Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Eylül '06

 
Kategori
Mesleki Eğitim
 

Rüzgar gibi geçti 5: Bilim, sanat ve zanaat olarak yönetim

Rüzgar gibi geçti 5: Bilim, sanat ve zanaat olarak yönetim
 

Atlanta Yönetim Akademisi Kongresi'nin ardından

Bu yılın en iyi seminer, panel ve eğitimleri: Best of Academy 2006

Bu sene Academy of Management Kongresi “Bilgi, Aksiyon ve Toplum Gözlüğü” (Knowledge, Action and Public Concern) temasıyla Atlanta’da yapıldı. Bu makalemizde kongre izlenimlerimize ve program özetlerine devam ediyoruz ve bu yazı dizimizi noktalıyoruz. İyi okumalar!

KÜRESEL BİLGİ BOMBARDIMANI

Margaret Miztchell boşuna “Gone with the Wind” romanını Atlanta’da kaleme almamış. Kongreyi tek cümlede ifade etmek istesem: Hakikaten rüzgar gibi geçti! Dünyanın her yerinden 7000’den fazla akademisyen Atlanta’ya akın etti. Bir hafta süren kongrede yok yoktu. İnanılmaz bir bilgi fırtınası esti. Yönetim alanında geçtiğimiz yıl üretilen ne kadar teori, knowhow, eğitim programı, bilimsel yaklaşım, perspektif, kitap varsa hemen hepsi oturumlarda idi. 4500’den fazla oturum, seminer, konferans, panel, toplantı yapıldı. Biz de bir hafta süren Atlanta’daki kongreyi gün gün dakika dakika sizler için takip ettik ve aşağıdaki yazı dizisini hazırladık. Buyurun son bölüme..

BİR BİLİM, SANAT VE ZANAAT OLARAK YÖNETİM

(MANAGEMENT AS SCIENCE; ART AND CRAFT)

McGill’deki hocalarımızdan dünyaca meşhur Prof. Henry Mintzberg bu yıl da her yıl olduğu gibi Akademi’de fırtına gibi esti. Yönetici yetiştimede yeni paradigmalardan bahsettiği oturumda ortaya koyduğu yeni IMPM modelinden bahsetti. International Masters in Practicing Management, beş ülkede (Kanada, İngiltere, Hindistan, Japonya, Fransa) beş modül (Analytical, Reflective, Collaborative, Wordly, Action Mindsets) olarak son hızıyla sürüyor. Program artık dünyada küresel yönetici yetiştirmede en prestijli program haline gelmiş durumda. Mintzberg, programda kullandıkları üçlü sacayağı modelini paylaştı: Yönetim hem bir bilimdir, hem bir sanattır, hem de bir zanaat:

Bir bilim olarak yönetim (management as science):
Zihinsel boyut (intellectual, analytical, mental, rational)

Düşünme fonksiyonu (thinking first)

Vizyon, bilgi, knowhow, teknik derinlik, bakış açısı, perspektif

Bir sanat olarak yönetim (management as art):
Duygusal boyut:reflective, creative, artistic, emotional, collaborative

Hissetme fonksiyonu (feeling first)

Empati, yaratıcılık, duygusal zeka, iletişim, ilişki yönetimi, güven

Bir zanaat olarak yönetim (management as craft):
Fiziksel boyut (action, implementation, design, control, practice)

Yapma fonksiyonu (doing first)

Deneyim, aksiyon, uygulama, tecrübe, kontrol, denetim, sistem

MCKINSEY’DEN EN İYİ UYGULAMALAR: 21. YÜZYILDA KÜRESEL ALTIN YETENEK YÖNETİMİ (BEST PRACTICES IN GLOBAL TOP TALENT MANAGEMENT IN THE 21ST CENTURY)

Ratingi en yüksek ve en fazla ilgi çeken oturumlardan biriydi, herkes yetenek yönetimine ve bunun stratejik önemine kilitlenmiş durumda. Küresel star McKinsey danışmanlarının profesyonel şovu diyebiliriz. Pek çok kişi oturumu ayakta izledi.

YÖNETİM VE LİDERLİK EĞİTİMİNDE UMUT DOLU VE YENİLİKÇİ YÖNTEMLER

Uygulamalı ve neşeli oyunlar oynatarak lider yetiştirebilir misiniz? Hikayelerle, drama ile, tiyatro ile, resim ile, müzik ile liderlik ve yönetim becerileri geliştirebilir misiniz? Evet! Akademi'de bununla ilgili harika eğitimler vardı bu yıl. Dağa çıkarak, rafting ile, ormanda, paint ball ile liderlik ve takım çalışması eğitimleri giderek artıyor ve daha da artacak. "Outdoor training" adı verilen bu yaklaşımlar daha Türk iş dünyasında yeni yeni yaygınlaşıyor.

DÜNYANIN STAR GİRİŞİMCİLİK ÖĞRETMENLERİ VE ONLARIN BAŞARI SIRLARI

Akademi’de bu yıl en canlı ve renkli oturumlardan biri de dünyanın en iyi Girişimcilik dersi veren hocalarını buluşturan atölye çalışması idi. Alanlarında yıldızlaşmış ve en iyi öğretmen ödüllerini toplamış bu öğretmenler başarı sırlarını açıkladılar. Hepsi de sunum yetenekleriyle, beden dilleriyle, alanlarına hakimiyetleriyle göz doldurdular. Hocaların çoğu espri üzerine espri yaparak konuşmalarını stand up şova dönüştürdü. Hepsinin ortak özelliği öğretme aşkına (teaching passion) sahip olmalarıydı. Hepsi mesleklerinin tutkunuydu ve bu mesleği dünyada en iyi yapabilmek için vizyon ortaya koymuşlardı. Hepsi hayatın içinde uygulamalara ve pratiğe fazla yer veriyordu. Hatta hocalardan biri abartıp öğrencilerin riski gerçekten yaşaması için finali çok zor bir risk sermayesi ve girişimcilik raporu ve sunumu şeklinde yapıyor. Her öğrenci üç risk sermayesi sahibi ve iki şirket patronuna tek başına 45 dakika iş planını anlatıyor. Yöneticiler öğrencileri sorularla köşeye sıkıştırıyorlar ve gerçekten zorluyorlar. Öğrenciler iş planları komitenin her üyesi tarafından kabul edilirse ve risk sermayesini kazanırlarsa dersi geçiyorlar. Aksi durumda dersten kalıyorlar ve son sınıf oldukları için mezuniyetleri bir yıl gecikiyor. Gerçekten acımasız bir yöntem ama öğrencilerin Amerika’nın acımasız, rekabetçi ve kapitalist iş ortamına ayak uydurmaları için de gerekli ve işe yarayan bir sistem olduğu açık.

POZİTİF ORGANİZASYON ARAŞTIRMALARI

(Positive Organizational Scholarship)

Yönetim alanında dünyanın en iyi okullarından kabul edilen Michigan Üniversitesi bu yıl Akademi’de yeni araştırma vizyonunu ortaya koydu: Pozitif Organizasyon Araştırmaları, kısaca POS. POS, yepyeni ve dinamik bir akademik hareket ve her geçen gün daha da büyüyor. Jane Dutton ve Jim Cameron gibi dünyaca meşhur akademisyenlerin öncülüğünde büyüyen POS’a ben de 2005 yılında katıldım. Daha fazla bilgi için http://www.bus.umich.edu/Positive/ adresini tıklayabilirsiniz.

BİRLEŞMİŞ MİLLETLER GLOBAL COMPACT GİRİŞİMİ VE OLUŞUMU

Benim için belki de bu yıl en heyecan verici ve en coşkulu oturumlardan birisi Case Western Reserve Üniversitesi Örgütsel Davranış Profesörü David Cooperrider’ın öncülük ettiği UN Global Compact oturumuydu. BM Genel Sekreteri Kofi Annan’ın Davos’ta Dünya Ekonomik Forumu’nda yaptığı etkileyici konuşma bu oluşumun tohumlarını atmıştı. Annan konuşmasında piyasaların gücüyle evrensel ideallerin gücünü birleştirme vizyonu ortaya koydu. Özel girişimciliğin ve çok uluslu şirketlerin gücüyle sosyal yenilik oluşturma bu oturumun ana hedefi idi. Bu konuyu ayrı bir yazıda derinlemesine ele alacağım.

DİĞER ENTERESAN OTURUMLAR

ÖRGÜTSEL GELİŞİM VE DEĞİŞİM YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR: DİZAYN BİLİMLERİ VE TAKDİR EDİCİ ARGE
Organizasyonlarda Pozitif Değerler ve Faziletler
Yönetim Alanında Sosyal Konular: Etik ve Ekoloji
Birinci, İkinci ve Üçüncü Sektör Sinerjisi (Devlet, Şirketler, ve Sivil Toplum)
Öğrenen Organizasyonlarda Ruhsal Liderlik ve Girişimcilik (Spiritual Leadership and Entrepreneurship in the Learning Organization)
Sivil Katılımcılık ve Sürdürülebilirlik için Hizmet Öğrenimi (Using Service Learning to Promote Civic Engagement and Sustainibility)
Girişimcilik Pedagojisinde Sosyal Girişimcilik: Gerçekten Dünyayı Değiştirmek (Social Entrepreneurship in the Entrepreneurship Pedagogy: How to Change the World Indeed!)
İnsan Sistemleri Gelişiminde Değerler ve Etik (Values and Ethics in Human Systems Development)
Lineer Bir Ortamda Non-Lineerliği Öğretmek (Strategies for Teaching Non-Linearity in a Linear Environment)
Organizasyonlara ve Liderliğe Sistemci Yaklaşımlar (Systemic Approaches to Organizations and Leadership)
Ruhsal Liderlikte Yeni Yaklaşımlar (New Perspectives in Spiritual Leadership)
İnsanı bir Bütün Olarak Eğitmek (Educating the Whole Person)
Paradigmayı Değiştirmek: Yönetim Eğitiminde Yeni Felsefeler (Shifting the Paradigm: New Philosophies of Management Education)
Takdir Edici ARGEyi Yönetim Gelişimine Uygulamak: Yönetim Kapasitesini Arttırmak için Yeni Fikirler (Applying Appreciative Inquiry to Management Development: New Ideas to Enhance Managerial Capacity)
Ortak Fayda İçin Dönüşümcü işletme ve İş Yenilikleri: İş Dünyasının Dünya Refahına Katkısı (Transformative Business Innovations for Mutual Benefit: The Role of Business as an Agent of World Benefit)
Bir Öğretmen Olarak Mükemmelliği Yakalamak: En İyi Uygulamalar (Becoming Excellent as a Teacher: Best Practice Meets Reality)
Liderlik, Etik ve Dürüstlükte Yeni Araştırmalar (New Resarch in Leadership, Ethics and Integrity)

SEÇME OTURUM BAŞLIKLARI

Komplekslik ve Öz Bilinç
Ruhsal Liderlik
Estetik, Sanat ve Yönetim
Liderlik Geliştirmede Son Trendler
Lİderlikte Yeni Paradigmalar
Liderlik ve Duygusal Zeka
Örgütsel Vatandaşlıkta son açılımlar
Çok uluslu şirketlerde bilgi akışları
Yetkinlik Geliştirmede Yeni Perspektifler
21. Yüzyıl Organizasyonunu Tasarlamak
Hizmet Sektöründe Bilgi ve İnsan Sermayesi
Yönetim Danışmanlığının Geleceği
Yönetim Kurullarında Paydaşların Temsil Edilmesi
İş ve Yaşam Dengesi
Yönetimde Anlam Arayışı
Kültürler Arası Yönetimde Yeni Gelişmeler
Dünyada Örgütsel Adalette Son Durum Raporu
Küreselleşme ve Kültürler Çatışması
Dünyada Kalıcı Barış İçin Organizasyonların Rolü
Farklılıklardan Zenginliği Yakalamak
Küresel Isınmaya Örgütsel Çözümler
Affetme, İyileştirme ve Çatışma Çözümü
Sağlık Sektöründe Yenilik Oluşturma
Kültürler Arası İletişimde Yeni Perspektifler
Beş bölümlük bu yazı dizisini burada tamamlıyoruz. Akademi'de yeni üretilen, ses getiren, küresel gündemde konuşulan ne varsa sizlerle paylaşmaya çalıştık.

Çünkü, bilgi paylaşıldıkça değer kazanır.

Saygılarımla,

 
Toplam blog
: 279
: 2488
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..