Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ekim '07

 
Kategori
Siyaset
 

Referandumun içeriği nedir?

Referandumun içeriği nedir?
 

21 Ekim Pazar günü Türk halkının 42 milyon 629 bin 733 seçmeni referandum için sandık başına gidiyor. Ya “evet” diyecekler ya “hayır”. Peki Referandum nedir onu kaç kişi biliyor.

Türk Dil Kurumuna göre “REFERANDUM” Halk oylaması anlamına gelmekteymiş. Bende ilk kez duymadım tabi ama çevremde bu kelimenin anlamını sadece -cumhurbaşkanını halk seçsin- gibi bir düşünce için sandık başına gittiğini sanan kişiler var. Olabilir insan her şeyi bilmek zorunda değil. Soracak, okuyacak, öğrenecek. İşin ilginç tarafı sadece cumhurbaşkanının halka seçtirilmesi gibi bir ifadenin insanlara yutturulmaya çalışılması gibi bir durumun ortaya çıkması. Daha iki gün önce bir yerde arkadaşlarla konuşuyoruz “Tek bir madde için sandık başına gideceğiz” diyor, birisi. “Ya öylemi neymiş o madde” dedim. “İşte cumhurbaşkanını halk seçecek ya bu hakkı bize verecekler, bunun için oy kullanacağız” dedi arkadaş. “Hayır eksiğini tamamlayayım, tek madde için bu kadar toplanır mı bu hükümet, kararlar almak için günlerce vakit harcanır mı hiç. Oylanacak toplam 5 madde var” dedim. Sanki ilk kez benimle konuşuyormuş gibi dinlemeye başladı tabi diğer arkadaşlar da. Başladım maddeleri saymaya, ben saydıkça “Ya hiçbir şey bilmiyormuşuz” dedi bir başkası, kimisi kafasını sallayarak bilgisi olduğuna dair onayladı söylediklerimi. Çok şaşırdım dahası batıda yaşıyoruz ve bazı güncel konularda yeterli bilgilendirilmediğimizi düşünüyorum ki ülkenin doğu kesiminde özellikle köylerde yaşayan vatandaşlar belki de sadece evet mi hayır mı verileceğini sanmakta. Seçim zamanı herkes tek tek dolaşılırken referandum da bu ilgisizlik niye! Halk seçecek ya cumhurbaşkanını tamam yeter gerisini boşver düşüncesi hakim.

Peki Referandum paketinde neler varmış birde ona bakalım;

· Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi.

· Cumhurbaşkanının görev süresi, 7 yıldan 5 yıla indirilecek; bir kimse, en fazla iki defa (5+5) cumhurbaşkanı seçilebilmesi.

· Cumhurbaşkanı; 40 yaşını doldurmuş, yüksek öğrenim görmüş, TBMM üyeleri veya bu veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliliğine sahip Türk vatandaşları arasından seçilebilmesi. (Bu madde Anayasada var, değişmeyecek)

· Genel seçimlerin 5 yıl yerine 4 yılda bir yapılabilmesi.

· TBMM’ deki seçimler dahil tüm oturumların 184 milletvekili (TBMM üye tamsayısının üçte bir çoğunluğu) ile açılması.

Maddeler kimine göre olumlu kimine göre olumsuz gibi görünmekte. Cumhurbaşkanını halkın seçmesi demokratik gibi görünse de halk, kim yanağını okşarsa ona oy verebilmekte. Bu da düşündürücü bir durum. Görev süresi 5 yıla indirilsin maddesinde ise, olabilir tabi 7 yılda hortumlayacağını 5 yılda hortumlar diyende çok fazla olduğu için (benim görüşüm değil) sakıncası yok. 5+5 biraz riskli bir durum gibi hükümeti seçen halk cumhurbaşkanını da hükümetin benimsediği şahıslardan seçeceği gibi bir 5 yıl daha ona hediye edecektir. Halkımız kolay kolay vazgeçmez seçtiği adamdan. Bu referandum gürültü kopartacak gibi görünüyor. Dilerim halkımızın vereceği karar en HAYIRLISI olur. Sağlıcakla kalınız.

Kaynaklarım: http://www.milliyet.com/2007/10/16/siyaset/asiy.html ve http://www.ntv.com.tr/news/423363.asp

 
Toplam blog
: 82
: 1963
Kayıt tarihi
: 13.10.06
 
 

Müzik ve amatör fotoğrafçılıkla ilgileniyorum. Yazma isteği içimde vardı. Mutlaka bir gün düşünce..