Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

04 Ağustos '08

 
Kategori
Deneme
 

Şair Olmak

Şiir yazmak için şair olmam gerekmediğini anladığımdan beri kendimle şiirsel söyleşide samimiyeti ilerlettim. Sonra bu söyleşiyi hatırlamak istedim ve şiir gibi yazıya döktüm. Şiir yazdım diye şair olmadım tabi. Kendimle konuştuğumu duyanlar, “deli bu, deli!” dediler. Şiirlerimi duyanlarsa dalga olsun diye, “şair bu, şair!” dediler.
 
Ben her ne kadar kendimi şairden saymasam da insanın kendisini güzel söyletmesinin şiire benzediğini sezinleyebiliyorum. Bence şiir, insanın kendini, yani algılarını güzel sözle ifade biçimidir. Kendiyle güzel konuşmayı beceren herkes bu bağlamda şiir yazabilir.
 
Şair olmak biraz daha zor iştir. Şair olmak için, önce kendinle çekincesiz konuşabilecek, sonra manada duygusal sezgiyi coşturacak biçime sokarak konuştuklarını şiir yapacaksın. En sonunda kendi yalnızlıklarıyla konuşmaya korkanların da sesi olacak şiiri yapacaksın ki şair olabilesin... Şairler kendine konuşmaktan öte geçip başkalarına da güzel konuşurlar.
 
Şiiri okuyan kendini şiir gibi hissetmeli; şiiri okuyan veya dinleyen kendini şiirden yapmak istemeli. Şiir, okuyan veya dinleyenin gönlüne destursuz geçebildiği oranda yazarını şair yapar… Kendi yalnızlıklarıyla konuşmaya ve bilincini güncellemeye korkanları yüreklendiren böylesi şiirdir yazarını şair yapan...
 
Şiiri okuyan kişi, o şiirde kendi iç dünyasının tınılarını ve ifadesini bulabilmişse, şiir onun için iyidir. Yani her şiir ancak okuyucusu kadar iyidir. Okuyucunun duygu ve fikir dünyası ne kadar zengin, estetik beğeni bilinci ne kadar gelişkinse şiir de o kadar zor iyi olur...
 
Yazarken şiirin bütünlüğüne kafa tutmayan her dizeye manada özgür kimliğini vermek isteyen bir gayrete kapılırım. Ben galiba duygu ve düşüncemin özünü sezgiletecek manayı ifade kaygısıyla şiirden çok şiir gibi yazmaktayım. Şiir gibi yazmayı iyi yapınca da ortaya bazan şiir bile çıkabiliyor.
 
Şair olma hevesiyle başlamış olsam da az çok iyi şiir yazmakla şair olunmadığını anlamışımdır. Şairlik, ancak sanatsal ve düşünsel duyum ve algı niteliği yüksek okuyucular tarafından bahşedilen bir payedir. Ben sadece, duygu ve düşüncemi şiir biçiminde okuyucunun hayaline servis etmekten hoşlanıyorum. Bana şair denmese de olur; şiirlerim okunsun yeter…
 
Şiir yazmak bazıları için zor değildir. Bense şiir yazarken çok zorlanırım. Bu konuda yeteneksizim. Gene de yaza boza şiir yapmayı sevmeye başladım. Ben yetenek ve ilhamla değil de ısrarcı emeğin azmiyle şiir yapıyorum.
 
Ne şiirler bozdum, bir bilseydiniz. Bozduğum şiirlere ne bozuldum onu da bilseydiniz; “Adam bir kalem yapmak için koca ağacı yontuyor; kafayı yemiş” derdiniz.
 
***
Şiir üzerine söylenmiş birkaç söz:
 
* Şiir öyle ayrı bir dildir ki başka hiçbir dile çevrilemez, hatta yazılmış göründüğü dile bile.-Jean Cocteau
 
* Şiir, konuşma ile susmayı bir araya getirmektedir.-Thomas Cariyle
 
*Şiir, kurşun rengi dünyayı mavileştirir açmayan güneşi açtırır, yağmayan yağmuru yağdırır, içimize dışımıza…-Oktay Akbal
 
* Şiir, bir kaybeden kazanıyor oyunudur ve gerçek şair; kazanmak için kaybetmeyi seçer.-J.Paul Sartre ( Aslında şair kaybetmeyi umursamaz; yani bir bakıma bu “kaybeden kazanıyor” oyununda kazanmak umurunda değildir)
 
* Şiir…Sesle anlam arasında o uzayıp giden kararsızlık.-Paul Valery (Bence, sesle anlam arasında uzayıp giden muhabbettir)
 
* İyi şiir, insan idrakini tatmin etmez; allak bullak eder.-Montaigne
 
* Manası anlaşılabilen şiir, gerçek şiir değildir.-T.S.Eliot (Doğru olsa da bu ifade, “manasız şiir gerçek şiirdir” demeye destek çıktığından hatalıdır. Mantık onayıyla sabitlenmiş mana veren şiirdir gerçek şiirden sayılamayacak olan. Şiir elbette mana içerir; ancak bu mana okuyucunun duygusal göreceliğine ayarlı değişime uğrayabilir ve yanlış algılandığı da iddia edilemez)
 
* Şiir, insanın görünmez yüzü.-John Perse
 
* Şiir tek kişilik bir zevktir, yalnızlığın sanatıdır.-Jeffrey Moore (Yalnızlığa kafa tutan sanattır)
 
* Bazıları şiir sevmez, çünkü onların yaraları yoktur, yaraladıkları vardır.- Attila İlhan
 
* Şiir, insanlara bütün hayatı boyunca eşlik eden bir felsefedir.
- Andrey Tarkovski
 
* Şairler hayata bilginlerden daha yakındır.-Alexis Carrel
 
* Şiir, heyecanla aklın dengesini içerir. Heyecan, duygusal düzeydeki izlenimleri yoğunlaştırırsa, akıl bilgi düzeyindeki verileri şiire katar.- Attila İlhan
 
* Her şeyden önce, unutma ki sevişmek gibi bir şeydir şiir yazmak; duyduğu tadın paylaşılıp paylaşılmadığını hiç bilemez insan.
- Cesare Pavese
 
* Şiirin düzyazıdan farkı şudur: az kelimeyle çok şey söylemek.-
Voltaire
 
* Şiir sadece hayatın bir delilidir. Hayatınız iyi yanıyorsa şiir sadece küldür. -Renee Carlino
***
Muharrem Soyek
 
Toplam blog
: 363
: 1765
Kayıt tarihi
: 04.08.08
 
 

Parasız yatılı Darüşşafaka Özel Lisesi'nde iki yılı hazırlık sınıfı olmak üzere yedi buçuk yıl ok..