Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Ağustos '08

 
Kategori
Eğitim
 

Özel okul ve özel üniversiteler..

Özel okul ve özel üniversiteler..
 

Tüm öğrencilere..


Özel okullar ve onların uzantısı olan üniversitelerden bahsetmek istedim bu gün. Çoğu vakıf okullarından..

Çocuklarımızı, milyarlarca liralar ödeyerek farklı gerekçelerle daha ilk okuldan, hatta anaokulundan başlamak kaydı ile paralı eğitime başlatıyoruz. Kendine güveni olsun, az mevcutlu sınıflarda iyi eğitim alsın, yabancı dil öğrensin sonrasında da iyi bir üniversite kazansın.

İlk okul bitiyor. Orta okul da bitiyor. Bir zamanlar LGS sonrası OKS yaklaştığında, bu iyi eğitim veren kurumlarda ki çocuklar dershaneye gitmeye başlıyor. O da yetmedi özel öğretmenler tutuluyor. Devlet okuluna giden çocuklarla özel okula giden çocuklar dershane ortamında eşitlenmiş oluyor. Her ikiside bir yarış içerisinde. Sıra sınava geliyor, özel okulda okuyan çocukların standartını hedefleyen, başka bir seçeneği olmayan çocuklar Türkiye'nin her köşesinden sınavı kazanırken, bu iyi eğitim alan çocukların bir çoğu eleniyor. Pardon elenmiyor , gerekli puanı alamadıkları için kendi okullarının lisesine devam ediyor. Varan 1, velilerin ilk hedefi tutmadı. Çocuk LGS yeni adıyla OKS de iyi bir Anadolu ya da Fen lisesini kazanamadı.

Bu başarısızlığın faturası bilinçsiz veliler tarafından öğrencilere, bilinçli veliler tarafından özel okullara kesildi. Özel okullar ne yaptı ? Seçme sınavında yüksek puan alan öğrencilere " 0 " burs vererek okullarına kaydetti. OKS başarısızlığını dışarıdan transfer ettiği çocuklarla kamufle etmeye çalıştı. Lisesine yatırım yaptı.

Ana okulu yada ilk okuldan itibaren kendi öğrencisi olan çocuklardan başarılı olanların başarısını kendine mal ederken, başarısızların suçunu öğrencilere yükledi. Bir kurumun asıl görevi, lise çağına gelmiş bir çocuğu kategorize etmek değil o öğrenciye çalışma isteği vermektir. Ekip çalışmalarına yönlendirerek kazanmaya çalışmaktır. Çocuk kazanamamışsa, 15 hatta 10 kişilik sınıflarda öğrenim alamamışsa bunun suçlusu o özel okulun kendisidir. Ucuza eğitimci çalıştıracak, stajyer öğretmenlerle anlaşma yapıp ilk yılın sonunda -beğenmedim- diyip kapının önüne koyacak, sürekli kadro değiştirecek sonrada kalkıp öğrenci çalışmadı o nedenle de kazanamadı diyecek. Veliler zaten çocuğunu özel okula verince herşey halloldu zannediyorlar. Amaç iyi bir eğitim almalarını sağlamak, para verip sorumluluktan kaçmak değil.

Bu özel ya da vakıf okulları ekonomik koşulların her geçen gün biraz daha zorlaşmasından her gün "Kaliteli eğitim" çığırtkanlığı yaparak sadece akılları karıştırıyorlar. Ve bir kişi çıkıp "Benim çocuğum neden dershaneye gidiyor ? Sana her yıl milyarlarca lira veriyorum" un hesabını sormuyor.

ÖSS zamanı yaklaşıyor. Bu iyi eğitim aldığına inanılan çocuklar dökülmeye başlıyor. Suç yine öğrencilerde ÇALIŞMADILAR. Diyelim ki doğru. Peki ilk okuldan beri okulunda, senin verdiklerinle bu güne kadar gelen bu çocuk neden çalışmadı? Acaba sen mi bu çocukları ders çalışmaktan soğuttun yanlış idari kararlarla? Öğretmenle birbirlerini tam tanımaya başlamışken öğretmeni kapının önüne koyarak çocuğun dengelerini mi bozdun? Sınıflarda disiplini sağlayamayan eğitimcilerle derslerin çoğu bilgiden yoksun, hababam sınıfı modunda mı geçti? Bu kurum ayakta kalmalı düşüncesi ile çocukları ticari metâ olarak görüp veli tepki vermesin diye öğrencilere fazla taviz vermiş olabilirler mi acaba ?Cevaplar ne olursa olsun, görünen gerçek şu ki istisnalar olmak kaydı ile özel okul demek iyi eğitim demek değil.

"O" bursla dışarıdan kaydedilen öğrencilerin başarıları sonrasında fiyatlarını yükselten okullar, üniversiteye girişte de aynı oyunları oynuyorlar. Burslu aldıkları hattâ maaşa bağladıkları öğrencilerin , bilimsel araştırmalarda getirdikleri skorlarla , projelerle, fiyatlarını yükseltiyor bundan da kendilerine pay çıkartıyorlar. İyiyiz demeleri için , kendi okullarından mezun çocukların o bursu hak edecek, o projelerin altına imza atacak bilgi ve beceri düzeyinde olması gerekir.

İlk okuldan itibaren kendi eğitim kurumunda okuyan bir çocuk kendi lisesine başlarken ingilizceden yeterlilik sınavını veremiyor 1 yıl hazırlık okuyorsa, sonra yine aynı kurumun üniversitesine girişte yine sınavı veremiyor ve 1 yıl daha hazırlık okuyorsa bu Vakıf ya da Özel eğitim kurumu bundan utanç duymalıdır. Velilerde kendini daha fazla kullandırmamalıdır.

11-12 yıl kendi öğrencisi olan bir gence "Biz büyük bir aileyiz. İleride biz de bir ekol olacağız." söylemleri yapanlar , okul birincisi olan öğrencisini " 0 " yada %50 bursla alıp özel kontenjan tanıyacağına , ilk beşte beni yazarsan %25 indirim yaparım diyen diğer üniversitelerle aynı indirimi yapıp, puanın tutmuyorsa bana gelemezsin demektedir. Bu mudur eğitimcilik ? Bu mudur adalet ? Bu gençler daha hayata başlarken insanlara güven duygularını kaybediyorlarlar. Kendilerini kandırılmış, aldatılmış hissediyorlar.

Bu yıl birebir tanık olduğum bir hadiseyi paylaşacağım sizlerle. Tanınmış bir vakıf okulu, lisesinde okuyan bir kız öğrencisine her yıl okul birincisi olduğu halde burs vermiyor. İhtiyacı olsun yada olmasın bu bir prensiptir. Hele ki bunu deklare etmişsen... Öğrenciyi teşviktir. Sonra bu kızımız çok iyi yüzücü olduğu için okula ödüller kazandırıyor. Derecelere giriyor. Liseye kayıt esnasında da okul birincilerini üniversitemize " 0 " bursla alıyoruz deniliyor. Liseyi okul birincisi olarak bitirmeye şartlandırılan öğrenci son yıl dershaneye gitmiyor, yıllardır aldığı klasik piyano eğitimine de ara veriyor. Amacı okul birincisi olmak. Çünkü o na verilen bir taahhüt var. ÖSS de 271 puan alıyor.

Dikkat !!! Okul birincisi ve toplam puanı 271.. Hani iyi eğitim veriliyor ya, hani çalışan çocuk kazanır ya... Çalıştı ama kazanamadı.. Çünkü sen bir şey vermedin.. Bu kızımız üniversite yönetimi ile görüştü ve şu cevabı aldı "GEÇEN YILDAN BERİ OKUL BİRİNCİLERİNE BURSLARI KALDIRDIK."

Gözyaşlarını gördüğüm öğrencinin bu haline dayanamayıp rektörü aradım. Verdiği cevap şu oldu.

"İyi eğitim vermediniz dediğiniz çocuklar 271 puan almışlar daha ne istiyorsunuz hanımefendi ? Diğer özel okullara giden çocuklar bunu da alamadılar. Geçen yıldan beri burs vermiyoruz okul birincilerine. "

Bu konuşmadan sonra kendisine tek bir soru sordum.

-Lisenizden mezun olan öğrencileriniz, %25 indirim yapan başka üniversiteleri tercihlerine yazdılar. Çünkü sizin de verdiğiniz salt %25 . Bundan rahatsızlık duymuyor musunuz? Biz bir aileysek bu çocuklara bazı ayrıcalıklar tanıyamaz mısınız ?"

-Başkanla konuşun efendim.Benim konum değil bunlar.

Evet değerli okurlar, bazı özel liseler biliyorum ki çocukları dershaneye gitmedi. 2 yıl boyunca ÖSS ye yönelik çalışmalar ve okul çıkışı özel etütlerle öğrencileri hazırladılar ve o çocukların tamamı İstanbul'da Devlet üniversiteleri kazandı. Ama maalesef bu okulların üniversiteleri yok...

Çocuklarınızı özel okullara kaydettirirken söylenenlere , vaadlere inanmayın. Yönetici değiştiği an kurum taahhüdünün arkasında durmuyor. Yazılı belge isteyin. Yüzme havuzu , çantasız eğitim modelleri , lüks kafeteryalar , tek kişilik sıralar sizi aldatmasın. Okulun geçmiş yıllara ait ÖSS başarısını sorgulayın. Üniversite ise Mütevelli Heyetine bakın. Staj için öğrenci isteyen kurumlara bakın. Uluslararası bağlantılarını öğrenin. Unutmayın ! Lise ve üniversite sıralarında sizin -iyi eğitim alsın- diye milyarlarca lira döküp okuttuğunuz çocuklarınızın yanında , Anadolu'nun en ücra köşesinden gelen, burs almaya hak kazanmış yüzlerce çocuk var...

Ödenen bedelin karşılığı, mutlaka öğrenciye emek vererek geri ödenmeli... Verilmediği alenen ortadaysa da tepkisiz kalınmamalı..

Aydınlık yarınlar dilerim.

 
Toplam blog
: 347
: 1365
Kayıt tarihi
: 31.10.07
 
 

İstanbul 25 Temmuz : /… İşletme tahsil ettim. Özel ilgi alanım olduğu için 2 yıl Psikoloji okudum..