Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Nisan '14

 
Kategori
Yoga / Meditasyon
 

Sadakatle başarmak...

Sadakatle başarmak...
 

Kimi zaman kendimizi zihnen, bedenen ve ruhen çok yorgun hissederiz. Bedenen yorgunluğun çaresi vardır ama zihnen ve ruhen yorgunluğu nasıl geçirebiliriz? Geçtiğimiz hafta başında yoga dersime gittiğimde sınıfı böyle bir halde buldum. Dersten bir gün önce ülkemizde yerel seçimler yapılmıştı. Yıpratıcı bir seçim süreciydi. İşte bu nedenle herkes kendini bedenen, zihnen ve yorgun hissediyordu o akşam. Ben de öyleydim. İçimden ders vermek bile gelmiyordu. Hani klasik bir deyiş vardır ya: "Sanatçı, içi kan ağlasa bile sahneye çıkıp gösterisini yapmalıdır." Ben de sahneye çıkmalı ve gösterimi yapmalıydım. Yorgundum, bitkindim ve tükenmiştim. O akşamki derste arkaya eğilmelere yoğunlaşıp kalbimizi açmaya karar vermiştim. 
Dersten yarım saat kadar önce stüdyoya varmıştım. Öğrencilerden biri gelmiş dinleniyordu. Bense seçimlerde yaşananlardan dolayı umutsuz hissediyordum. Ders öncesi biraz canlanmak için birkaç ters duruş çalışmaya karar verdim. Matımı (yoga minderi) duvarın kenarına yerleştirdim ve duvarda "pincha mayurasana" (tavuskuşu) ve "adho mukha vrksasana" (kol duruşu) çalışmaya başladım. Bir süredir bu iki ters duruş üzerinde çalışmaktayım. Bu konuda bir yazı da yazacağım ama öncelikle bu iki duruşta sağlam kalabilmeyi başarmalıyım. Ders başlayana kadar ters duruş çalışmak beni canlandırmıştı. 
Derse başlamadan önce katılımcıların fikrini öğrenmek istedim. Ne tarz bir ders istiyorlardı? Hepsi o akşam kalça açıcı asanaları çalışmak istedi. Ruhen, bedenen ve zihnen tüm yorgunluklarını atmak; öfkelerini ve kızgınlıklarını dinginlemek için... Öyleyse zirve duruşu "hanumanasana" (maymun duruşu) olacaktı. Neden mi? Sebebi "hanumanasana"nın hikayesinde yatmaktaydı. 
Eski çağlarda, Hindistan'da Rama adında bir kral yaşamaktaydı. Rama'nın Sita adında bir eşi vardı. Sri Lanka'da kötü kalpli bir kral olan Ravana Sita'yı kaçırmıştı. Rama ve ordusu Sita'yı kurtarmak için yola dökülmüşlerdi. Ancak, Rama'nın kardeşi Laksmana bu savaşta ciddi bir şekilde yaralanmıştı. Laksmana ancak ve ancak Himalayalar'da bulunan şifalı bir bitki sayesinde kurtarılabilirdi. Himalayalar'dan bu bitkiyi zamanında getirebilecek birisi olmadığı için Laksmana'nın iyileşme şansı yok denecek kadar azdı. Rama'nın yakın arkadaşı Hanuman bu imkansız görevi başarabileceğini söylemişti. Kocaman bir adım atarak Hindistan'ın güneyinden Himalayalar'a geçmişti. Ancak hangi bitkiyi alması gerektiğini bilemediği için Himalayalar'da bulunan tüm bitkileri topladıktan sonra geriye bir büyük adım atarak savaş alanına dönmüştü. Şifacılar, gerekli bitkiyi kullanarak Laksmana'nın hayatını kurtarmışlardı.
Hanuman'ın attığı kocaman adım Rama'ya karşı sevgisini göstermekteydi. Derin sadakati sayesinde imkansız olanı başarmıştı. Hanuman'ın hikayesinden çıkarabileceğimiz anafikir, "sadakatten güç doğar."
Yoga çalışmalarımızda "hanumanasana"yı yaparken sadece bacakları esnetmiyoruz. Aslında yoga çalışmalarımıza gerçek sadakati katıyoruz. Bu asanayı yaparken, insan olarak yapabileceklerimizin ötesine geçiyoruz. "Hanumanasana", kendini adamış bir birey için hiçbir şeyin imkansız olmadığını göstermektedir. 
Bu nedenle, bu asanayı yaparken onu başarmak ile duruşa ulaşmaya çalışırken hissettiğimiz acıyı birlikte gözlemlemek gerekmektedir. Acı hissettiğimizde, içimize dönmeli ve acıya odaklanmak yerine nefesimizle kalbimize ulaşmaya çalışmalıyız. Bu şekilde, Hamunan'ın adımını atarken hissettiği tutkuyu algılayabiliriz ve zihnimizi tutkuya yönlendirdiğimizde ve asanayı Hanuman'ınkine benzer bir sadakat ile yaptığımızda, direncin yok olduğunu ve duruşun içinde erimeye başladığımızı görebiliriz. Zihin, direnmeyi bırakınca, sırasıyla kalp, kalçalar, hamstring kasları (bacağın arkasındaki kaslar) ve bacaklar açılmaya başlar. Bacakların, hamstringlerin ve kalça fleksörlerinin açılması, içerdeki daha derin bir açılmanın yansımasıdır.
Dersin zirve duruşuna karar verdikten sonra, tek yapmam gereken dersin ilk yarısında bu duruş için gereken bölgeleri esnetmek ve açmaktı. Derse meditasyon ile başladık. Öncelikle beden ve zihinleri rahatlatmak için üç kere burundan nefes alıp ağızdan verdirerek katılımcıları gevşettim. Beş dakikalık bir meditasyondan sonra, akışa başladık. Zirve duruşuna kadar bazı asanaları birkaç kere tekrarladık. "Ashva sanchalayasana" (yüksek hamle), "uttan pristhasana" (kertenkele/alçak hamle),  "virabhadrasana ı" (birinci savaşçı), "virabhadrasana II" (ikinci savaşçı), "uttanasana" (ayakta öne eğilme) "prasarita padottanasana" (bacaklar açık öne eğilme), "padangusthasana" (ayak başparmağını tuttuğumuz öne eğilme), "pada hastasana" (elleri ayak tabanlarının altına koyduğumuz öne eğilme), "parsvakonasana" (yan açı) bu asanalardı.
Zirve duruşundan hemen önce "eka pada raja kapotasana" (güvercin duruşu) yaptık. Arkadaki bacağı kendimize doğru çekerek kalça fleksörlerini esnettik. Kalça fleksörlerini açmak için "uttan pristhasana"da da arkadaki bacağı kalçalara doğru çektik. "Ashva sanchalayasana"da uzun süre bekleyerek ve bu duruşta burgular yaparak kalça fleksörlerini iyice açtık. 
"Prasarita padottanasana", "padangusthasana", "pada hastasana", "uttanasana", "janu sirsasana" (baş dize öne eğilme) ve "paschimottanasana" (yerde öne eğilme) ile hamstring kaslarını esnettik. Kasıkları açmak için de "ashva sanchalayasana", "uttan pristhasana", "prasarita padottanasana", "parsvakonasana", "virabhadrasana" ve "upavistha konasana" (oturarak bacaklar açık öne eğilme) duruşlarını kullandık. 
Sıra zirve duruşuna gelmişti: "Hanumanasana". Yüksek hamle duruşunda, arkadaki bacağı yere koyup birkaç kez bedenin ağırlığını öne doğru verdik ve öndeki bacağı düzleştirdik. Ardından bacağı öne doğru düz uzatıp bedenin elverdiği son noktaya kadar açıp asanayı deneyimledik. Sınıfta iki kişi bacakları tam olarak öne ve arkaya doğru açabildi. 
O an aklıma bir fikir geldi. Madem kalçaları bu kadar esnetmiştik, "padmasana" (lotus) da deneyebilirdik. Zirve duruşundan sonra kalçayı dışa çeviren kasları esnetmek için "rock the baby" (beşiği salla) duruşunu yaptık. Ardından ayağı kasığa mümkün olduğunca yakına yerleştirip kalçayı dışa çeviren kasları biraz daha açtık. Diğer bacağı bu bacağın altına yerleştirdikten sonra tam "padmasana" duruşunu yapmayı denedik. Üç kişi tam "padmasana" yaparken diğerleri "ardha padmasana" (yarım lotus) duruşunu deneyimledi.
Dersi "jathara parivartanasana" (yerde burgu) ve "savasana" (derin gevşeme ve dinlenme pozu) ile bitirdik. Dersin kapanış meditasyonu sırasında, yaptığımız herşeyi derin bir bağlılık ve sadakatle yaparken başaramayacağımız bir şey olmayacağını söyleyerek bitirdim. Hanuman'ın bize verdiği ders şuydu: "Kendimizi adadığımızda hiçbir şey imkansız değildir."
 
Toplam blog
: 201
: 432
Kayıt tarihi
: 08.05.13
 
 

Uluslararası Yoga Alliance onaylı hatha, vinyasa, yin ve prenatal yoga eğitmeni... Hayata bambaşk..