Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Eylül '11

 
Kategori
Kitap
 

Şair Mehmet Aydın ve Aydınlığa Tutunmak şiir kitabı üzerine

Şair Mehmet Aydın ve Aydınlığa Tutunmak şiir kitabı üzerine
 

 

Gün oldu gemi azıya aldı 

Meydanları boş bulup 

Saldın tutkunları 

Misketli bombalar 

Napalımlar yağdırak 

Güçsüzlerin aşına 

Kitleleri yok eden 

 

Can pazarları kuruldu 

Bağlayıp kollarını usun 

Her yerde Aydınlığı tıkayan 

Nereye gidiyor insanoğlu 

Ölüm kokuyor dört bucak sanki 

Durdurun şu savaşları 

Ey sağduyu yolcuları 

Dünya altımızdan kaymadan. 

 

( 29 Ocak 2007 Ankara ) 

Aydınlığa Tutunmak / şiirler. s.17) 

 

Bu güzelim dizeleri Mehmet Aydın’ın yeni yayımladığı “ Aydınlığa Tutunmak “ adını taşıyan şiirler kitabından alıntı yaparak sizlere sunmaya çalıştım. Mehmet Aydın dünyanın halini beğenmiyor, saldırıya uğrayan insanlar vardır, ortalıkta can pazarı kurulmuş, her tarafa ölüm korkusu sarmış, insanlığa, sağduyu sahiplerine sesleniyor “ “Dünya altımızdan kaymadan” bu savaşları durdurun diyor. Aydınca şiirlerini yazan, aydın insanlardan ilgi bekliyor; dünyanın bu kötü gidişatı. Ben de iyi görmüyorum, hele Türkiye’nin durumu her geçen gün biraz daha kötüye gidiyor. Bu ayrılık, bu gayrlık neden? Sayın büyüklerimizin koltuk sevdasından fakir, fukara, toplum zarar görüyor.Barışı, sevgiyi şiirleriyle irdeleyen bu konuda çaba gösteren bir aydın öğretmendir Mehmet Aydın. “  

“Aydınlığa Tutunmak” Şiirleri 46 sayfalık bir kitap, tertemiz bir baskısı ve albenisi olan bir kapak düzeniyle, Ankara ( Şubat 2008) Alter Yayıncılık yayınları arasında gün ışığına çıkarılmıştır. Kapak kompozisyonunu Ali İmren tarafından hazırlanmıştır, Aydınlığa uzanan bir insan eli ve parmakları görülüyor. Manidar bir durum sergiliyor. Bu tablo başlı başına yazılamayan bir şiirdir. Çizgi sahiplerini de kutluyorum. Kendisine her zaman saygı duyduğum ve zaman zaman eserleriyle buluştuğum ve de ders aldığım: Sayın Mehmet Aydın bu yapıtını:”Aziz ve can dostum, değerli yazar sayın Abdülkadir Güler’ e özlem dolu sevgilerle. 15 Mart 2008 Ankara” diyerek imzalamışlardır. Özellikle beni bu değerli armağanla onurlandırdıkları için Sayın Aydın’a teşekkürlerimi sunuyorum. Çoğu zaman söylemişim yazdığını yaşayan örnek bir insandır Mehmet Aydın, hem de adam gibi adamdır. Afyonkarahisarlıdır, Afyonkarahisar’ın topraklarında şehit ve Gazilerimizin al kanları vardır.Başka söze gerek var mı, yani bizden biridir. Tümü ile yerlidir.  

Mehmet Aydın, örnek bir eğitimcidir, üretkendir. Türk edebiyatına birçok eserler kazandırmıştır. Eserlerinin adını yazsam bu köşeye sığmaz. Ben sadece Şiir kitaplarının adını vermekle yetineceğim: Özgürlüğe Açılan Eller ( 1971- 1994), Halkın Soluğu ( 1978 ), Işığın Kavgası ( 1979 ), Yeryüzü Sancısı (1985 ), Şiirsiz Kalmasın ( 1985 ), Yürekte Yanan Dünya ( 1988 ), Mavi Ter ( 1992 ), Işıltılar (1995 ), Derin Bir Aynadan (1999 ), Bozkırı Aydınlatan Mavi ( 2004 ), Şiir Ülkesinde yalnız Dolaşmak ( 2006 ), Şiirde Yaşamak ( 2007 ), ve şu anda sizlere tanıtmaya çalıştığı Aydınlığa Tutunmak ( 2008) gibi bugüne değin 13 şiir kitabı yayımlatmıştır.  

Eğitimci, şair ve yazar Mehmet Aydın’ın şiir kitapları dışında İnceleme, araştırma, halk bilimi( Folklor), Türk diline ilişkin kitap ve sözlük çalışmaları, ders kitapları, ortak kitaplar gibi kırkın üzerinde sanat ve kültür çalışmalarını içeren yapıtlara imza atmış çalışkan ve üretken bir kültür adamıdır.  

Mehmet Aydın, Afyonkarahisar’ın Bayat bucağı’nda doğdu, ( 1923 ).İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde mezun oldu , ( 1948 ), Pazarören, Cılavuz, Pulur, Köy Enstitülerinde, Çanakkale Öğretmen okulu’yla;Bursa, Konya Selçuk ve Ankara Gazi Eğitim Enstitülerinde öğretmen ve yönetici olarak çalıştı.Bir ara görgü ve bilgisini artırmak için bir yıl Paris’te kalıp, üç yılda Türk Dili ve Edebiyatı okutmanı olarak Belgrat Üniversitesi’nde görev yaptı.1980 yılında kendi isteğiyle emekliye ayrıldı.Halen Bilkent Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak yaşamını sürdürmekte, sanat ve kültür içerikli yazılarıyla çeşitli yayın organlarında yazılarıyla katkıda bulunmaktadır..  

Sayın Aydın’ı elleştirmek haddimiz değildir, o bizim hocamız ve üstadımızdır. Cana yakın, sevecen, Adam gibi adamdır. Son birkaç yılda Kuşadası’n da ve Söke’de yapılan “Şiir ve Kitap Günleri’nde” onunla yüz yüze gelip, tanışma, hatta sohbet etme onuruna erdim. Sıcakkanlıdır, sevecendir, kibirli, filan değildir, Gerçek şiirin pırıltılarını, ışığını gülümseyen gözlerinden okumak olasıdır. insana tepeden bakan değildir. O’nu Anadolu’da yaşayan gerçek bir alpereni olarak görüyorum. Türk gelenek ve göreneklerine bağlı, aynı zamanda bir folklorcu( Halk Bilimcidir).Hoşgörü sahibidir, soyadı gibi dört dörtlük bir aydındır.Halk bilimi konunda yayınlanmış kitapları da vardır.Örneğin Bayat Boyu ve Oğuzların Tarihi (1984), Türlü Yönleriyle Tekerlemeler (1998), Oğuz ve Türkmen Kültür Şöleni (2000) Afyonkarahisar Çevresi ve Söylenceleri ( 2005 ) gibi yapıtları sadece bunlardan birkaçıdır. Bu yönü ile takdir ettiğim bir yazın ustasıdır.  

Şiir ve yazılarında akıcı yalın, duru bir Türkçe kullanır. Yabancı ve ağdalı sözcüklere asla iltifat etmiyor.Şiirlerinde yalnızlıklarını, acılarını, özlemlerini, aşklarını kendine özgü yeni bir şiir tarzında sergilemeye çalışır.Çoğu kez de halkın toplum sorunlarına değinir, dertlerine, acılarına ve de sorunlarına samimi bir hava içinde ortak olmaya çalışır..Daha Türkçesi halkının dertleriyle yüreği yanan bir şairdir Mehmet Aydın. Kitabında yer alan şiirler, 2006 ile 2008 yılları arasında yazılan yeni şiirlerdir. Daha kaymağı bozulmamış, raflarda kalıp tozlanmayan yepyeni şiirlerdir.  

Özellikle merak ettim, kitapta 2006 yılında 4 şiir, 2007 yılında 26 şiir ve 2008 yılında ( Ocak- Şubat ) 4 şiir yazmış toplam 34 şiiri vardır. Kitabın 43 sayfasında “Yarınlara Dokunmak” şiirinin altına 23 Kasım 2003 Ankara tarihi yazılmış, bu bir dizgi hatasıdır sanıyorum, çünkü şiirler tarih sırasına göre yazıldığına göre bu rakam 23 Ocak 2008 şeklinde olmalıdır diye düşünüyorum. Elbette ki bunu bir hata olarak görmüyorum, Bilgisayarın azizliğine uğramıştır sanıyorum.  

 

Dikenlerini ayıklardım çocukluğumda 

Çıplak ayaklarımın 

Uykularımı kaçırırdı soğuk geceler 

Yıllar sonra 

Yüreğime battı 

Beynime battı 

Halkımın bitmeyen dertleri 

Büyüdüm koskocaman adam oldum 

El uzattım 

Dil uzattım 

Yetmedi gücüm bir başıma 

Dindiremedim bir türlü 

İçime yerleşen 

Kökleşen acıları 

Söküp atamadım. 

21 Ekim 2007 / Ankara (s. 29 ). 

 

Halkının sorunlarını çözemediği için içten içe bütün yüreğiyle üzülür. Halkın kökleşen acılarını, sorunlarını söküp atamadığı için şair, içinden yanıp tutuşuyor. El uzattım, dil uzattım “ başaramadım, kimi zaman yalnız kaldım diyor. İşte halkının dertlerini, acılarını kendine dert edinen bir ozanın altın yüreği.  

Bu güne değin anneler için birçok şiirler okudum, Anelen için seçkiler, güldesteler hazırlanmıştır, bu güldestelerde yüzlerce şairin şiirlerdi vardır. Fakat şair Mehmet Aydın’ın “ Anamın Ardından “adlı şiirini okuyunca bende ağladım ve çeyrek asır önce kaybettiğim annemi anımsadım, gözlerim yaşardı. İnanıyorum ki Mehmet Aydın da bu şiiri yazarken ağlamıştır, yüreği içten içe yanmıştır, Şairimizin bu yeni şiir kitabında henüz yakası açılmamış şiirlerle buluştuk, ”Aydınlığa Tutunmak” adlı şiir kitabını bir solukta okuduğumu belirtmek isterim. Yazımı sözünü ettiğim “ Anamın Ardından” adını taşıyan şiiriyle bitirmek istiyor ve sevgili Mehmet Aydın hocamıza sağlıklı günler dileyerek, Söke’den selam ve saygılar gönderiyorum:  

 

Şarkılar türküler yakardı anam 

Yanık dokunaklı 

Birikmiş sevdalarla 

Birikmiş sev dalarla  

El değmemiş kapıların 

Tutulmuş dillerini açardı 

Neden gülmeği erteler 

Hep ağlardı anam 

Anlayamazdım çocukken 

Yazık ki geç fark ettim 

Eksik sızılı 

Gün artığı yaşananları 

Dertler hüzünler yumağından 

Desenli kilimler dokurdu boyuna 

Yüce dağlar gibi dik duran başım 

Toprak örtüyor şimdi 

Topraklar öpüyor şimdi benim yerime. 

 

( 20 Ekim 2007, Ankara. ( s. 27 ) 

.Meralısına :TEL: 312- 341 89 96. 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..