Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Eylül '06

 
Kategori
İnsan Kaynakları
 

Rüzgar gibi geçti 4: ruhsal girişimcilik ve kuantum değişim

Rüzgar gibi geçti 4: ruhsal girişimcilik ve kuantum değişim
 

BU YILIN EN İYİ SEMİNER, PANEL VE EĞİTİMLERİ: BEST OF ACADEMY 2006

Bu sene Academy of Management Kongresi “Bilgi, Aksiyon ve Toplum Gözlüğü” (Knowledge, Action and Public Concern) temasıyla Atlanta’da yapıldı. Bir hafta süren kongrede yok yoktu. Yönetim alanında geçtiğimiz yıl üretilen ne kadar teori, knowhow, eğitim programı, bilimsel yaklaşım, perspektif, kitap varsa hemen hepsi oturumlarda idi. 4500’den fazla oturum, seminer, konferans, panel, toplantı yapıldı. Atlanta’daki Yönetim Akademisi Kongresinin sizler için özetine devam ediyoruz. Bir hafta süren kongreyi gün gün dakika dakika sizler için takip ettik ve yazı dizimiz son hızıyla sürüyor:

RUHSAL GİRİŞİMCİLİK PROFESYONEL GELİŞİM ATÖLYESİ:

POZİTİF RUHSAL GELİŞİM VE DÖNÜŞÜM

Şimdi sizlere Akademi’deki en özel ve en derin iletişimler ve anlamlar ile yüklü atölyeyi paylaşacağım. O kadar derin ve zengin bir deneyim ki nasıl kağıda dökeceğimi bilemiyorum. Atölyeye başlamadan önce hepimiz bir çember şeklinde oturduk ve konuşulan bireysel özel konuların orada kalacağına dair söz verdik. Atölye boyunca bir sıcaklık, yakınlık ve güven atmosferi hakimdi. Herkes içini dökmek ve ruhunun derinliklerine inmek için hazır görünüyordu. Tam bir iç huzur, barış ve derinlik yolculuğuna çıktık diyebilirim. Sizlere isim vermeden oturumun gizli olmayan kısmından gözlemlerimi aktaracağım. Önce derinlemesine nefes aldık, rahatça oturarak gözlerimizi kapattık. Moderatör akademisyen ve danışman bayan bizden varlığımızı, bulunduğumuz ortamı, yeri ve zamanı tam olarak hissetmemizi istedi. Kaygılarımızı, endişelerimizi bir kenara bıraktık. Moderatör bizden hayatımızda ruhsal olarak kendimizi çok iyi hissettiğimiz, kurumumuza derinlemesine bağlılık duyduğumuz, şükrettiğimiz, içimizdeki en iyiyi ve güzeli açığa çıkardığımız, Allah’a/ Tanrıya yakın hissettiğimiz bir zamanı hatırlamamızı istedi. Hepimiz 7- 8 dakika boyunca o zamana, o yere, o ortama, o anki hislerimize, yaşadıklarımıza, o an çevremizdeki insanlara odaklandık. Gözlerimiz kapalı şekilde adeta o anı ve olayı yeniden yaşadık. Sonra ikili gruplar oluşturuldu ve gruptaki arkadaşlar birbirleri ile üçer dakika boyunca yaşadıkları bu en iyi ruhsal deneyimi paylaştılar. Önce ben anlattım, diğer profesör beni empati ile dinledi, sonra o anlattı ben onu dinledim. Daha sonra moderatör bize yaşadığımız deneyimi hangi kelimeler kullanarak ifade ettiğimizi sordu. Moderatör bizden aldığı cevapları yani “en iyi ruhsal deneyimi anlatmakta kullanılan” kelime ve ifadeleri ortak flipchart’a liste halinde not etti. Listemizde bakın neler vardı:

En iyi Ruhsal Deneyim Listesi: Varlık, var olmak, denge, tevazu, içtenlik, huzur, kendini keşfetme, zirve deneyim, bilgelik, memnuniyet, seziş, senkronize olma, bağlanma, sevgi, derin iletişim, aşkınlık hissi, doyum, sessizlik, ahenk, vakar, kainat ile uyum, dua, ibadet, kulluk, teslimiyet.

Daha sonra moderatör bizleri yine hipnoz kıvamına getirdi, meditasyon ile rahatlattı, bu kez madalyonun ters yüzünü çevirdi: Ne zaman kendinizi ruhsal olarak çökmüş hissettiniz? Kendinizden, çevrenizden utandığınız, kaçmak istediğiniz, negatif güçlü hislerle dopdolu olduğunuz ve kendinize acıdığınız o zamana dönün ve o anı yeniden hayalinizde canlandırın. Nasıl bir olaydı, nerede geçiyordu, kimler vardı? Aynı süreci tekrarlayarak bu olayı hepimiz gözlerimiz kapalı bireysel olarak yeniden yaşadık. Daha sonra öncekinden farklı ikili gruplar oluşturarak yine üçer dakika içerisinde birbirimizle bu deneyimi paylaştık. Hiç umulmadık ölçüde samimiyet ve içtenlik yaşandığına bizzat tanık oldum ve bu duruma hayret ettim. Moderatör yine bizden aldığı cevapları yani “en kötü ruhsal deneyimi anlatmak için kullanılan” kelime ve ifadeleri flipchart’a liste halinde not etti. Bakın bu kez listemizde neler vardı:

En Kötü Ruhsal Deneyim Listesi: Boşluk, uyumsuzluk, çelişki, anlamsızlık, materyalist, ego, ego merkezli, kıskanç, öfke dolu, suçluluk, günah, yalnızlık, dengesizlik, aşağılanmış, kullanılmış, izole, yabancı, yabancılaşmış, entropi, kayıp, tepkisel, uyuşturucu, iradesiz, güçsüz, ümitsizlik, inançsızlık, aşağı spiral, kısırdöngü, negatif duygular, kriz, kaos...

Üçüncü turda moderatör bu kez hipnoz ve meditasyon sürecinde bize şu soruları yöneltti: Şu anda bulunduğunuz kurumda çok zorlandığınız ve aşmakta güçlük çektiğiniz bir problemi düşünün. Bu durum neden sizi zorluyor? Kendinizi o durumun tam ortasında düşünün. Çevrenizdeki nesneleri, olayları, insanları düşünün. Nasıl hissediyorsunuz? Peki şimdi ilk durumda düşündüğünüz en iyi ruhsal deneyimi hatırlayın. Orada uyguladığınız ve hayata geçirdiğiniz ruhsal prensipleri, pozitif dinamikleri düşünün. Aynı şekilde bu dinamikleri ve bu prensipleri yine kullansanız, içinde bulunduğunuz zorlu durumdan nasıl çıkabilirsiniz? İçinizdeki tüm ruhsal enerjiyi ve potansiyeli harekete geçirseniz uğraştığınız problemi nasıl çözerdiniz? Kendinizi çözüm bulurken hayal edin. Nasıl olurdu sizce bu süreç?

Moderatör yine bizden aldığı cevapları yani “içinde bulunduğunuz problemle ve zorlukla başedebilmek için kullandığınız ruhsal çözüm mekanizmalarını” ve bu süreci tarif eden kelime ve ifadeleri flipchart’a liste halinde not etti. Son listemiz de aşağıdaki gibi ortaya çıkmış oldu:

Problem Çözümü için Kullanılan Ruhsal Stratejiler: İmkan, ümit, pozitif enerji, hayal gücü, tevekkül, irade, disiplin, teslimiyet, aşk, inanç, değerler, korkudan kurtuluş, çaba, güç, anı yakalama, ilerleme, yükseliş, ferahlama, yılmama, deneme yanılma, azim, gayret, yaptığı işi sevme, Allah/ Tanrı ile irtibat, dua, çıkış yolu, tefekkür, coşku, paylaşım, anlam, istek, şevk, kuantum sıçrama, sağlam temel, inşa, tedbir, tırmanma, dans, ibadet, kabukları kırma, duvarları yıkma, setin dışına çıkma, özgürlük, kendini bulma, fırsat, olanak...

Programın ilk bölümü böylece sona erdi. İkinci bölümde “Clearness Committee”, “Circle of Trust”, “Discernment Group” adı verilen üçer kişilik danışma kurulları veya istişare heyetleri kuruldu. Her grup önce ikişer dakika sessiz kaldı. Herkes uğraştığı ve aşmaya çalıştığı problemi grubuyla paylaştı (5 dakika). Grup sadece o kişiye odaklanarak ve empati kurarak problemi dinledi. Grup bir dakika sessiz kaldı ve problemi düşündü. Daha sonra kişiye sorular soruldu ve problemi aşabilmesi için tavsiyelerde bulunuldu (10- 12 dakika). Bu tamamen arkadaşça bir ortamda, dostane şekilde, yargılamadan yapıldı. Sonunda da problemin çözümü için herkes dua etti, iyi dilekte bulundu, birbirine destek oldu (2- 3 dakika). Bu 20- 25 dakikalık süreç her birey için tekrarlandı. Herkesin problemi bu şekilde içten bir biçimde masaya yatırılmış oldu. Herkes kendini çok güçlü ve moral bulmuş hissetti. Hepimiz insan olduğumuzu bir kez daha anladık. Birbirimizi anladık, birbirimizin hayatına girdik ve dokunduk. Bu bazen sihirli bir dokunuş oldu ve o kişi için umut ve inanç kaynağı oldu.

Daha sayfalar dolusu yazasım var ancak burada kendimi frenliyorum. Şu kadarını ifade edeyim: Ortamdaki samimiyeti, coşkuyu, uhuvveti, paylaşımı, ruhsal derinliği, kardeşlik hislerini, empatiyi, karşılıklı saygıyı, pozitif duyguları, yardımlaşmayı, derin iletişimi, hoşgörüyü, pozitif takım dinamiklerini kayda dökebilmem mümkün değil. Anlatılamaz, ancak yaşanır.

Bu atölye çalışmasının günümüzün ve geleceğin organizasyonları için önemini, gücünü, sonuçlarını düşündükçe irkiliyorum. 21. yüzyılın liderleri yukarıda bahsedilen ruhsal dinamikleri, psikolojik süreçleri, takım derslerini kavramak ve bunlar üzerinde derinlemesine düşünmek zorundalar. Dönüşüm ve değişim taa içimizden başlıyor, ama bunun ne demek olduğu ile ilgili pek bir kanaatimiz yok. Keşke içimizdeki cevherin kıymetini anlayabilsek, bize fısıldanan anlamları keşfedebilsek ve hayata daha geniş perspektiflerden bakabilsek.

MCKINSEY’DEN EN İYİ UYGULAMALAR: 21. YÜZYILDA KÜRESEL ALTIN YETENEK YÖNETİMİ (BEST PRACTICES IN GLOBAL TOP TALENT MANAGEMENT IN THE 21ST CENTURY)

En fazla ilgi çeken oturumlardan biriydi, herkes yetenek yönetimine ve bunun stratejik önemine kilitlenmiş durumda. Küresel star McKinsey danışmanlarının profesyonel şovu diyebiliriz. Pek çok kişi oturumu ayakta izledi.

YÖNETİM VE LİDERLİK EĞİTİMİNDE UMUT DOLU VE YENİLİKÇİ YÖNTEMLER

Uygulamalı ve neşeli oyunlar oynatarak lider yetiştirebilir misiniz? Hikayelerle, drama ile, tiyatro ile, resim ile, müzik ile liderlik ve yönetim becerileri geliştirebilir misiniz? Evet! Akademi'de bununla ilgili harika eğitimler vardı bu yıl. Dağa çıkarak, rafting ile, ormanda, paint ball ile liderlik ve takım çalışması eğitimleri giderek artıyor ve daha da artacak. "Outdoor training" adı verilen bu yaklaşımlar daha Türk iş dünyasında yeni yeni yaygınlaşıyor.


KOMPLEKS VE DİNAMİK İNSAN SİSTEMLERİNDE SOSYAL DEĞİŞİM, KUANTUM DÖNÜŞÜM VE OLUŞUMLAR (EMERGENCE, QUANTUM CHANGE, TRANSFORMATION AND SOCIAL INNOVATION IN DYNAMIC OPEN COMPLEX ADAPTIVE SYSTEMS)

Katıldığım oturumlar arasında en interaktif, en katılımcı ve en heyecanlı oturum buydu. Bu oturumda ben de Türk okullarının Anadolu’dan dünyaya yayılma sürecinde değerler merkezli evrimini ve oluşan sosyal değişimi inceledim. Yaptığım sunumda dokuz boyutlu Sufi değerler sisteminin dünyadaki Türk okulları ve sivil toplum hareketi çerçevesinde hayata geçiriliş ve uygulanış biçimlerini modellemeye çalıştım. Bu interaktif oturumda pozitif sosyal değişim oluşturmak için stratejiyi nasıl kullanırız ve kompleks sistemlerde dönüşümü nasıl tetikleriz sorularına cavap aradık. İnsan temelli ve değerler merkezli değişimin kalıcı olacağını bilimsel makaleler ve vaka çalışmaları eşliğinde bir kez daha görmüş olduk. Oturumda Sosyal Sistemlerde Dönüşüm ve Değişim prensiplerini ve süreçlerini ayrıntılı şekilde masaya yatırdık. Bu konuda söylenecek çok şey var ama onlar yer kısıtımızdan dolayı artık ayrı bir makale konusu olacak.

DİĞER ENTERESAN OTURUMLAR

ÖRGÜTSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR:

DİZAYN BİLİMLERİ VE TAKDİR EDİCİ ARGE

Organizasyonlarda Pozitif Değerler ve Faziletler

Yönetim Alanında Sosyal Konular: Etik ve Ekoloji
Birinci, İkinci ve Üçüncü Sektör Sinerjisi (Devlet, Şirketler, ve Sivil Toplum)
Öğrenen Organizasyonlarda Ruhsal Liderlik ve Girişimcilik (Spiritual Leadership and Entrepreneurship in the Learning Organization)
Sivil Katılımcılık ve Sürdürülebilirlik için Hizmet Öğrenimi (Using Service Learning to Promote Civic Engagement and Sustainability)
Girişimcilik Pedagojisinde Sosyal Girişimcilik: Gerçekten Dünyayı Değiştirmek (Social Entrepreneurship in the Entrepreneurship Pedagogy: How to Change the World Indeed!)
İnsan Sistemleri Gelişiminde Değerler ve Etik (Values and Ethics in Human Systems Development)
Lineer Bir Ortamda Non- Lineerliği Öğretmek (Strategies for Teaching Non-Linearity in a Linear Environment)
Organizasyonlara ve Liderliğe Sistemci Yaklaşımlar (Systemic Approaches to Organizations and Leadership)
Ruhsal Liderlikte Yeni Yaklaşımlar (New Perspectives in Spiritual Leadership)
İnsanı bir Bütün Olarak Eğitmek (Educating the Whole Person)
Paradigmayı Değiştirmek: Yönetim Eğitiminde Yeni Felsefeler (Shifting the Paradigm: New Philosophies of Management Education)
Takdir Edici ARGEyi Yönetim Gelişimine Uygulamak: Yönetim Kapasitesini Arttırmak için Yeni Fikirler (Applying Appreciative Inquiry to Management Development: New Ideas to Enhance Managerial Capacity)
Ortak Fayda İçin Dönüşümcü işletme ve İş Yenilikleri: İş Dünyasının Dünya Refahına Katkısı (Transformative Business Innovations for Mutual Benefit: The Role of Business as an Agent of World Benefit)
Bir Öğretmen Olarak Mükemmelliği Yakalamak: En İyi Uygulamalar (Becoming Excellent as a Teacher: Best Practice Meets Reality)
Liderlik, Etik ve Dürüstlükte Yeni Araştırmalar (New Resarch in Leadership, Ethics and Integrity)
DEVAM EDECEK :)

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..