Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Nisan '10

 
Kategori
Psikoloji
 

Özkontrollü davranışımı ölçtüler

Özkontrollü davranışımı ölçtüler
 

www.msxlabs.org


Özkontrollü* davranış içinde olabiliyor musunuz?

Ben de evet dedim hemen, tabii ki öyleyim.

Eminim benim gibi sizde öyle olduğunuzu düşünüyorsunuz. Öyle de olabilirsiniz. Test edelim öyleyse dediler.

Kabul ettim.

* * *

‘Hayranı olduğunuz bir sanatçı yada sporcu ile görüşme şansınız olduğunu düşünün.’


* * *

Aklıma o anda severek izlediğim yabancı bir dizinin karizmatik oyuncusu geldi.

Olur mu olur, niye olmasın hayal bu, hem sohbetini yap hem de bloğunda yaz şeklinde hayallere dalmışken devamı geldi.


* * *

‘İki seçeneğiniz var birincisi; bu sanatçı ile bir gün sonra buluşacaksınız ve 2 saat kadar görüşme şansınız olacak.

Diğeri; iki hafta bekleyeceksiniz, iki haftanın sonunda

Sanatçı ile bir gün boyunca görüşme şansınız olacak’


* * *


Ben düşünmeden ikinci şıkkı tercih edeceğimi söyledim.


Ağzım kulaklarımda.

Başka bir örnekle devamı geldi.

* * *

‘Bir tatil ödülü aldığınızı düşünün ve yine 2 seçeneğiniz var.

İlki, hemen tatile çıkıp iki günlük tatil şansınız ikincisi, iki hafta bekleyip bir hafta tatil yapma şansınız olsaydı tercihiniz?’


* * *

Tercihim ikinci şık oldu.Olmuşken fazlası olsun dedim.

* * *

Bana sorulan sorulardaki örnekler gibi , yaşamda hemen gelen küçük ödül ile gecikmeli gelen büyük ödül arasında tercih yapma durumumuz olabilir. Gecikmeli gelen büyük ödülü tercih etmek , özkontrollü davranış(self-control) olarak adlandırılıyorken hemen gelen küçük ödülün tercih edilmesi, fevri bir davranış olarak adlandırılıyormuş.

Yapılan çalışmalarda bekleme süresi arttıkça öz kontrollü davranıştan fevri davranışa geçildiği gözlenmiş.

* * *

Bugün, sevdiğim bir yemeği hazırladıktan sonra arkadaşlarla yemenin keyfine varmak için bekleme süresini düşünürken geliverdi aklıma bu yazı.

* * *

*Psikoloji ile ilgili yayınlarda self -kontrol , özkontrol olarak çevrilmiştir.

Özkontrollü davranışın bir bakıma “sabır” kavramına karşılık geldiği belirtilmiştir.

 
Toplam blog
: 193
: 998
Kayıt tarihi
: 13.01.10
 
 

Kırklı yaşlarda başladığım yazma serüvenine elli li yaşlarda da devam etmeye çalışıyorum. Ünivers..