Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Mayıs '18

 
Kategori
Felsefe
Okunma Sayısı
196
 

Parmenides Üzerine

 
Enterasan bir adamdan söz edeceğim.
 
Şu an oraya geriye gittim, her şeyin felsefedeki ilk sağlam kırılmanın yaşandığı noktaya ilk meydan okuyuşa..
 
Üstad Herakleitos’un özgün doğa felsefesine karşı bir başka üstad Parmenides’in özgün doğa felsefesi..
 
Parmenides, Yunan mantık ve diyalektiğinin babasıdır. 
 
Doğru (Aletheia) ve Sanı (Doxa) Üzerine’ adlı yapıtının başında bir Tanrıça’ya götürüldüğünü ve Tanrıça’dan insanlara gerçeği aktarmak için bilgi aldığını ifade eder.
 
(Burada tabi görünmeyen düzlemde antik yunanın peygamberi de benim diyor. Ki kendisine yakışır o olmayacak ta kim olacak ..)
 
Tanrıça ona şunu söyler ;
 
‘’Hoşgeldin ölümsüz sürücülerin kendisiyle ilgilendiği ve yolculuğunda seni bulunduğumuz yere kısrakların taşıdığı genç adam..Bu yolda seni bekleyen kötü kader yok ve bu yol insanların hak ve adalet dışında çıktıkları bir yol da değil.. Burada her şeyi , içinde hiçbir doğru inancın olmadığı ölümlülerin hakikat ve görüşlerinin etrafında dolaştığı sarsılmaz kalbi bulacaksın..’’
 
Bu söylemler Parmenides’teki mistik havayı , aldığı ilhamlarla konuştuğunu gösterir. Yani felsefeye vahiy girmiştir denebilir.
 
Ve üstad söyler aldığı vahiyle ;
 
‘’Varlık birdir, doğmamış ve doğrulmamıştır, kendi içinde kapalıdır başı ve sonu yoktur, sonsuzdur bir ve bütündür. Bu yüzden dolayı varlıkta çatışma’ yoktur. Varlık hiç varolmamıştır ve yok da olmayacaktır. Tüm devinim, savaşlar ve dualist çatışmalar sanılardan zanlardan ibarettir. Varolan an’da vardır ve aslında HİÇ’tir.’’ der
 
Ve beni benden alacak söylemlerine devam eder.
‘’Bir olan Tekil Varlık dışında, Varlık diye görünen her şey aslında yoktur. Aksini iddia eden varolmayanı var sanar, Çokluk aldatıcı bir yanılsamadan ibarettir’’ der.
 
Ve Parmenides deneyle evrenin anlaşılamayağını bilgeliğin salt akıl ve düşünceyle kavranılabilicek bir şey olduğunu söyler.
 
Deneyin dışlanması ve görülen evrenin yok sayılması apaçık Herakleitos’un Çatışma ve çokluk, deneylenebilir evren modeline karşıttır.
 
Lakin şunu da belirtmek isterim Parmenides’in Bir’i somut bir şeydir. Cisimdir. Bunu bir bütün küre olarak tahayyül etmiştir.
 
Ve Parmenides bu yaklaşımıyla ilk kez Doğa felsefesine ciddi bir darbe vurmuştur. Ve artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktı. Hareketin, değişimin imkansızlığını argümanlarıyla ortaya koyup durağan, değişmeyen evren görüşünü savunmuştur. Duyuların yanıltıcılığı, varsayımdan ibaret olması fikri sağduyuyu yok etmiştir onun felsefesinde.
 
İlerleyen yazılarımda bu Parmenidesle başlayan hikayenin nerelere evrildiğinden söz edeceğim. Bu konu derin.
 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Toplam blog
: 89
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 134
Kayıt tarihi
: 20.03.18
 
 

*Araştırmacı-yazar ve danışmanım. **Şiir, deneme ve düşünce yazıları yazıyorum. ***Felsefe/ Kadim..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster