Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ekim '17

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Şair Feyzi Halıcı'yı da Kaybettik

Şair Feyzi Halıcı'yı da Kaybettik
 

Şair ve yazar Feyzi Halıcı (1924 - 9 Ekim 2017)


 

Şair ve araştırmacı yazar Konya eski senatörü Feyzi Halıcı 9 Ekim 2017 günü aramızdan ayrıldı.  Zaten bir yıldan bu yana rahatsızdı. Onun sahibi ve kurucusu olduğu Çağrı Dergisi tam 60 yıldır sanat ve kültürümüze hizmet veriyor; aralıksız  olarak Feyzi Halıcı’nın maddi ve manevi imkânlarıyla dergiler arasında  ses veriyordu.

Çağrı okulunda binlerce yazar ve şair yetişti.  Çağrı Dergisi  adeta bir okul gibiydi. Ben de bu okulun öğrencilerinden biri idim.  Çağrı’nın bana ulaşan  en son sayısı: Aralık 2016 -  Sayı: 685’tir. Bir dergiyi yarım asırdan fazla yaşatmak her edebiyat severin ve her yiğidin harcı değildir. Ancak Feyzi Halıcı bunu başarmıştır…

Çağrı’nın isim babası ünlü şair Fazıl Hüsnü Dağlarca idi… Kuruluş tarihi 1957’dir. Bu derginin her sayısında Feyzi Halıcı’nın bir veya iki dörtlüğü olurdu: İşte bunlardan  bir iki örnek:

                   PİŞTİM
Mikrofondum ilkin, biraz gösteriştim
Sonra tandırlarda buğday oldum, piştim
Kulu kulca bildim, aştım nice yolları
Sıyrıldım benliğimden, bensiz bana eriştim.

                   İYİLERLE
Uğrun uğrun ne haldeyim, nerdeyim
Her şüpheye, her eksiğe perdeyim
Yalan, dolan uğrularla işim yok
İyilerin var olduğu yerdeyim.


         Çağrı, Yıl:60, Sayı: 681, Ağustos 3016

Ben bunları sadece bir örnek olsun diye yazdım.  Aslında Feyzi Halıcı’nın arşivimde binden fazla dörtleri vardır.  Bunların çoğu  “Dörtlemeler” adlı kitabından yazılıdır. Kısmet olursa ilerde bunlardan da söz edeceğim…

Yarım asırdan fazla Çağrı dergisini zevkle izliyor ve okuyorum. Yıl 1967 olabilir.  O yıllarda Çağrı Dergisi Konya’da çıkıyordu, yıllık ücreti 12 lira olup açık adresi:  P.K. 99 Konya idi…  Daha sonra Ankara’ya taşındı…

Şair Feyzi Halıcı ile tanışmam Çağrı dergisi ile oldu, ikimiz arasında bir köprü gibi oldu. Rahmetli büyük düşünce ve fikir adamı Cemil Meriç yanılmıyorsam, bir sözünde şöyle diyordu:”Dergiler insanları kentten kente birbirlerine bağlayan birer köprü gibidir.  İşte Çağrı’da öyle oldu. Diyebilirim 1967 lerden bu yana Çağrı’yı okumaya ve izlemeye başladım.  Arada sırada şiir ve değişik yazılarıma da yer verildi. Özellikle 1993 den bu yana hemen hemen her  sayısında mutlaka şiir ve değişik yazılarıma yer verildi.  Özellikle halk kültürü,  halk edebiyatı,  deneme,  makale, şiir, eleştirdi, tanıtma, röportaj, folklora dayalı yazılarıma yer verildi. Bu açıdan Sayın Feyzi Halıcı’ya şükran borcum vardır. 

Bana gelen ilk kitabı “Gecenin Bir Yerinde İki Ceylan”  adlı  deneme  kitabı idi. Bu kitap1966 yılında  Ankara’da  Mars Matbaasında   yayımlanmış olup, kitap 88  sayfadır.  Kapak kompozisyonu Sait Maden ve iç desenlerini Ord. Prof. Dr. Süheyl Ünver tarafından hazırlanmıştır. Kitabın bir yerinde  “AŞK ADINA “ şunları yazıyor:

 Yürüyen bir bahçe gibisin, ilkbaharda; bol cemreli, yağmur taneli ve çayır tazeliğinde… Serinlik denince gözlerini hatırlıyorum. Cömert ve muhteşem. Dört nala süvariler geçiyor geceden: günaydına doğru… Duruyorsun zaman içinde bir tablonun en can alıcı dengesinde.Sen o musun, o ilk denizlerin ilk buzulların eskimeyen çizgisi ve çoğalan sıcaklığı…” ( Gecenin Bir Yerinde İki Ceylan / Sayfa: 82)

Şair Feyzi Halıcı’nın bana imzalı olarak armağan ettiği birçok kitapları vardır.  Bunlardan biri de  Aşık Fezai ile yazdığı  “YAYLAYA BİR GELİN GELDİ” ( şiirler)  Ekim 1998 yılında Ankara’da gün ışığına çıkmıştır.  Sayın F.Halıcı güzelim el yazısıyla  aynen şunları  yazıyor:  “  Sayın Sanatçı, Şair, Yazar Dost Abdülkadir Güler’e sevgiyle – 02.12. 1998- Ankara. “ ifadesine sadık kalarak bir hatıra bağlamında aynen yazdım. Kitap 94 sayfadan ibarettir.  Şair Feyzi Halıcı’nın halk şiiri tarzında yazdığı şiirlerinin altına Aşık Fezai mahlasını tercih etmiştir. Kitabın bir bölümünde ünlü yazar ve şair Orhan Seyfi ORHON ‘un bir yazısı yer alıyor.  Orhan Seyfi Orhon  şunları   yazıyor:  ( Çınaraltı )’nda Feyzi Halıcı ve Fezai imzaları altında neşrettiğimiz güzel şiirleri yazan genci  (  Feyzi Halıcı daha 19 yaşındadır) okurlarımıza tanıtmak istiyorum. (…) Feyzi Halıcı Konyalıdır. Babası Erzurumlu  Sabri Halıcı isimli bir halı tüccarıdır.Feyzi Halıcı’nın yazılarında bazen Erzurum’un sert epik ruhu görünüyor:

Ceddim tarihleşmiş Oğuz soyunda
Çok kılıç salladım sınır boyunda
Dökülmüş kanım var Tuna boyunda
Ber Erzurumluyum, Erzurumluyum!

O tertemiz bir Anadolu çocuğudur. Soyunun ve yurdunun bütün güzide vasıflarını taşımakla kalmıyor, soyunu ve yurdunu candan seviyor.   (… )  Feyzi Halıcı  bugün 19 yaşındadır. Henüz çocuk denecek bir çağda. Fakat Türk soyunun, uzun asırların tecrübesinden geçen olgunluğu onda hemen göze çarpıyor, ince çizgili esmer yüzünde munis bakışlı kara gözlerinde, son derece nazik,mütevazi,sevimli tavırlarında vaktinden evvel kemale  ulaşmış bir  sanatkâr hali vardır” diyor  Orhan Seyfi Orhan. ( Sayfa:  7- 8‘de – Çınaraltı Dergisi 6 Kasım 1943 )

Şair Feyzi Halıcı’nın aniden aramızdan ayrılması büyük bir kayıptır. 60 yıldır koca Çağrı Kültür Sanat Folklor dergisiyle  hizmet verdi, 35 yıl Konya’ da  “ Aşıklar Bayram”ını  düzenledi, 100 den fazla esere imza attı. Bir senatör olarak ta TBMM ‘de Konya’yı temsil etti.  Siyasal, toplumsal ve kültürel hizmetlerde bulundu. Yurtiçinde ve yurtdışında birçok sempozyumlara katıldı, bildiriler sundu, Türkiye’nin tanıtmaya çalıştı.  94 yaşında iken aramızdan  ayrıldı...Onun için  söylenecek  daha birçok sözlerim vardır, vefat etmesine çok üzüldüm.  Onu bir baba olarak ; bir ağabey olarak  biliyordum. 

Türkiye büyük bir kültür çınarını kaybetti. Acımız büyüktür. Başta HALICI ailesi olmak üzere tüm ÇAĞRI Dergisi yazı ailesine ve sevenlerine baş sağlığı diliyor, mekânı  cennet olsun diyorum.   Sözlerimi bir şiiriyle  bağlamak istiyorum:


Meydan ışıklandı ayla
Gönüller coştu halayla
Kızlı, kızanlı, alayla
Yaylaya  bir gelin geldi

Kına yakıldı ellere
Puşu bağlandı bellere
Yayla döküldü yollara
Yaylaya bir gelin geldi

Kaynadı bakır kazanlar
Okundu çifte ezanlar
Oyun oynadı kızanlar
Yaylaya  bir gelin geldi.


Âşık FEZAİ (  Feyzi HALICI  )
(Yaylaya Bir Gelin Geldi – Şiirler- Ekim 1998)

 

Abdülkadir  GÜLER

10.10.2017-  SÖKE

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..