Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Şubat '08

 
Kategori
Blog
 

Şair dostlara birkaç öneri

Şair dostlara birkaç öneri
 

şiir www.siirceler.comkaynağı:


Şiiri bir yaşam biçimi olarak seçmiş biri olarak MB'da şiir kategorisi açılmasına çok sevindim. Kaygı duymakla beraber sevindim. Kaygı duydum çünkü her sitede olduğu gibi şiir niyetine yazılmış ama şiirle alakası olmayan bir sürü şey gelecekti önümüze. Yani gına gelecekti bunları okumaktan. Şiir olsalar kimse bir şey demeyecekti. Herkes keyifle okuyacaktı. Ama şiir olmadıkları için sıkıcı olacak ve kimi yazarlarca alaya alınacaktı. Bugün okuduğum bir blogda arkadaş şöyle bir başlık atmıştı: Bende mi şair oldum? Hayır şair olmamıştı. Sadece iyi şiir yazamayanları ironik bir biçimde iğneliyordu. Ve "şiir kategorisi eklensin mi " konulu ankete sanırım evet oyu verdiği için bin pişmandı. Haklıydı. Şiirler gelmeye başlayınca çoğunun şiir olmadığını görünce alaya almıştı artık. En çok üzüldüğüm de budur benim.

Bu blogu yazmak zorundayım. 30 yılını şiire ve edebiyata veren bir yazın emekçisi olarak değerli arkadaşlarıma bir kaç küçük önerimi sunmak istiyorum. Şiir yazdıkları zaman bunları mümkün olduğu kadar dikkate alırlarsa, bu gibi yorumlarla da karşı karşıya kalmazlar umarım.

1- Her şeyden önemlisi şairler dile ve yazım kurallarına çok önem vermek zorundadırlar. En küçük bir yanlşlığı bile affetmez şiir. Örneğin Bende mi şair oldum? yerine Ben de mi şair oldum? demeleri gerekir. Yoksa asla olamazlar.

2- Şiir her zaman yeni söz söylemeyi gerektirir. Yazdığınız bir şeyin alt alta olması şiir olduğunu göstermez. Şiir yeni olandır yeni söylemdir. Eğer yazdığınızı daha önceleri başka biri söylememişse yayınlayın. Aynı duygu herkes yaşayabilir ama her şair farklı söyler. Şairi şair yapan da bu kendine özgü söylemesidir. Yeninin ne olduğunu bilmek için de eskenin ne olduğunu bilmek gerekir. Yani destiyi doldurmak gerekir. Okumak hem de çok okumak.

3-Her şair kendi yaşamalı ama şiirde kendini ustaca saklamalıdır. Şiiri okuyanlar şairi değil kendini görmelidir. Eğer şairi görüyorsa bu şiir değildir. Şair en usta biçimde kendini saklayandır.

4- Şiirde sözcükler düzanlamları yanında yan anlamlar da içermelidir. Zaten şiir bu düzanlamda değil yan anlamlarda aranır. Divan şiirinde bunu sağlamak için sanatlar kullanılırdı. Teşbih, istiare. hüsnü talil gibi. Bugün benzetme, eğretileme dediğimiz sanatlar yapılarak sağlanıyor bu yan anlamlar ve anlam çoğalmaları.

5-Şiire olan saygımızdan dolayı, " ben yazdım oldu sana ne" demeyelim. Çünkü öykü ve denemede iyi yazamayanlar için kimse bir şey demezken, şiir de iyi olmadığı zaman alaya almaya başlıyorlar. Buna meydan vermeyelim şiiri seviyorsak eğer. Çünkü herkes şiirden çok şey bekliyor bunu avantaja çevirmek lazım.

Fazla uzatmak , iyi şairler her ortamda şiirlerini çıkarıp okumazlar. Çok sayıda göndererek kimsenin zamanını çalmazlar. Kimseyi sıkmazlar. Çünkü şiir güzeldir ve güzel olan her şey şiirdir.

 
Toplam blog
: 264
: 1128
Kayıt tarihi
: 30.04.07
 
 

1956 Sarıkamış Kars doğumluyum. 6 şiir kitabım ve 2 deneme kitabım var. son kitaplarımı B..