Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Haziran '14

 
Kategori
Türkiye Ekonomisi
 

Sağlık Turizminde neden başarısısız - 3

Sağlık Turizminde neden başarısısız - 3
 

sağlık, sağlık turizmi, başarısızlık, avrupalı


Sağlık Turizminde halen istenen yerde değiliz. 2013 yilinda dunya pazari 85 milyar dolar gibi bir rakam veriliyor istatistiklerde. Dünyadaki toplam sağlık harcamaları ise trilyonlarca dolar büyüklüğünde.

- Avrupalılar İspanya'ya ve Baltık ülkelerine anlaşmalı olarak hasta ve yaşlı gönderiyorlar.

- En çok gidilen ülkeler Tayland ve Hindistan

-Kuzey Avrupa ülkelerinin bütçeleri bir türlü denkleştirilemiyor ve çözüm arayış eğilimindeler. Ülkemiz potansiyel barındırmasına rağmen bu işin başındakilerin beceriksizlikleri yüzünden  ve pastanın hepsini birilerien yedirme hülya ve sevdaları yüzünden olmuyor bir türlü.

- Türkiye kurumsal anlaşmalarda hiçbir şekilde yer alamıyor.

Çözüm yolları ve atılması gereken adımlar var elbet.

1- Devlette bu işin başında olan kişilere gerekli uyarıların verilmesi ve sonuç beklenmesi gerekir. Mesela yıllık 5 milyon hasta ve yaşlı gelecek şu şu şu ülkelerden ve şu kadar bir ciro sağlanacak.

Bunun için gidilecek, ziyaret yapılacak, anlaşma yapılacak,ilgili ülkelerde sağlık turizmi elçiliği açılacak, insanlar davet edilecek vb.

2- Sağlık bakanlığı, turizm bakanlığı, turizm ve sağlık sektörü oturup ne kadar pasta var bu pastadan kim ne kadar almalının kararın vermeli. Bugün hastaneler, doktorlar seyahat acentasına %10 teklif ediyorlar ki çok komik bir rakam. Seyahat acentası zaten otel satışından %40-60 arası bir marj alıyor. Ancak doktorlar tabiatları gereği paragöz ve doyumsuz. Hastane sahipleri de aynı kafada. Bazı daha da uyanıklar diyor ki, toplam tedavi tutarından  doktor ücreti, ameliyat malzeme ve ilaç paralarını düşüp kalandan %10 veririm diyor ki nette %5 e geliyor. İnsanların işi gücü yok başına dert alacak. Hadi ordan derler adama. 

Sağlık Turizmi Acentaları denilen kavramın iyi tanımlanması lisans verilmesi iyi marjlar verilmesi lazım ki seyahat acentaları gibi sayıları artsın ve daha çok istihdama neden olsun. Hastaneler 1-2 eleman tutup olayı çözüp tüm parayı cukka yapma derdinde.

3-Markalaşma ve pazarlama yine saglık turizmi acenteleri ile aşılabilecek bir konu.Üst düzey sponsorluklar da gerekli.

Sonuç olarak
Sağlık Turizmi hem Sağlık Bakanlığı, hem Turizm Bakanlığı ve hem de Ekonomi bakanlığının ortak kesişim kümesinde yer alıyor. Bu 3 kurumun ortak kuracağı bir çatı kuruluş, daire başkanlığı veya özerk bir ajans bu alanı regüle edebilir diye düşünüyorum. Bu işlerde başarılı rol model ülkelerden modelde transfer edilebilir ancak Turizmdeki başarı ve know-how umuzu sağlıkla birleştirip sağlık Turizmi Değer Zinciri (Value Chain) yaratarak bu değeri ürün haline dönüştürmek gerekli. Pazarlamanın 4 bileşeni olan Person, Price, Promotion, Product doğru bir şekilde hedef kitlelere iletilmeli.

Bana göre bu iş Tıpkı A-B-C sınıfı seyahat acentelerinde olduğu gibi Sağlık Turizm Acenteliği şeklinde disiplinize bir şekilde yapılmalı. Her acentenin yapabileceği işler, çalışabileceği hastaneler, organize seviyeleri, yeterlilikleri istenmeli,standartlar konulmalı, denetimler yapılmalı. Sağlık bakanlığı, Turizm Bakanlığı, Ekonomi bakanlığı yeterlilikleri hem hizmet, hem personel hem de teknik olarak kontrol etmeli.

Başarılı olarak uygulandıkları ülkelere çok ciddi katkıları olan bu sektör henüz ülkemizde doğum aşamasında iken. Ürün hayat eğrisinin dik yokuşunun başına bile gelmemişken düzgün bir işlerlik kazandırılıp sistemize edilip standartlaştırılabilirse ve doğru iletişim kanalları , gerçekçi bütçelerle tanıtım, pazarlama yapılırsa meyveleri Orta ve uzun vadede alınabilir.
 

Herşeyden önce bölüşümün adil olması lazım.

 
Toplam blog
: 77
: 707
Kayıt tarihi
: 03.07.08
 
 

37 yaşındayım, yüksek lisans mezunuyum. ve girişimciyim. İngilizcem iyi sayılır. Gıda ve perakend..