Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Kasım '08

 
Kategori
Eğitim
 

Rehberlik araştırma merkezleri

ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜMÜZE

ÖNERİ

KONU: BÜYÜK ŞEHİRLERDEKİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

BÜYÜK ŞEHİRLERDEKİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZLERİNDE YAŞANAN MEVCUT SORUNLAR:

    Yeterli sayıda kurum personeli bulunmamakta.Personel azlığı nedeniyle okula, aileye ve bireye dönük yeterli rehberlik ve psikolojik danışma hizmeti yapılamamakta.Yine aynı nedenden dolayı eğitim ve psikolojik yardım süreçlerini geliştirecek araştırmalara zaman ayrılamamakta.

BÜYÜK ŞEHİRLERDEKİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZLERİNDE ÇALIŞAN REHBER ÖĞRETMENLERİN MEVCUT DURUMU:

    Rehber öğretmenler, kurumlarda daha çok özel eğitim bölümünde görev yapmakta.Özel eğitim bölümünde yapılan işin % 90’ı engelli bireyin dosya kayıtlarını tutmakla ilgili. Kısaca, bir lise mezunun yapacağı bir iş…Bu durum insan kaynaklarını etkili kullanmamızı engellemekte.Bu işin mesleki anlamdaki % 10’luk kısmı rehber öğretmeni mutlu etmeye yetmemekte.Özellikle büyük illerde özel eğitim bölümünün iş yükü giderek artmakta.RAM’larda, engelli bireyin dosya takibi ve dosya kaydı dışında başka bir çalışma yapılamamakta.Yalnızca engelli bireyin dosya kayıtlarıyla meşgul olan RAM’lar rehber öğretmenler için mesleki anlamda çekiciliğini kaybetmekte.Tanılama çalışmalarının dışında başka işle uğraşılamaması, okullarla RAM’lar arasındaki bağı zayıflatmakta.Tanılama hizmetlerinin yoğunluğu nedeniyle RAM’lar, yeteri kadar topluma dönük faaliyetler yürütememekte.

NE YAPILMALI?

Engelli bireyleri RAM’lara göndermeden yerinde inceleme:

· Engelli birey ve aile, şehrin birçok yerinden RAM’lara gelmeye çalışmakta. Bu durum hem engelli bireyi ve aileyi yormakta hem de hizmetin kalitesini düşürmekte.

Nasıl çözülür?

· Engelli bireyin incelemesi okul rehberlik servislerinde yapılabilir. Rehber öğretmenler bu işi yapacak kadar donanıma sahiptir. RAM’daki rehber öğretmenle, okuldaki rehber öğretmen arasında fark yoktur.

· Okullar engelli öğrenciyi ya da bireyi daha iyi tanımakta. Çocuk, o okulun öğrencisi, birey, o çevrenin sakinlerinden olduğu için hem aile, hem okul daha hızlı iletişim kurabilmekte.

· Bu iş için RAM’larda olduğu gibi okul rehber öğretmenine de İlsis RAM modülü için şifre verilmelidir.

Bu şekilde yapılan işin daha sağlıklı yürütülmesi için alınması gereken tedbir.

· Okul rehber öğretmenlerinin engelli ya da kaynaştırma gerektiren öğrenciler için yaptığı kayıtlar RAM bilgisayarlarından görülmeli.

· Raporla ilgili son kararı RAM’lardaki özel eğitim bölümü vermeli.

· Engelli bireyin rapor çıktıları, son incelemesi yapıldıktan sonra RAM tarafından alınmalı.

· RAM’lar, okul rehber öğretmenleri için zaman zaman, bu konuyla ilgili bilgilendirme toplantıları düzenlemeli.

SONUÇ NE OLABİLİR?

· Bu durumda RAM’ların iş yükü azalacaktır.

· RAM’lardaki mevcut personel RAM’lar için yeterli hale gelecektir.

· RAM’lar, okula ve çevreye dönük rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine daha çok zaman ayırabilecektir.

· Okullarla RAM’lar arasında ki iletişim, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini geliştirecektir.

· RAM’lar, rehber öğretmenlerin kaçmayı düşündüğü değil, çalışmak isteyecekleri yerler haline dönüşecektir.

Konunu görüşülmesini bilgilerinize arz ederim.

Yusuf SOLMAZ

Çankaya Rehberlik Araştırma

Merkezi

Özel

Eğitim Bölümü Rehber Öğretmeni.

 
Toplam blog
: 9
: 1288
Kayıt tarihi
: 21.09.08
 
 

Yusuf Solmaz, 1964 yılında Yozgat'ta doğdu. İlk,orta ve lise eğitimini burada tamamladı. 1984 yılınd..