tarihlerinde Aydın / Didim eski adıyla Yenihisar’da bir şairler buluşması vardı. Bu etkinliği Aydın Yazarlar ve şairler Derneği başkanı Şükrü Öksüz düzenlemişti. Bana da davetiye gelmiş ve fakat bazı yoğun işlerim nedeniyle katılamadım.

Etkinliğin dönüşünde yani 02 Haziran 2013 günü beni telefonla aradılar. Arayan Ankaralı şairlerimizden Nusret Turan’dı. “ Hocam, kısmet olursa yarım saat sonra size geleceğiz, çayınız, kahveniz var mı? “ diye  sordular. Bende hay hay dedim. Çayımız da vardır, kahvemizde.  Yerimizde müsaittir. Şair ve ozan arkadaşlarımızı Söke / Kuşadası yolu üzerindeki durakta Güven Gaz’da karşıladım.  Çünkü arkadaşlarımız Yenikent’e ki evimizi bilmiyorlardı. İki araba dolusu gelmişlerdi.

Arkadaşları evimize aldım.  Hemen adlarını vermek istiyorum: Ankara’dan Nusret Turan ve eşi, Ahmet Canbaba ve eşi,  Bursa’dan Nurdane Uzun, Nadire Yahyaoğlu, Bedia Yener ve Halk ozanlarımızdan Şaziye Çelikler ve yine Halk ozanı Şinasi Bey vardı. Öğretmen meslektaşım daha sonra Halk ozanı Şinasi Beyle evli olduğunu söylediler. Evimize “hoş geldiniz” dedikten sonra hal- hatır sorduk. Didim’deki etkinliği anlatılar, bize selam gönderenler vardı,  bu arada çaylarımızı içtik, bir şeyler birlikte yedik, sağ olsun evin hanımı değerli eşim beni onurlandırdı, beni mahcup etmediler. Yüce Mevla’m ne verdiyse birlikte yedik.

 Burada Ozanlarımızdan Şinasi ve Şaziye Çelikler’den sazlarıyla deyişler dinledik. Sazlarıyla ve sözleriyle evimize bir neşe verdiler.  Ozan Şinasi’nin tellerinde   “CAN İÇİNDE  “ türküsünün sözlerini aynen  sizlerle paylaşmak  istiyorum:

 

Can hassastır can yumuşak

Canda nur var gel konuşak

İki gönül bir tanışak

Hikmeti çok can içinde

***

Can dünyadır, can kitaptır

Canda sır var, can nikaptır

Mekân gönül duran Hak’tır

Hikmeti çok can içinde

***

Şinasi can Vech-i âdem

Al emanet çekip gidem

Can canansız artık nedem

Hikmeti  çok can içinde.

Âşık Şinasi sazının tellerinde bunları söylerken değerli öğretmen ve halk ozanı meslektaşım Şaziye Çelikler boş durmuyordu ve o da bir iki türküden sonra daha önce kendisine imzalı olarak armağan ettiğim “TÜRMEN KIZI”  şiirimi bestelemiş ve sazının tellerinde şöyle söylüyordu:

Çadırlarda, obalarda

Yaylalarda, ovalarda

Taş yapılı odalarda

Gördüm seni Türkmen kızı

***

Dağlamalı kaşıklarda

Saz ozanı âşıklarda

Çiçek çiçek saksılarda

Gördüm seni Türkmen kızı

***

Tarihlere geçmiş adın

Harpte erkek, evde kadın

Koca yurdu sarmış yâdın

Gördüm seni Türkmen kızı

***

Nakış nakış çinilerde

Nar tanesi sinilerde

Ağıt ağıt ninnilerde

 Gördüm seni Türkmen kızı

***

Türkmen kızının sazı var

Aslı kadar bir nazı var

Şu dünyada pek azı var

 Gördüm seni Türkmen kızı…  ( 1 )

Yıllar önce yazdığım bu şiirimi bir türkü halinde halk ozanı Şaziye Çeliklerin sazından dinlemek gerçekten beni son derece sevindirdi ve mutlu etmişti.  Hele eşim   daha çok sevinmişti…. Daha önce de bu türküyü Halk ozanımız Şaziye Çelikler'den bir iki etkinlikte dinlemek fırsatını bulmuştum. Ama bu kez daha içtenlikle çaldı ve söyledi.

Bize gerçekten saz  ve sözleriyle Türkler  halinde ve de unutulmaz deyişleriyle   neşeli saatlar yaşatan  Ozan Dertli  Şinasi ve  Ozanımız  Şaziye  Çelikler  Hanım efendiye ve dinleyenlere sonsuz teşekkürlerimi sunmuş ve ozanlarımızı  bir kez daha tebrik etmiştim. 

 

1- Türk Edebiyatı /  Ekim 1972

2- Çağrı Dergisi  / Mayıs 2001

3- Yaz Güneşi Bengisu  / şiirler –Söke 2004

4- Şiir, Şaziye Çelikler ve Kaya Pınarses tarafından

Ayrı ayrı bestelenmiştir.

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..