Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Temmuz '09

 
Kategori
Bilim
 

Postmodernizm

Postmodernizm
 

Postmodern, modern sonrası olduğuna göre, modern nedir?

Modern terimi veya sözcüğü bir zaman dilimini ifade eder diyebilir miyiz? Yaşanmış ve yaşanmakta olan bir zaman dilimi.

Modern sözü, insanın kafasında uygarlığı , endüstriyi, sanayiyi daha açık bir anlatımla gelişmişliği çağrıştırıyor. Felsefi anlamda ise aydınlanmayı.

Modern çağın birinci dünya savaşı ile birlikte yavaş yavaş etkisini yitirdiği, ikinci dünya savaşının sonuçlarını da yaşadıktan sonra, insanlarda, teknolojiye ve onun yarattığı kapitalizme karşı, endüstri silahlarının kullanılması ve bunun müthiş yıkıcı etkisinden dolayı, büyük bir güven duygusu eksikliği oluşmasıyla Postmodern akım yaşanmaya başlanmıştır.

Uygarlık geliştikçe, bilim, teknoloji, sanat, siyasal özgürlük ve insan hakları alanında daha çok yeni talepler doğmuştur.

Buluşlar, icatlarla birlikte 18. yüzyılda yaşanan büyük sanayi devriminin sonucunda; düşünce , inanç, sosyal yaşam ve ekonomide meydana gelen değişimlere tanık olunmuştur.

Modern çağda, düşünce ve aklın öncüsü bilimdir. Oysa modern çağ öncesinde, aklın ve düşünmenin öncüsü din kuralları idi. Neredeyse tüm olaylar dine dayandırılmaktaydı. Doğa olayları, doğal felaketler, çirkinlikler, güzellikler, kuraklıklar, zenginlikler gibi. Ayrıca Gelenek ve göreneklere sıkı bir bağlılık ve inanış vardı.

İngilizce’de, ‘post mean; come after’ sonra gelen olunca, Post Modern’e, modernlikten sonra gelme veya doğma diyebiliriz.

Birinci dünya savaşında, tank, uçak, gibi teknoloji ürünlerinin yıkıcı etkilerinin yaşanması, Avrupa gençliğinin kafasında bir şeylerin ters gittiği düşüncesi ile birlikte bazı soruların oluşmasına neden olduğu söylenebilir, bunlar;

Milliyetçilik, siyaset, din ve savaş ilkel insan aklı olabilir mi?

Aklı ve üstünlüğü Hıristiyanlık nasıl belirleyebilir veya dikte edebilir?

Yozlaşmış, çürümüş Batıda , bir yandan geleneklerin baskısı sürerken, bunlara karşı özgür düşünce fikirlerinin oluşması.

Modası geçmiş hayat tarzı içinde, maskelenmiş, kişiliksiz, yüzsüz ilkellikler içinde eski gelenekler ve içinde çarpışan bir bürokrasi.

Kaynak dağılımında hiçbir eşitliği olmayan, sınırsız tüketim harcamaları ile doğal kaynakları tüketen bir toplum.

Post modern, Batı’nın özgürlük ve refah söylemlerini, insan ihtiyaçlarını karşılamayan, boş vaatler olarak da değerlendirir.

Çoğu doğacı, insancıl, filozof olan , kapitalist değerlere ve din bağlarına karşı çıkan Post modern düşünürler, yeni çağın insan yaşamının gelişmesinde akla uygunluğu düşüncesini oluşturarak yeni çağda özgürlük için değişim fikrini benimsediler.

Küresel dünya yaşamı, siyasal bir otoriteye bağlı olmadan ve ulusal bir sınır tanımadan, sosyo ekonomik eşitliğe duyarlı bir yönetim Post modernistlerin istekleri arasındadır.

Post modernistler düşüncelerini süzgeçten geçirmeye gerek görmezler. Çünkü, doğru, yanlış, iyi kötü hususunda kesinlik yoktur.

Kapitalist sistemde sürekli olarak azınlık mutluluğa ulaşırken çoğunluk yoksullaşır.

Postmodern düşünce, modernliğin karşısına genelde şu söylemle karşı çıkmaktadır;

Post modern düşünürler, farklılık ve çeşitliliği benimserler.

Dil oyunlarında, bilgi kaynaklarında, bilim topluluklarında çoğulculuğu ve parçalanmışlığın kabul edilmesi fikrini ileri sürerler.

Tek ve mutlak egemenliğe karşı dururlar.

Daha çok kimliği ön plana çıkaran politikalar, kurumsal güç çatışmaları, teknoloji karşıtlığı, yeni dinler, gerçekte var olmayan şeylerin sunulması ve bunların gerçekte var olan güçlerden güçlü gösterilmesi.

Küçük medya gruplarının (internet, web, net work gibi) ortaya çıkması. Bunlarla yayılan ve dağıtılan bilginin çoğaltılması.

Sanat yoluyla alt kültürlerin ve ayrımcılığın işlenmesi.

Çoklu ve çatışmacı kimlikler, kuralların yerini, anarşinin alması.

İnsan, makine, elektronik sanallık ve pornografi.

Merkezi kontrole baş kaldırış.

Dünya hangi çağı yaşarsa yaşasın, gelişmiş dünya ülkeleri teknoloji ile birlikte teknoloji ötesine doğru hızla yol alırken, diğerleri onları izlemekte bile yetersiz kalmaktadırlar. Bu durum, küreselleşen dünyanın bir başka boyutu olarak görülmektedir. Hüseyin Seyfi

Resim;müseumofglass.org

Kay; Essortment, Gary Smith

Wikipedi

Amazon com, Prof.Mary Klages

Philosophy home.com

 
Toplam blog
: 498
: 1546
Kayıt tarihi
: 12.08.07
 
 

Öğretmen Okulunu ve İktisat Fakültesi Kamu yönetimi bölümünü bitirdim, eğitimciyim, İyi derecede ..