Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Şubat '16

 
Kategori
Söyleşi
 

Şair Müzeyyen Keskin ile Şiirlerini, Projelerini konuştuk...

Şair Müzeyyen Keskin ile Şiirlerini, Projelerini konuştuk...
 

Şair Müzeyyen Keskin ile Şiirlerini, Projelerini Konuştuk...


Sevgili arkadaşım Sibel UNUR ÖZDEMİR ile güzel bir söyleşi..Çok teşekkür ederim.. Selam ve Sevgiyle...
 
Şair Müzeyyen Keskin ile Şiirlerini, Projelerini konuştuk...
 
Sibel Unur Özdemir- Müzeyyen Keskin söyleşi
MASYAŞAT BAŞKANI, ŞAİR, ŞİİR YORUMCUSU MÜZEYYEN KESKİN İLE ŞİİRLERİNİ, AMASYA SEVDASI PROJESİNİ, GEÇMİŞTEKİ VE GELECEĞE YÖNELİK ÇALIŞMALARI HAKKINDA SÖYLEŞTİK…
 
Sibel Unur ÖZDEMİR: Amasya Sevdasını incelediğimde özenle, itinayla, hayli emek verilerek hazırladığınızı görebiliyorum. Başarılı bir çalışma. Ben de ”Hasret Dinmez Amasya” isimli şiirimle ve bu nadide eserinize yazdığım tanıtım yazısı ile sizlerle birlikte Amasya’yı soludum. Ve artık diyorum ki ben de sizin bir hemşerinizim.
 
Müzeyyen KESKİN: Merhabalar Sibel hanımcığım; evet haklısınız çok emek verilerek meydana gelen bir eser. Yakinen biliyorsunuz; zaman zaman konuşuyoruz sizinle.
 
Ben, çok teşekkür ediyorum size. Eserlerinizle gerek şiir, makale ve gerekse tanıtım yazılarınızla, haberleriniz ile Amasya Sevdası’na renk ve güzellik kattığınız için. Desteklerinize çok teşekkür ederim. Amasya geziniz sırasında bulunduğunuz yerlerin fotoğraflarını paylaşarak bilgilendirerek beni çok mutlu ettiniz, çok teşekkür ederim. Elbette öz hemşehri oldunuz kardeşim ve iyi bir dost oldunuz sağ olun, var olun. Ben de sizi çok başarılı buluyorum; bir saniyenizi boş geçirmiyorsunuz. Güçlü bir kalemsiniz. Tebrik ederim.
 
S.ÖZDEMİR: Çok teşekkür ediyorum ben de size güzel düşünceleriniz ve dostluğunuz için. Müzeyyen hanımcığım size yönelteceğim ilk soru ”Amasya Sevdası” projesi nasıl gündeme geldi? Amasyalı olduğunuzu biliyorum ama sadece o şehirde doğmuş olmanız buna vesile olmadı sanırım.
 
M. KESKİN: Evet dedelerden bazıları Ordu, Giresun Şebinkarahisar taraflarından gelip Amasya, Taşova, Esençay’a yerleşmiştir. Amasya Sevdası hep aklımdaydı zaten ama nasıl nerede, ne yapmalıyım diye düşünürken, bir taraftan da incelemelerim, bilgi birikimlerim devam ediyordu.
 
35-40 yıl öncesinden tanıdığım Rahmetli Turan Bayraktar yönetimindeki Bayajans ve Türkiye Dergisi’nin düzenlediği bir organizasyonda; doğa dalında 2.lik ödülü almıştım, 1982’i yılıydı sanırım. İlk heyecanım, ilk ödülümdü. Orada karşılaştığım Şebinkarahisarlı Şair, Gazeteci, İş adamı, ŞÜSİYAD Başkanı Sn. Hikmet OKUYAR ile paylaştım projemi. Kendileri de “TÜRKİYE SEVDASI” Tanıtım Turizm Kültür Sanat Eseri Projesinin sahibidir. Kendilerinin engin bilgi birikiminden, sabrından ve desteklerinden dolayı çok bilgilendim. Kendilerine çok teşekkür ederim.
 
Başkan Okuyar, AMASYA SEVDASI Genel Yayın Danışmanı oldu. Her daim destekleri ve öncülüğü devam ediyor.
 
Ailemin desteği de azımsanamaz. Her daim destekleri ve öncülüğü devam ediyor. Ben seyahatlerimden Amasya’nın nasıl bir gizeme sahip olduğunu biliyordum. Şiir yazdım yetmedi. Şiirlere sığdıramadım. Öyle bir şey yapmalıydım ki; liderlik özelliğimden dolayı da bir ilki yapmalıydım. Amasya da pek çok ilklere imza atılmıştır.
 
S. ÖZDEMİR: Bir ilke imza atmakla kalmadınız. Kısa bir süre önce Amasya Sevdası’nın dördüncü baskısını yaptınız. İçinde birbirinden değerli şairlerden bir seçki sunuyorsunuz okurlara. Farklı kentlerden onca şaire ulaşmak ve şiirlerini Amasya Sevdası çatısı altında toplamak zor oldu mu sizin için.
 
M. KESKİN: Bu proje çalışmama sağ olsun şair, ozan, âşık, yazar canlar oldukça duyarlı davranıp Amasya Sevdası’na destek için yarıştılar adeta. Amasya il ve ilçelerinin özelliklerini ve güzelliklerini anlatan şiirlerini, makalelerini gönderdiler. Her ne kadar tepki verenler olsa da şükürler olsun çok güzel eserler kazandırdık edebiyat dünyasına. Bir harf, bir nokta bile olsa katkısı olanlara çok çok teşekkür ederim. Ancak böylesi güzel bir eser proje çalışması yapmalıydım. Amasya’ya yakışır olmalıydı; evet şükürler olsun gerçekleştirdim.
 
S. ÖZDEMİR: Yapılan işin mutfağı önemlidir. Amasya Sevdası’nın hazırlanış sürecinden bahseder misiniz?
 
M. KESKİN: Hazırlanış süreci… Öncelikle verileri toparlamam gerekiyor. Gerek etkinliklerimiz gerekse şiirler, makaleler, reklamlar vs. bunları bir araya getiriyorum. Tabii ŞÜSİYAD Başkanımızın inanılmaz katkılarını göz ardı edemem. Allah razı olsun. Basım aşamasına kadar ekonomimizi ayarlamaya çalışıyorum. Grafiker tasarım, matbaa arayışı başlar ki işin en zor kısımlarından biri ve beni en çok yoran bölüm. Her şeyi ile tek tek ilgileniyorum. İçinde yer alması gereken belgeler, şiirler, reklamlar, yazılar, ilçe tanıtımları. İçeriğini biliyorsunuz; şiirler, makaleler, haber yazılarımız, örnek yemeklerimiz ve görseller. Amasya ili ve ilçelerinin bütün özellik ve güzelliklerini anlatan tüm dokümanları tek tek kendim inceliyorum ve Genel Yayın danışmanımla bilgi alış verişinden sonra tasarım çalışmaları başlıyor. Gerçekten mutfak kısmı en zor yeri.
 
S. ÖZDEMİR: Gördüğüm kadarı ile Amasya Sevdası’nda görsellik de ön planda. Hem şiirlerle hem de Amasya’ya ait mekânlarla, doğa güzellikleriyle, yemekleriyle ve yöresel farklılıklarıyla seçkin bir çeşniye sahip eseriniz. Bu durumda Amasya’yı hiç görmemiş bir insan bu eserinizi okuyarak bu güzel şehri merak eder, gidip görür mü dersiniz?
 
M. KESKİN: Elbette inanıyorum, askerinden üniversite öğrencisine, memurundan emeklisine, medya mensubundan tur organizatörüne kadar, pansiyoncudan otelcisine kadar çok ilgili ve meraklıdan çok duydum; çok güzel bir yermiş mutlaka gidip görmek isterim diyenler “tur düzenleseniz de görsek bu şirin Şehzadeler şehrini,” diyenler oluyor. Ben de okullarda tanıtım yaparken, Amasya’ya da turlar düzenleyebilirsiniz diyorum öğretmen ve öğrencilere soran vatandaşlara.
 
Mesela siz, iki kere gittiniz, sağ olunuz. Gittiğiniz yerlerden de mesajlar ve fotolar göndererek beraber gezme zevkini verdiniz teşekkür ederim.
 
“Beş Yıldızlı Amasya Elması” tanıtımları yapıyorum, ayrıca “Mihri Hatun Şiir” geleneğini de yaşatıyorum. Gençlerimize âşıklarımızı, şairlerimizi, ozanlarımızı, sanatçılarımızı tanıtmaya çalışıyorum. Genç yetenekli öğrencilerimiz ve öğretmenlerimiz de ilgi alanımızda. Peki, ben de size bir soru sorayım. Ferhat ve Şirin’in memleketini gördünüz, tavsiye eder misiniz gitmek isteyenlere?
 
S. ÖZDEMİR: Evet, Ferhat ve Şirin’in memleketi Amasya. Elbette gezip görülesi bir şehir. Her şeyden önce Şehzadeler Şehri. Tarihi derin. Yeşilırmak, Yeşilırmak boyunca uzanan yalı evleri, Kral Mezarları, doğası… Sonra elması, bamyası, mumyası. Amasya’yı görmek için öyle çok neden var ki.
 
Siz de bu projenizle Amasya’nın güzelliklerini okurlarınıza iletiyorsunuz; hem de bir pencereden değil farklı memleketlerde yaşayan değerlerin kaleminden başka başka bakış açılarından. Okuyucularınızın çok şanlı olduğunu söylemek zorundayım. Dördüncü baskı… Demek ki okur sevdi bu eseri. Bu noktada dördüncü baskısını yapan Amasya Sevdası’nın sayfa sayısını artırarak içeriğini zenginleştirerek yeni baskılarını da yapacağınızı kuşlar fısıldadı desem… Ne dersiniz?
 
M. KESKİN: Bu kuşlardan da hiç bir şey saklanmıyor. Sibel hanımcığım, evet eserimiz Allah’ın izniyle, sağlığımın elverdiği ve paramız olduğu sürece 444 sayfaya ulaşacak inşallah. Sekiz sayfamız renkli olacak, bu sayfalar şimdilik boş duruyor. Kuşlar dediniz ya biraz da Amasyalı iş kadınlarının, kendini tanıtmak isteyenlerin, reklam vermek isteyenlerin kulağına fısıldasalar da böylesi güzel bir esere destek verseler, ne iyi olur.
 
S. ÖZDEMİR: Onların kulaklarına da fısıldar inşallah kuşlar. Peki, bu çalışmalarınızda size destek olan kurum, kuruluş ya da kişiler var mı?
 
M. KESKİN: Hiç bir kurumdan, kuruluştan destek almıyorum. İnşallah Kültür Bakanlığı yazım ve basıma destek olursa… Benim gibi devlet desteği bekleyen binlerce yazar ve bir o kadar da eser var. Dilerim ilgili ve yetkili kurumlar destekler inşallah.
 
S. ÖZDEMİR: Gönlünüzden geçtiği gibi sonuçlanması dileğiyle… Şimdi Amasya Sevdası’nı bir kenara bırakalım ve edebiyat dünyasına nasıl girdinizi soralım size.
 
M. KESKİN: Edebiyat ne güzel bir mana içerir; ebedi sevginin, saygının, aşkın, romanın, hikâyenin, şiirin, bütün güzelliklerin çatısıdır edebiyat. İlkokul sıralarında başladı. Duyduğum, gördüğüm destansıları, şiirleri, çocuk romanlarını okuyordum ve çok etkileniyordum. Şiirlerim ilk Ana Dergisi’nde yayımlanmakla beraber, yazdığım eserlerimi edebiyat öğretmenime gösterdikten sonra ”yayınla, sakıncası yok,” dedi ve ben serbest olarak yazdığım şiirlerimi gerek antolojilerde gerekse yerel radyolarımızda yorumlanmaya başlayınca devam ettim. Her zaman söylerim çok kolay olmadı elbet; mahalle baskısından dolayı hep gizledim.
 
S.ÖZDEMİR: Önemli olan zoru başarmaktır, kolay olanı herkes başarır değil mi Müzeyyen Hanımcığım. Siz de yılmadan doğru bildiğiniz yolda ilerlemişsiniz, çok da iyi yapmışsınız. İlk kitabınız “Yarına Kalsın.” Bu kitabınızı hangi eseriniz izledi?
 
M. KESKİN: Evet, ilk kitabım” YARINA KALSIN” ikinci kitabım KİTABIM KIZIL AKŞAMLARIN SEVDASINDA, üçüncü kitabım KİTABIM KAÇAMAK GÖZYAŞLARIM arkasından da ” AMASYA SEVDASI” proje çalışmam geliyor.
 
S. ÖZDEMİR: Neden şiir?
 
M. KESKİN: Güzel soru neden şiir? Kafamızın içinde tonlarca kelime ve harfler uçuşur; onları havada yakalayıp anlamlı bir şekilde dizelere aktarmaktır şiir. Çok duygu/düşünce, az söz söyleme sanatı. Şiir sevgidir, elemdir, kederdir, sevdadır, mutluluktur, aşktır, sevidir, hissediştir. Kendimi en iyi ifade ettiğim yer diye düşünüyorum.
 
S. ÖZDEMİR: Müzeyyen KESKİN nasıl bir ambiyansta çalışmalarını gerçekleştirir. İlham perisi hangi zaman dilimlerinde kapısını çalar.
 
M. KESKİN: Belirli bir ortamım olmaz, duygu yoğunluğum etki-tepki oluşum ne zaman gerçekleşirse. Bir bayrağın dalgalanışı, bir kuşun gökyüzünde süzülmesi, ağlayan bir çocuk gördüğümde yorgun, derin, bilge gözlere baktığımda, kelebeğin kanadındaki benekte, onu görmek, onu hissetmek… Daha çok doğal ve doğayı seviyorum; dinginlik ve huzur veriyor. Çok duygusalım ve her zaman Yaradan’a hep şükrederim. Böylesi bir duygu hissi ve o yüreği verdiği için Gizemli Şebingülü duyarlılığın da şükürler olsun…
 
S.ÖZDEMİR: Bir de mahlasınızı soralım size. Neden ”KESKİN OZAN” Bu mahlası seçmenizdeki ana etmen nedir.
 
M. KESKİN: Ozanca deyişlerimden dolayı. Bu mahlas, ŞÜSİYAD Başkanı Sn. Hikmet OKUYAR tarafından verilmiştir.
 
S. ÖZDEMİR: Siz Amasyaşat Başkanısınız aynı zamanda. Amasyaşat olarak çalışmalarınız nelerdir. İleriye dönük projeleriniz, hedefleriniz var mı?
 
M. KESKİN: Elbette, proje 444 sayfaya ulaştığında yapacağım çok işler var. İnşallah dernekleşme yoluna gitmek ve Amasya Sevdası’nı her ay yayınlanacak bir dergiye dönüştürmek. Tanıtım, turizm, kültür hizmetleri yapmak. Kim bilir belki bir gün çocuk okutmak veya okul yaptırmak gibi hedeflerim ve isteklerim var ama Allah ne kadarını nasip ederse onu yapmak.
 
Bir de “Şairinden İmzalı Şiirler” projemiz var. Sn. Okuyar’ın projesidir bu. Ben de uyguluyorum. Şiir sayfalarımızı imzalayıp satmak ki gelecek eserimize katkı sağlasın ve ayrıca satmak bir tarafa çocuklarımızla öğrencilerimizle inanılmaz bir diyalog kurmamı sağlıyor. Şiir kitabı alamayanlar şairinden imzalı ŞİİR alıyor.
 
S. ÖZDEMİR: Emeklerinizin karşılığını aldığınızı düşünüyor musunuz?
 
M. KESKİN: 17. Hikmet Okuyar Ödüllü Şiir Yarışması’nda ” ŞAİRE SAYGI, ŞİİRE SEVGİ” ÖDÜLÜ aldım. Yani yapılan hiç bir emek boşa gitmiyor, bir yerde karşınıza çıkıyor; ödül olarak ya da başka bir şekilde size geri dönüyor.
 
S.ÖZDEMİR: Bir şiirinizi paylaşır mısınız bizimle.
 
M. KESKİN: Elbette. “Şimal Yıldızı Ol Gül Şen Amasya” diyeyim ve iki dörtlük paylaşayım sizlerle.
 
ŞİMAL YILDIZI OL GÜL ŞEN AMASYA
 
Mihri Hatun başa gelecek dedik.
 
Keskin Ozan öncü, olacak dedik,
 
Şöhretler yerini alacak dedik.
 
Şimal yıldızı ol gül şen Amasya
 
Çağrı yaptık duyan canlar el verdi.
 
Amasyalı bülbül söze gül verdi.
 
Amasya Sevdası vuslata erdi.
 
Şimal yıldızı ol gül şen Amasya?
 
Müzeyyen Keskin ( Keskin Ozan)
 
S.ÖZDEMİR: Memleket sevgisi önemlidir. Siz de doğup büyüdüğünüz topraklara sahip çıkarak, canla başla çalışarak ki ben ne büyük çaba harcadığınıza ve kısıtlı imkânlarla Amasya Sevdası Projenizi hayata geçirdiğinizi biliyorum. İnşallah hedef kitleyi yakalarsınız ve Amasya Sevdası daha nice baskılar yapar. Söyleşi teklifini kabul ettiğiniz için teşekkürler. Yeni eserlerinizle birlikte başka söyleşilerde buluşmak üzere Müzeyyen Hanım.
 
M. KESKİN: Gerçekten çok yoğun ilgi var ki 4. baskımızı yaptık. Keşke herkes aynı duyarlılıkta olsa ve yapılan emeğe saygı duysa. Çok yoğun çalışmalarınız arasında bana da zaman ayırdığınız için, emek verdiğiniz için ben çok teşekkür ederim Sibel Hanımcığım. Hepimizin güzel niyetlerinin gerçekleşmesi dileklerimle. Sevgi, hoşgörü ışığınız olsun. Değerli okurlarımıza şair, ozan, âşık, tüm sanatçılara selam, saygı ve sevgilerimi iletiyorum.
 
Toplam blog
: 118
: 137
Kayıt tarihi
: 29.09.12
 
 

Müzeyyen KESKİN   AMASYAŞAT Başkanı Türkiye Sevdası Kültür Sanat Danışmanı Karadeniz Sevdası Kült..