Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Ocak '09

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
Okunma Sayısı
1249
 

Polikistik over sendromu

Bir kadın hastalığı olan polikistik over, birçok sağlık ve beslenme sorununa yol açan kompleks bir hastalık… Yaşam kalitesini düşüren bu hastalığın temel tedavisi ise sağlıklı beslenmeyi içinde barındıran bir yaşam stili değişikliği…
POLİKİSTİK OVER SENDROMU (POS, PCOS) NEDİR?
Sebebi hala tam olarak çözülememiş olan bu sağlık sorununun genetik ve çevresel faktörlerle ortaya çıktığı düşünülmektedir. Yumurtalıklarda birden fazla kist vardır. Bu durum gebe kalmayı zorlaştırır. Bunun dışında polikistik overli kadınlarda erkeklik hormonları olan androjenler yüksek miktarda salgılanır ve buna bağlı olarak akne, kıllanma ve benzeri sorunlar ortaya çıkar. Yüksek miktarda salgılanan erkeklik hormonları insülin hormonunun da etkisiz hale gelmesine yol açarak insülin direnci adı verilen duruma ve buna bağlı olarak kan şekerinde dengesizliklere neden olur. Kan şekerinde oluşan dengesizlik tatlı krizlerinin ve yeme dürtüsünün temel nedenidir.
Ayrıca polikistik overli kadınlarda karın bölgesinde yağlanma ve kilo alma sorununa sıklıkla rastlanır. Kilo almanın temel nedeni insülin direnci ve tatlı krizleri nedeniyle alınan fazla enerjidir. Karın bölgesindeki yağlanma sorunu ise insülin direncini daha kötü duruma getirerek kilo alma problemini arttırır.
TEDAVİSİ NEDİR?
Polikistik over sendromunun başlıca tedavisi yaşam tarzı değişikliğidir. Bu yaşam tarzı değişikliği; beslenme ve fiziksel aktivite ile ilgilidir. Polikistik overli kadınlar sağlıklı beslenme ve düzenli fiziksel aktiviteyi alışkanlık haline getirmek zorundadır.
Ayrıca polikistik overli kadınların yeterli, dengeli ve sağlıklı bir diyet ile kilo vermeleri gerekir. Mevcut kiloları %2–5 oranında azaldığında polikistik over sendromuna bağlı sorunlar en az seviyeye iner ve gebe kalmak kolaylaşır. Düzenli fiziksel aktivite ise hem bozulan kan tablosunun düzeltilmesi, hem enerji harcamasını arttırarak kilo vermeye destek olması hem de insülin direncinin azaltılması açısından önem taşır.
Polikistik over sendormunun ağır olarak seyrettiği kadınlarda ise yaşam tarzı değişikliğine ek olarak ilaç tedavisine başlanır. Kullanılan ilaçlar kan şekeri dengesini sağlamaya ve yumurtalıklarla ilgili hormonal bozuklukları düzeltmeye yöneliktir. İlaçlar mutlaka doktorun tavsiye ettiği şekilde kullanılmalıdır.
POLİKİSTİK OVER VE ZAYIFLAMA
Polikistik overli kişilerde zayıflama insülin direnci nedeni ile yavaş olabilir. Kişinin beslenme programını sıkılmadan ve vazgeçmeden uygulaması gereklidir. Haftada bir yapılacak diyetisyen kontrolleri ile başarı şansı yükselir ve yaşam tarzı değişikliği sağlanır.
Sağlıklı kilo kaybı haftada 0, 5–1 kg arasındadır. Daha hızlı ağırlık kaybı yaşanması kan tablosunu kötüleştirebilir. Ayrıca hızlı kilo verme kas ve su kaybına neden olabileceğinden ötürü, sağlık durumunu ve metabolizma hızını olumsuz etkiler.
Kilo kaybı kadar ulaşılan kilonun korunması da önemlidir. Bu nedenle ideal kiloya ulaştıktan sonra bir diyetisyen kontrolü ile koruma programına başlanmalıdır. Ayrıca sağlıklı beslenme mutlaka yaşam tarzının ayrılmaz bir parçası haline gelmelidir.
POLİKİSTİK OVER VE EGZERSİZ
Düzenli fiziksel aktivite de aynı şekilde alışkanlık haline getirilmelidir. Polikistik overli kadınlar haftada en az üç gün günde 45–60 dakikasını egzersize ayırmalıdır. Günlük egzersiz yapma imkânı olanlar günde 30 saat yürüyüş veya kardiyovasküler egzersiz yapmalıdırlar.
Egzersiz programında mutlaka ısınma, esneme, kardiyo ve gevşeme egzersizleri olmalıdır. Vücudun ilk yarım saatten sonra yağ yakmaya elverişli hale geldiği de unutulmamalıdır.
POLİKİSTİK OVER SENDROMU İÇİN BESLENME ÖNERİLERİ
Az ve sık beslenme önemlidir… Polikistik overli bütün kadınlar az ve sık beslenmelidir. Günde 3 ana 3 ara öğün şeklinde düzenlenecek bir beslenme programı ile kan şekeri dengesini sağlamak kolaylaşır ve tatlı krizleri azalır. Öğün sayısı kadar önemli olan bir konu da öğün saatleridir. Öğün aralarında 2–3 saat olmalı ve gün içerisinde 4 saatten uzun aç kalınmamalıdır.
Düşük glisemik indeksli bir kahvaltı ile güne başlanmalıdır… Düşük glisemik indeksli besinler ile güne başlamak gün içerisinde tatlı ve açlık krizlerinin oluşmasını engelleyecektir. Kahvaltıda peynir çeşitleri, 1–2 ince dilim tam buğday veya tam çavdar ekmeği ve bol söğüş sebze tüketilebilir. Reçel veya diğer glisemik indeksi yüksek besinlere mümkün olduğunca sofrada yer verilmemelidir.
Ara öğünlerde doğru seçimler yapılmalıdır… Kan şekeri dengesizliği nedeni ile polikistik overli kadınlar sadece karbonhidrattan veya sadece proteinden oluşan bir ara öğün tüketmemelidir. Bunun yerine karbonhidrat, yağ ve protein dengesinin olduğu ara öğünleri tercih etmelidirler. Süt ve meyve, meyveli yoğurt, meyve ve kuruyemiş, peynir ve ekmek gibi öğünler polikistik overli kadınlar için en ideal seçimlerdir.
Basit karbonhidratlar tercih edilmemelidir… Kan şekerini çabuk yükselten beyaz şeker gibi basit karbonhidratlar ve bu karbonhidratları içeren yiyecekler ve içecekler mümkün olduğunca az tüketilmelidir. Çünkü bu tür besinler hem boş enerji kaynağıdır hem de kan şekerinin dengesizleşmesine neden olurlar.
Kompleks karbonhidratlar ve lifler tercih edilmelidir… Tokluk süresini uzatan ve kan şekerinin dengeli yükselip alçalmasını sağlayan kompleks karbonhidratlar ve posalı besinler tercih edilmelidir. Meyve, sebze, kurubaklagil ve tam tahıl ürünlerini lif içeriği yüksektir.
Doymuş yağlardan ve trans yağ asitlerinden uzak durulmalıdır… Etlerin görünür yağları, süt ve süt ürünlerinin kaymaklı olanları, organ etleri, kızartmalar, kavurmalar ve katı margarinlerden uzak durulması gerekir. Çünkü kan şekeri kadar kan kolesterolünde de bozulmalar oluşur. Süt ürünlerinin yarım yağlı olanlarının tercih edilmesi daha sağlıklıdır.


NİL ŞAHİN GÜRHAN
Beslenme ve Diyet Uzmanı
Nil Diyet
0 216 348 73 15
www.nildiyet.com

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 5
Toplam yorum
: 1
Toplam mesaj
: 4
Ort. okunma sayısı
: 702
Kayıt tarihi
: 23.09.08
 
 

1973 Mersin Doğumluyum, 1995 yılında Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik bölümünden mezun o..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster