Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Temmuz '09

 
Kategori
Edebiyat
 

Şair Şinası Özdenoğlu ve Her aşk bir titanik


Abdülkadir GÜLER


Türk şiiri denildiği zaman ve ilk on şairin adını verin söylendiği zaman, bunlardan biri de Şinasi Özdenoğlu’dur derim.Şinasi Özdenoğlu, Türk şiiriyle yanyana, içiçe bir ozandır.Şair, yazar Ahmet Özer ile eleştirmen Muzaffer Uyguner ile birlikte hazırladıkları ve Kültür Bakanlığı yayınları arasında çıkan (2000) Cumhuriyet Şiirimizin Korkusuz ve Coşkulu Şairi Şinasi Özdenoğlu( Yaşamı, Sanatı ve Kişiliği ) adını taşıyan eserde :" Şair Şinasi Öndenoğlu; Cumhuriyetin ilginç bir döneminde tanıklık etmiş, özellikle 1946’da yayımladığı “ Anaforda Dönen Adam” adlı kitabındaki şiiriyle, yazınımızın geleneksel kalıpları dışında, yepyeni bir imgesel söylemle kendisinden sonraki kuşağı etkilemiştir.

Anadolu’daki hizmet yıllarında, ülke insanının gerçeğiyle bütünleşen şair; kimi eleştirmeyenlere Anadolu Şiiri’nin entelektüel ve lirik bir temsilcisi, kimilerince destansı söyleyişi öne çıkaran bir şair olarak nitelendirilmiştir. Şurası bir gerçektir ki, Anadolu’daki genç idarecilik yıllarından sonra, sanatında daha geniş ufuklar arayan Özdenoğlu , evrenselde açılmış, 1956’da yazdığı “Macar Rapsodisi” adlı dünyaca tanınmış bir özgürlük epopesine imzasını atarak, bu aşamadan sonra, sanatını daha çok dünya barışına ve insanların kardeşliğine adamıştır " der.

Şair Şinasi Özdenoğlu bir Cumhuriyet dönemi şairidir.Sanat ve edebiyatı evrenimizde şair ve yazar olarak yer almıştır.29 Ekim 1922 Gümüşhane doğumludur.Trabzon Lisesi’nden sonra (1940) Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’nden mezundur.Daha sonra A.Ü. Hukuk Fakültesi (Muadelet Sınavı ile-1952) mezun olmuş İçişleri Bakanlığı bünyesinde görev almıştır.Anadolu’nun değişik ilçelerinde kaymakamlık , Emniyet Genel Müdürlüğü’nde yönetici olarak görev almıştır.Daha sonra kurucu meclis üyesi, 14. Dönem Ankara Milletvekili(1969-1973) Parlamenter olarak görev almıştır.

Şinasi Özdenoğlu, ilk şiiri (30 Ağustos) daha ortaokul öğrencisi iken yazmıştır. Şiirleri Varlık, Ülkü, Hisar, Çınaraltı, Unesco Dergisi, Çağrı, Kemalist Ülkü, kıyı gibi sanat ve kültür dergilerinde yer almıştır.1942 yılında Yeni Adam Dergisi Fikir yarışmasında Türkiye birincisi olmuştur.Yine 1945 yılında Türk Hukuk Kurumu Özendirme Ödülü, 1956 yılında Macar Rapsodisi adlı epope nedeniyle Hür Macarlar( Namzetör) ödülüne layık görülmüştür.Atatürk’ün doğumunun 100. yılı Münasebetiyle Kültür Bakanlığı ödülü, Başkent Büyük Şehir Belediyesinin Onur Ödülü gibi ödülleri vardır.İngilizce ve Almancayı da biliyor.

ESERLERİ :

Şinasi Özdenoğlu’nun yayınlanmış eserleri şunlardır

Teselli(1943), Anaforda Dönen Adam( 1946), Edebiyatımızın Beş Ana Mesleği ( İnceleme- 1949), Vatanım Benim (Şiirler- 1973), Özgürlük İçin Ölmek ( Şiirler- 1974), Acısıyla Yanmak Türkiye’nin ( Şiirsel Düzyazı (1.bas.1975, 2.baskı 1995), Memleketi Sevmek Suçu ( Şiirler- 1978), Şairler Böyle Sever (Şiirler, 1.bas.1986, 2.baskı 2001), Önce İnsan Olmak (Denemeler) 1988, 1990, 3.bas. 1995), Suskunlar Ülkesi (Denemeler- 1988), Seninle Bir Yılbaşı( Öyküler- 1.bas, 1989, 2.bas. 1990), Yasaklar Cehennemi ( Şiirler- 1991), Özgürlük Tek Sevgilim (Şiirler- 1992), Sımsıcak Dostluğunda Ölümün (Şiirler- 1993), Sevdim, Savaştım (Yeni Şiirler ve Seçkiler- 1995), Uzak (Şiirler- Seçkiler- 1995), Türkiye Sevdası( Destanlar ve Destansı Şiirler- Kültür Bakanlığı yayını-1997), Anılar ve Portreler ( Edebiyat Anıları- Cumhuriyet Kitapları-2000) ve Her Aşk Bir Titanik ( Şiirler- 2003). Gibi yapıtları vardır

Sayın Özdenoğlu’nun’u eleştirmek elbette benim işim değildir. Bu beni zaten aşar. Yeni yayımlanan her kitabını bir dost sıcaklığı içinde hiç üşenmeden imzalı olarak bana armağan ediyor. Ben de kitaplarını içime sindire sindire okuyor ve sevenlerime de okutuyorum.Türkçe öğretmeni olarak kaldığım okullarda da, öğrencilerime de okutmuşumdur.Takdir ettiğim, saygı duyduğum bir şairdir Sayın Şinasi Özdenoğlu.

Bana en son olarak imzalı olarak gönderdiği HER AŞK BİR TİTANİK(Şiirler- 2003) Adını taşıyan yapıtıdır. Buradan yola çıkarak Sayın Özdenoğlu’nu biraz olsun tanıtmak istedim.Kitabın başında zarif bir el yazısıyla : Değerli şair ve Eğitimci vefalı Dost Abdülkadir Güler Kardeşime en iyi dileklerimle “ diye imzalamış sayın Özdenoğlu. Bu sıcak ve samimi ifadeye ne denli teşekkür edilse yeridir.Ben de ancak bu sıcacık ifadeye “ başım, gözüm üstüne” demekten başka söyleyecek bir sözcük bulamuyorum.

“Her Aşk Bir Titanik” adlı kitabından özgün şiirlerinde yer alan bazı güzelim dizelerinden seçtiklerimi sizinle de paylaşmak istiyorum. Bu konu da bencil değilim. Bunları sıcak bir iklim coğrafyasında seçtiğim dizelerden bazıları : “ Gizemli kuleleri ateşe veren kim ? / Nedendir bu aleve, bu durum ?.(s, 9), Bir gün ansızın kaybolmuş sahibi / Nereye gitmiş, kim kaçırmış ? Bilen yok / Bir otel ki, satan da yok, aylan da yok, (s.11), Bilesin kimseler böylesine yalnız kaldığımı / Kim bilir, belki bir aşk çalar bu otelde / Ölüm çalmadan kapımı..(s.13),

Göçebe kuşlar gibidir o gecikmiş sevdalar / Kısa bir serüvendir, uçar ve gider / Ardında yalnızca anılar bırakır.. (s.17).

Şinasi özdenoğlu, şiirsel bir dille, akıcı, yalın bir Türkçe ile acılarını, özlemlerini, yalnızlıklarını ve sevgilerini kendine özgü bir şiir düzeni içinde sergiliyor. “HER KADIN BİR ROMAN” başlıklı şiirinde, gel görün ki Anadolu kadınını nasıl tanımlıyor :

Her kadın bir roman

Kimi sığ, kimi derin

O sevda günlerim kimin imge sinde şimdi

Acaba kimlerin ?


Her insan bir roman, hele kadınlar…

Açmazlar sırlarını kimseye

Yaşlanır, yaşlanır da

Ellerinde mum, giderler kiliseye…

…………….

Eski sandıklarda yaşar

Uzak düşleri genç kızlığın

Kimi düşünürsünüz ey sonbahar gülleri ?

Merak ettiğim hep sizlersiniz..


Her insan bir roman,

Hele kadınlar…(s.33).

Her şairin dizelerinde mutlaka ölüm izlekleri (teması) vardır. Cahit Sıtkı, Osman Ziya Saba gibi şairler bunları fazlasıyla işlemişlerdir.Yakında kaybettiğimiz değerli siyaset, bürokrat ve devlet adamı , Eski Dışişleri Bakanlarımızdan , gazeteci yazar sevgili İsmail Cem’de ölümle ilgili bir şiirinde şunları yazmıştı :Çok ileri bir tarihte/ Çok yaşlı olarak / Sessizce ayrılmalıyım / Kimseye pek gözükmeden / ve Kimseyi rahatsız etmeden. Masamın üzerinde / Dünden kalan işler / Tamamlanmamış yazılar / Okunmayı bekleyen kitaplar / ve anılar ve umutlar(…) İşte sevgili dostlar ben böyle veda etmeliyim…Diyordu..Sırası gelmişken sevenlerine, yakınlarına ve tüm basın camiasına başsağlığı diliyorum. Mekânı cennet olsun Sayın İsmail Cem’in… Ölümle ilgili şiir yazmayan şair var mıdır acaba, sanmıyorum. Değerli şairimiz Şinasi Özdenoğlu’na sağlık ve uzun ömürler diliyorum. Onun gibi yurtsever insanlara bu memleketin ihtiyacı vardır. Oda Ölümle ilgili bir şiir yazmıştır. SON DİLEK başlıklı şiirinde :

Biliyorum, yakında öleceğim

İstiyorum ki bu sahipsiz ülkemde

Bütün yollar tertemiz

Bütün alınlar açık

Ve Parklar yemyeşil olsun…


İnsanlar mert olsun isterim

Zenginler daha cömert

Herkes haksızlıklara direnir olsun..

……………………….

At toprağı üstüme

Gönder beni o sonsuz zamana

Gideceğim yer aydınlık olsun !...

Şinasi Özdenoğlu’nu tanıtmak o denli zordur, daha önce de demiştim, bu beni aşar.Her yönü ile örnek bir şair, değerli bir dost, vefa bir İstanbul efendisidir. Bir vefa borcu olarak bunları içimden geldiği gibi yazdım, Söke’den Ankara’ya Sayın Özdenoğu’na buradan selam ve saygılar gönderiyorum. Ve daha nice sağlık dolu, aydınlık dolu yarınlara diyorum…

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..