Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Aralık '14

 
Kategori
Bebek - Çocuk
 

Reklamlar Kadına karşı şiddeti artırabilir! Reklamlar Denetlenmeli!

Reklamlar Kadına karşı şiddeti artırabilir! Reklamlar Denetlenmeli!
 

reklamlar


Reklamlar kadına karşı şiddeti arttırabilir!

 

Kadına şiddeti önleme konusunda devlete, özel sektöre ve sivil toplum kuruluşlarına büyük görev düşüyor. Televizyonlarda yayınlanan reklamlar iyi incelenmezse ve denetlenmezse kadına karşı şiddeti arttırabilir.

 

 Reklamlar Denetlenmeli!

Uzman Pedagog Sevil Yavuz ve PublicArt PR Ajans Başkanı Nurhan Demirel, kadına karşı şiddeti arttırabileceği nedeniyle Wapps çikolata reklamı hakkında görüşlerini paylaştılar.

 

Wapss çikolata reklamı erkeklere hakaret ediyor!

Uzman Pedagog Sevil Yavuz, konu ile ilgili olarak: “Öncelikle bu reklam toplumdaki cinsiyet ayrımcılığını pekiştiriyor.“Erkek gibi ye erkek gibi yaşa” sloganı ve beraberindeki görüntüler ile aslında erkeklerin “saldırgan, kaba, obez, öküz, beceriksiz” olduğu gibi mesaj vererek, direk erkeklere hakaret ediyor. Erkeğin öküz olduğunu vurgulayan başka bir çikolata reklamı da vardı. Öküzlük, kabalık, obezlik bir derece kabul edilir hakaret diyelim. Fakat o baltanın kütüğe vurması ve o anda“erkek gibi yaşa” derken psikolojik olarak çağrışanlar; erkekler “keser, biçer, doğrar, saldırgan davranır” gibi tehlikeli çağrışımlardır.

Çocuklara kötü örnek oluyor

Özellikle yanı başımızda savaşların olduğu, insanların kafalarının kesildiği bir dönemde baltanın neler çağrıştırdığını bilmemek ve çikolata ile hiçbir ilgisi olmayan bir objenin reklamda yer alması da toplum adına gerçekten endişe verici. En kötü şey ise baltanın sadece gösterilmemesi kütüğe çakılmasıdır. Reklamda yayınlanan bu tarz davranışlar şiddetin kanıksanmasına, erkeklerin saldırgan ve şiddet içerikli davranmasının erkekliğin doğasında varmış gibi bir algının yaratılmasına neden oluyor. Bu da toplum adına çok endişe verici bir durum. Bu reklamın acilen yayından kaldırılması gerekir. Çünkü kişiliği henüz oturmamış çocuklar ve gençler erkek olmayı medyadan öğreniyor. Etkiye çok olan ergenler bu reklamları izleyerek erkek olmanın şartlarını böyle kaba ve saldırgan davranmak gibi algılayabilir. Özellikle okulda şiddet olaylarının artmasını tetikleyebilir.

Kültürel değerlerimize aykırı

Yine aynı şekilde erkek olmanın kaba davranışları içerdiği ve erkeklerin saldırgan olduğu mesajlar kültürel değerlerimize aykırı. Toplum içerisinde erkekler de kadınlar da birbirine karşı saygılı ve kibar olmalıdır. Biz çocuklara ahlak kuralları öğretmeye çalışırken, bu tür reklamlar tam tersini ima ediyor. Bu durum Uluslararası Reklam Esaslarının“bir reklamın o kültürün değerlerine saygı göstermesi ve değerlerine zarar vermemesi” konulu esasına da aykırıdır.

 

Son günlerde yayınlanan çikolata reklamlarının erkekleri “ruhsuz, kaba, beceriksiz, öküz” gibi sıfatlarla tanımlaması ve saldırganlığın erkeklerin doğasında vardır” mesajları özellikle çocuklar ve gençler için kötü örnek olmaktadır. Firmalar pazar oluşturdukları toplumun değerlerine saygı göstermeli ve çocuk ve gençlere kötü örnek olacak reklamlardan uzak durmalıdır. Eğer firmalar bu duyarlılığı göstermiyorsa, devlet yetkilileri en kısa zamanda bu tür reklamların uzmanlar tarafından kontrol edilmeden yayınlanmasına engel olmalıdır. ” şeklinde konuştu.

Reklamlarda kadına karşı şiddet var

Cinsiyet ayrımcılığı yapılıyor

PublicArt PR Ajans Başkanı ve İletişim Uzmanı Nurhan Demirel ise konuyla ilgili açıklamasında; “Etrafımızdaki ülkeler yangın yeriyken, insanların kafaları kesiliyor ve bunu bütün dünya izliyorken ve kadına karşı şiddet hiç olmadığı kadar fazlayken açıkçası böyle bir ortamda şiddetin ve zorbalığın reklamlarda da yer bulması hayret verici. Reklamcılık, hedef kitleyi reklamı yapılan ürünü satın almaya yönlendiren bir iletişim faaliyetidir. Ancak söz konusu reklam hedef kitlesi olan erkekleri de aşağılıyor. “Erkek gibi ye, erkek gibi yaşa” derken, günlük yaşamda kadınları rahatsız eden, pis, pasaklı ve kaba bir davranış tarzı sergileniyor, bu şekilde erkek gibi olunabileceği ifade ediliyor. Reklamların hedef kitlede satın alma isteği yaratması bekleniyorken, reklamda maganda olarak tasvir edilen erkek hedef kitlenin markaya karşı nasıl bir tepki vereceğini açıkçası merak ediyorum. ” dedi.

Nurhan Demirel sözlerine şöyle devam etti: “Kadına şiddeti önleme konusunda sivil toplum kuruluşları harıl harıl çalışıyorken, diğer taraftan şiddeti ve kaba davranışları özendirici nitelikteki reklamlar kabul edilemez. Reklam veren şirketler reklam yayınlarken topluma karşı sorumluluklarını göz ardı etmemeli, kadına karşı şiddeti arttıracak mesajlar marka tanıtımlarında kullanmamalılar. Zaten böyle bir durum markayı da olumsuz etkiler. Reklam verenin amacı bu değil. Böyle bir durumda ne kadar kriz iletişimi yapılsa da marka bu olumsuz imajın gölgesinde kalabilir. Toplumsal hassasiyetleri hiçe sayan reklamlar nedeniyle uzun vadede hem reklam veren hem de reklam ajansı bu işten zararlı çıkar. Fakat en büyük zararı kuşkusuz kadınlarımız, çocuklarımız yani toplumumuz görür....

Reklamlarda öncelikli amaç izleyicinin dikkatini çekmek olunca, bir süre sonra aşırılık ve kural tanımazlık devreye giriyor. Bazen aşırıya kaçan cinsellik, bazen de reklamı yapılan ürünle alakası olmayan, şiddet ve saldırganlık içeren bir üslup da reklamlarda kendine yer bulabiliyor. Bu yüzden Türkiye gibi kadına şiddetin bir türlü önüne geçilemediği ülkelerde, reklamlar yayınlanmadan önce şiddet ve saldırganlık içeren dikkatle incelenmelidir. Bu tarz reklamlar nedeniyle kadınlara karşı yapılan nezaketsiz ve kaba saba davranışlara özendiriliyor, hatta erkek gibi olmak için böyle davranmak gerektiği konusunda hedef kitle teşvik ediliyor. Böylece kadına karşı şiddet ve magandalık meşrulaştırılıyor. ”

 

Uzman Pedagog Sevil Yavuz

Parenting Skills & Counseling Center

www.pedagogsevilyavuz.com

 

Nurhan Demirel

PublicArt PR

nurhandemirel@publicart-pr.com

www.publicart-pr.com

 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 244
Toplam yorum
: 52
Toplam mesaj
: 1
Ort. okunma sayısı
: 2548
Kayıt tarihi
: 02.07.10
 
 

Dr.Sevil Yavuz- Pedagog & Klinik Psikolog | Oyun Terapisti | Akademisyen | Köşe Yazarı | | Boğaziçi..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster