Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Ocak '10

 
Kategori
Dil Eğitimi
Okunma Sayısı
1721
 

Quizes - İzleme Testleri…

Yabancı Dil – İngilizce - derslerinin denetiminde bana sıkça sorulan sorulardan biri de “ Quiz” testlerinin yapılıp yapılmayacağı, bir dönemde kaç tane yapılacağı , “yazılı” mı yoksa “sözlü” sınav notu mu olması gerektiği, quiz’in süresi ve içeriğinin ne olduğu ve bunların yasal dayanağının olup olmadığına dairdi. <ı>

<ı>

Öncelikle “quiz” in ne olduğunu açıklamakta yarar var. Bunun için de en doğrusu Quiz (izleme test)’lerinin yapılmasının ve değerlendirilmesin yasal dayanaklarını belirtelim.

Ø Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce 2002 yılında okullara gönderilen Anadolu Lisesi İngilizce Dersi Öğretim Programı Kitabının. 33.sayfasında.”Öğrenci Başarısının Ölçülmesi”nde İzleme testleri (quiz <ı>vb.)<ı>.açıklamaları

Ø <ı>Ortaöğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği:<ı> madde 5 / g, l, n, o, p bendleri

Ø <ı>Yabancı Dil İngilizce Dersi Öğretim Programı <ı>Sayfa 31

<ı>

QUIZ (Gelişmeyi Sürekli İzleme Testi) nin DEĞERLENDİRİLMESİ:

Ortaöğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği’nin (08.12.2004)- (5. Maddesinin g.l.n, o, p bendleri uyarınca; öğrenci gelişmesinin sürekli değerlendirilmesi, ortak hatalarının tespiti, yazılı sınavlar öncesi sürekli çalışmalarının sağlanması, hatalarının gösterilmesi ve yabancı dildeki gelişme grafiklerinin belirlenmesi amacıyla sık sık QUİZ- küçük sınav - izleme Testi yapılır ve sözlü sınav notlarının verilmesinde objektif olması için öğretmenlerden gelen öneriler doğrultusunda, – zümre kararı alınarak - işlem yapılır..

‘Quiz’ler (İzleme Test / sınavları) doğrudan sözlü sınav notu olarak kullanılamazlar. Bir ders saati süre ayrılamaz. .Haber verilmeden, en fazla 10-15 dakikalık süre içerisinde, az sayıda - çeşitli sorularla - ünite sonlarında işlenen konunun anlaşılıp, anlaşılmadığının tespiti için yapılır.

Ortaöğretim Genel Müdürlüğünce 2002 yılında okullara gönderilen Anadolu Lisesi İngilizce DersiÖğretim Programı Kitabının. 33. 34. 35. sayfalarında ”Öğrenci Başarısının Ölçülmesi”nde İzleme testleri (quiz vb.).için yapılan açıklama da;

<ı>

İzleme testleri (quiz vb.) öğrencinin öğrendiği amaç dilde gösterdiği gelişmeyi sürekli olarak izlemeye dayanır. Başarı testleri ise, öğrencinin belli bir süre sonundaki birikiminin yoklanmasıdır.

İzleme testlerini öğretmen ölçmek istediği dil becerilerine göre ya bütüncül (integrative) ya da amaç dildeki tek bir beceriyi ya da bilgiyi ölçen (discrete) testler biçiminde hazırlayabilir. Diğer bir deyişle öğretmen, hem dört beceriyi hem de dil ve sözcük bilgisini ya da yalnızca dil bilgisini ölçen bir izleme testi hazırlayabilir. Ancak başarı testleri bütüncül yaklaşıma göre hazırlanmalıdır.” denilmektedir. Bu konuda program kitabında detaylı açıklama bulunmaktadır.

Tekrar hatırlatayım. Ölçme ve değerlendirmede BİRLİKTELİĞİN SAĞLANMASI için Quiz (küçük ölçme testleri)<ı> yapılması, sayıları, içeriği<ı> ve süresinin ne kadar olacağı hususlarının – ders yılı başında -Ders Zümre Öğretmenleri Toplantısında karara bağlanması gerekir.<ı>

<ı>

Quiz izleme testleri (Bir ders saatinde çok sorulu – başarı ölçümü için yapılan yazılı sınav niteliğinde olmadığı ve bir hafta önceden haber verilmediği için ) yazılı sınav dışında yapılan bir işlem olduğundan, ölçme- değerlendirmede sözlü sınav olarak düşünülmelidir. Bir dönemde yapılması düşünülen quiz sayısı –ünite sayısına göre - ortalama 12 – 18 arasında olabilir. Bu quiz’lerin değerlendirme toplamı, yapılan quiz sayısına bölünerek, matematik ortalamasından az olmamak üzere, sözlü sınav notu olarak değerlendirilir. Bu işlemler için öğretmen ayrı bir çizelge tutabilir. Öğrencilerin hatalarını görebilmeleri için, Quiz’lerin öğrencilere verilmesi gerekir.

Yıllar öncesi bir Anadolu Lisesindeki İngilizce ders denetimimde, 1.dönem sonu karnelerin verilmesine 2 hafta kala<ı> birinci dönemde 16 izleme testinin (quiz) yapıldığını ve sonuçlarının öğrencilere duyurulduğu, öğretmen not defterlerinde (yeri olmamasına rağmen sözlü sınav notlarına ait sütunlar bölünerek) quiz notu adı altında yazılmış olduğunu gördüğümde, bu 16 quiz notunun not fişlerine nasıl geçirileceği konusu da gündeme gelince, soruna bir çözüm aradık. Öğrencilerin mağdur edilmemeleri ve ölçme – değerlendirmenin de adil olması için, öğretmenlerle birlikte değerlendirmeler yapıldıktan sonra – zümre kararı alınarak – yukarıdaki açıklamalar doğrultusunda bir çözüm bulundu.

<ı>Bir dönemde 16 quiz yapılması ve 4 sözlü sınav notu verilmesi kararlaştırılmıştı. Buna göre; 4 quiz ‘ín toplamına, öğrencinin sınıf içi derse katılımı ve öğretmenin kanaati de eklenerek, (4)’e bölünmesi sonucu (4 quiz’in aritmetik ortalamasından az olmamak kaydıyla), (4) quiz’den, (1) SÖZLÜ SINAV puanı verilmesi karara bağlanmıştı. Tabii, okul yönetiminin bilgisi dahilinde, öğretmen not defterleri de yenilenmişti.

Öğrencinin gelişimi sürekli izlenirse, daha başarılı olacağı gerçektir.

Saygılarımla.

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Bakanlık Başmüfettişi (E)

e-mail: aliihsanozcakir@hotmail.com

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 172
Toplam yorum
: 75
Toplam mesaj
: 8
Ort. okunma sayısı
: 4732
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster