Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Temmuz '09

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Pazarlama Oyununun Yeni Kuralları

Pazarlama Oyununun Yeni Kuralları
 

Internet, web 2.0, semantik web, küreselleşme, dijitalleşme, sosyal ağlar, 3D Internet, sosyal medya, üçüncü nesil (3G) cep telefonları, sanal dünyalar, multimedya oyunlar, bloglar, ve wikiler pazarlama dünyasında müthiş bir değişimin öncüsü. Müşteriler artık kitlesel medyadan gelen kurumsal pazarlama ve reklam mesajlarına daha az rağbet ediyorlar. Müşterilerin asıl itibar ettikleri, kendileri gibi arkadaşlarının belirli bir ürün, hizmet, şirket hakkında ne düşündükleri. Yani sanal bir “ağızdan ağıza kulaktan kulağa” vakasıyla (<ı>virtual word-of-mouth) karşı karşıyayız. Bunun için bireysel bloglar, tüketici siteleri ve <ı>vatandaş gazeteciliği <ı>(citizen journalism) bu kadar önemli. Tek kaynaktan kalabalığa kitlesel mesajlar gönderme <ı>(one-to-many), yerini kalabalıktaki bireylerin birbirleriyle iletişim kurmalarına, örgütlenmelerine, bilgi ve fikir alışverişi yapmalarına bırakıyor <ı>(many-to-many). Yeni pazarlama, Pazarlama 2.0, bireyin etrafında, yani müşterinin yeni gücü etrafında şekilleniyor. Hedeflenen ‘kitle’ artık bir kişiye düştü. Bu da parmaklarının ucunda sınırsız seçenek ve bilgi olan, üretim ve tasarım aşamalarına aktif katılan, ürünü istediği gibi adapte eden ve kişiselleştirebilen, ürün özelliklerini ve fiyatları karşılaştırabilen, fiyatı belirleyen, pazarlık yapan, bir tıklama ile rakip firmanın sitesine atlayabilen, uzman yorumlarına ve diğer müşterilerin tavsiyelerine ulaşabilen, diğer müşterilerle ilişki kurup ortak hareket eden “<ı>siber müşteri”. Bireyin ilgi alanları, merakları, hobileri, tutkuları, tercihleri, öğrenme ve gelişim ihtiyaçları artık çok daha önemli.

<ı>Pazarlama 2.0, firmaların blog, RSS, web videoları ve podcast gibi web 2.0 teknolojileri kullanarak marka toplulukları oluşturmalarını ve müşterilerle yakın ilişkiler kurmalarını ifade ediyor. Burada en önemli kavramlardan biri kullanıcılar arası etkileşim (<ı>user-to-user <ı>interactivity). Bu etkileşimi sağlayan yeni mekanizmalar arasında mesaj panoları, müşteri forumları, ürün yorum siteleri, bloglar, podcastler bulunuyor. MySpace, Flickr, Blogger, Second Life, ve Craigslist gibi platformlar bunun için fırsat sağlıyor. Pazarlama 2.0 devrimini yansıtan trendler arasında hiper-bağlanırlık, kullanıcıdan kullanıcıya reklam, marka 2.0 uygulamaları, yeni ekonomi markaları, zengin multimedya, arama motoru pazarlaması, ortam reklamları (Adsense), mobil pazarlama, RSS, bloglar ve reklam oyunları yer alıyor. Pazarlama 2.0’da basın açıklamaları yerini bloglara ve twitter mesajlarına, seminerler yerini webiner’lere ve podcast’lere, kurumsal içerik yerini kullanıcının ürettiği içeriğe, web siteleri yerini etkileşimli sanal topluluklara, kitlesel reklamlar yerini bireye özel çözümlere ve değer katan mesajlara bırakıyor. Ayrıca firmalar müşterilerin kollektif dehasından faydalanabilmek için onların ürün geliştirme ve inovasyon süreçlerine erkenden katılmalarına fırsat tanıyor.

Sanal dünyalar, sosyal medya, 3D Internet, ve web 2.0 gibi gelişen teknolojiler, işletmelerin müşterileri için tasarladıkları değer katma süreçlerini kökünden değiştiriyor (Porta, House, Buckley, Blitz, 2008). Yenilikçi, hızlı, esnek iş modelleri ortaya çıkıyor. Dünyada 450 şehirde dev gazetelerle yarışan, Internetin en çok ziyaret edilen 40 sayfası arasında yer alan, sayfaları ayda 5 milyar kez görüntülenen Craigslist, sadece 24 çalışana sahip. İş hayatının, yenilik üretmenin, hizmet sunmanın ve değer katmanın kuralları değişiyor. Bu kurallar sadece yeni kurulan Internet şirketlerini ilgilendirmiyor, aynı zamanda yıllarca faaliyet gösteren şirketlere de yenilikçi stratejiler üretmenin sırlarını fısıldıyor. İşte Pazarlama oyununun yeni kuralları;

Altın Kural 1) Talebin uzun kuyruğunu yakalayın ve finansal getiriye çevirin.

Pareto Kanunu değişiyor: 80/20 kuralına göre, firmalar müşterilerin en kritik yüzde yirmisi üzerine odaklanır, geriye kalan yüzde sekseni göz ardı ederlerdi. Artık, web 2.0 teknolojileri ile beraber firmalar hem müşterilere kolayca ve ucuz yollardan ulaşabiliyorlar; hem de az maliyet ile çok farklı ürünler ve hizmetler tasarlayıp sunabiliyorlar. Örneğin, <ı>Threadless firması müşterilerin kendi tişörtlerini tasarlamalarına imkan veriyor, müşteriler kendi istedikleri tasarım ve görselleri kendileri seçiyorlar, böylece binlerce müşterinin birebir talepleri en güzel şekilde karşılanmış karşılıyor. Böylece, Threadless az sayıda ama birebir tasarıma dayalı siparişler konusunda çok güzel bir niş yakalıyor.

Altın Kural 2) Sanal dünyalar sanal sınırları aşarak gerçek hayatımıza etki ediyor ve gerçek iş modeline dönüşüyor; içine dalın.

Multimedya sanal dünyaların, Internet oyunlarının ve üç boyutlu görsel etkileşimli platformların hayatımızdaki yeri ve önemi giderek daha fazla artacak. 2007’den bu yana yatırımcılar bu alana 1 milyar dolardan fazla yatırım yaptılar. Şirket olarak bu platformları özellikle üç alanda katma değer oluşturmak için kullanabilirsiniz: 1) Sanal ürün ve hizmetler için yeni pazarlar açabilirsiniz. Second life gibi platformlarda avatarlar, sanal evler, sanal arabalar, adalar, sanat eserleri 1.5 milyar dolarlık dev bir pazara dönüşmüş durumda. Bazı firmalar Second Life’ta markalarını yerleştirmek için sanal mağazalar ve şubeler açıyor. 2) Müşterilerle daha yakından iletişim kurabilmek ve etkileşebilmek için bu platformları kullanabilirsiniz. Avatar müşteriler ürünleri ve hizmetleri 3D ortamda daha gerçekçi şekilde değerlendirebilirler, zengin deneyimler yaşayabilirler. 3) Firmanızın eğitim ve öğrenme programlarını ve toplantılarını bu platformlarda gerçekleştirebilirsiniz. Farklı coğrafyalarda faaliyet gösteren şirketler, eğitim masraflarını ve etkinliklerini arttırmak için bu platformları giderek daha fazla kullanıyorlar. Farklı şehirlerdeki yöneticiler veya çalışanlar bu platformlar sayesinde ve telekonferans teknolojisiyle kendilerini aynı ortamda toplantıdaymış gibi hissedebiliyorlar. Örneğin IBM eğitim ve oryantasyon programlarını Second Life’ta uyguluyor.

Altın Kural 3) Müşterileriniz dijital içeriğe değer veriyor; hazırlanın.

Dijitalleşme bütün sektörleri yakından ilgilendiriyor ve derinden etkiliyor. Gelişen teknoloji sayesinde dijital içeriği farklı, yeni ve hızlı şekillerde üretmek, paylaşmak ve tüketmek mümkün hale geliyor. Müzik endüstrisi buna iyi bir örnek. Sektörü yeni oyuncular şekillendiriyor. Mp3’ten laptopa, iPhone’dan cep telefonuna müzik artık çok farklı formatlarda ve farklı cihazlarla dinlenebiliyor. Değişen iş modellerine bir örnek de Nike ve Sports Kit firmalarının gerçekleştirdiği işbirliği: Nike ayakkabılarına takılan ve iPod Nano’ya bağlanan bir pedometre, koşan kişinin koşma datasını ve adımlarını kaydediyor. Nike web sitesinden ve iPod’dan bütün koşularınız ile ilgili güncel ve karşılaştırmalı verilere ulaşabiliyorsunuz. Nike’ın dijital ortam ile bütünleşen yeni uygulamalarına “Nike +” markası konulmuş. Nike, dijital içerikleriyle ve uygulamalarıyla, koşucuların birbirleriyle eş zamanlı iletişim halinde olmasına da imkan tanıyor. Kısacası, Nike dijital içeriği müşteri ile daha iyi iletişim kurma fırsatı için kullanıyor ve koşma deneyiminin niteliğini değiştiriyor.


DEVAM EDECEK..

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..