Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Aralık '15

 
Kategori
Okullar
 

Özel sektörde “Öğretmenlik”.

Özel sektörde “Öğretmenlik”.
 

Öğretmenlik kolay değildir.


Bu yazımı resmi kurumlarımıza ataması yapılmayıp, özel öğretim kurumlarında çalışmaya başlayan, bana sorunlarını ileten, özellikle  mesleğe yeni başlayan değerli öğretmenlerimizi – özlük hakları konusunda- bilgilendirmek amacıyla yazdım.

Eğitimde  “özel sektör”de  hangi kurumlar var? Yönetmeliğine bakalım.

20.03.2012 tarih ve 28239 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinde Madde 4- g) (Değişik:RG-5/7/2014-29051)hükmünde;

 

Kurum: Okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul, ortaöğretim yabancı, azınlık ve özel eğitim okullarından Genel Müdürlükçe belirlenerek internet sayfasında yayınlanan standartlara ve Özel Okullar Değerlendirme Yönergesine göre grubu belirlenen okulları, milletlerarası özel öğretim kurumları, çeşitli kursları, uzaktan öğretim yapan kuruluşları, motorlu taşıt sürücüleri kursları, hizmet içi eğitim merkezleri, öğrenci etüt eğitim merkezleri, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri ile benzeri özel öğretim kurumları olarak belirtilmektedir.

Aynı yönetmeliğin 4. Maddesinde;

o) (Ek:RG-5/7/2014-29051)  Temel Lise:

Kanunun geçici 5 inci maddesi kapsamında dönüşüm programına alınan kurumların kurucuları tarafından açılan ve faaliyetleri 2018-2019 eğitim öğretim yılının sonuna kadar devam eden ortaöğretim özel okulları,

s)(Ek:RG-8/8/2015-29439)  Kişisel gelişim kursu:

Kişilerin, sosyal ve kültürel alanlarda Bakanlıkça belirlenmiş uygun eğitim ortamlarında, öğrenim seviyelerine, ilgi ve isteklerine uygun öğretim programları doğrultusunda, bilgi, beceri, dil, yetenek ve deneyimlerini geliştirdiği, serbest zamanlarını değerlendirdiği ve benzeri eğitimlerin verildiği çeşitli kurs kapsamındaki özel öğretim kurumları,

ş)(Ek:RG-8/8/2015-29439)  Meslek edindirme ve mesleki gelişim kursu:

Kişilerin, meslek edinme ve mesleklerinde ilerlemelerine yönelik alanlarda Bakanlıkça belirlenmiş uygun eğitim ortamlarında, öğrenim seviyelerine uygun öğretim programları doğrultusunda, bilgi, beceri, yetenek ve deneyimlerini geliştirdiği ve benzeri eğitimlerin verildiği çeşitli kurs kapsamındaki özel öğretim kurumları olarak” tanımlanmaktadır.

Bu tür kurumlarda görev alacak yönetici, öğretmen ve personele ait iş ve işlemleri ilgili yönetmelikte bulabilirsiniz. Bu yazımda  - üniversiteden mezun olup, yönetmelikleri okumayan, özellikle aday  öğretmenlerimizi bilgilendirmek istiyorum.

Özel sektör sayılan kurumlardoğal olarak  “kâr amaçlı ticari “ kurumlardır. Bu nedenle buralarda  görev almak isteyen öğretmenlerimiz – atamalarında, ücretlerinin ödenmesinde, sigorta iş ve işlemlerinde sıkıntılara düşmemeleri ve mağdur olmamaları için – enson değişikliklerin bulunduğu, güncellenmiş, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği’nin ilgili maddelerinde sözleşme ve özlük hakları ile görev tanımlamalarını çok iyi okuyup, öğrenerek, değerlendirmeliler. Yönetmeliğin tüm maddelerini bu kısa yazıda açıklamak olanaksız.

İş ve işlemlerini, yönetmeliğine uygun olarak yapan ve öğretmenlerimizi mağdur etmeyen değerli kurumlarımızı tenzih ederim. Ancak, 5 parmak da  1 değil.

Özel sektör dediğimiz ( genellikle aday veya emekli öğretmenlerimizin çalıştığı) geçmişte denetlediğimiz özel öğretim kurumlarında, öğretmenlerimiz  ile ilgili karşılaştığımız başlıca sorunları anımsadım.

Geçmişteki denetimlerimizde,özellikle büyük şehirlerdeki bazı özel eğitim kurumlarımızda, aday öğretmenlerin 1 yılı geçtiği halde sözleşmelerinin yapılıp, Bakanlığa iletilmediğini; atamalarının “ağırdan alındığı”; yabancı uyruklu  İngilizce öğretmenlerinin başvurularının hazırlandığı ve  “belli bir süre deneme “den sonra işlemlerinin yapılacağının kendilerine söylendiğini veya geciktirildiğini; birçok öğretmenin 2-3 yıldır çalıştıkları halde düzenli ücret alamadıklarını veya kurumdan alacaklarının olduğunu; bazı öğretmenlerin sigortalarının eksik yapıldığını; el programlarındaki ders saati sayısından daha fazla derse girdiklerini; daha başka benzeri konularda da itiraz edip haklarını almak istediklerinde, işlerine son verileceği endişesi içinde olduklarını ve sustuklarını;  üzülerek  gözlemledik.

Tabii, o  kurumlarda – denetimlerimiz esnasında – yönetici ve öğretmenlerimiz bilgilendirilerek, kurumlarla  ilgili hatalı ve eksik  iş ve işlemler tamamlandı,  gereken uyarılar yapılarak, yaptırımlar da uygulandı.

Ancak, o kurumlarda aylardır mağdur olduktan sonra, özlük haklarına ve ücretlerine kavuşan  öğretmenlerimizin mutluluğunu hiç unutamam.

Günümüzde teknolojisinde, öğretmenlerimizin atama, sigorta iş ve işlemleri ile özlük bilgilerine ulaşması “1 tıklama” ile yapılabilmektedir. Ancak, önemli olan bu işlemlerin- öğretmenler mağdur edilmeden -  zamanında ve doğru yapılmasıdır.

 

 Sevgi ve saygılarımla.

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Emekli Bakanlık Başmüfettişi         

 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..