Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Mart '11

 
Kategori
Deneme
 

Şairlik nedir - 3 : Şair dil kuyumcusudur.

Şairlik nedir - 3 : Şair dil kuyumcusudur.
 

Şairin Köşesi:3


Dili en çok kimler işler bilin bakalım? Kuyumcular mı, gazeteciler mi, dilciler mi...kim? Elbette şairler işler. Ama şair olan şairler... Yoksa korkan; günümüzün diliyle değil; altıyüz yıl öncenin diliyle yazan; kendi dilini değil, Arapça’yı , Farsça'yı yeğleyen; Osmanlıca’nın en büyük erdem olduğuna inananlar zaten, meclisten dışarı... Onlar gitsinler kendi bağlarında otlasınlar... Biz Türkçe’den sözediyoruz, Türkçe’den…Türkçe erenlerin dilinde dil olur, yeniden yıkanıp, yoğrulup, nur olur...Baka Yunus’a.. 

GELİN EY KARDEŞLER
Gelin ey kardeşler gelin
Bu menzil uzağa benzer
Nazar kıldım şu dünyaya
Kurulmuş tuzağa benzer
Bir pirin eteğin tuttum
"Ana beni" deyip gittim
Nice yüzbin günah ettim
Her biri de bir dağa benzer
Çağla Derviş Yunus çağla
Sen özünü Hakk'a bağla
Ağlar isen haline ağla
Erdem vefa yoğa benzer” 

Yunus Emre’nin bir bilge olarak dilimizi nasıl sevip, nasıl eğip büktüğünü görün. Güzel Türkçe, Anadolu erenlerinin elinde bir hoş yaşamış, İstanbul’a gidince, çok bilmişlerin elinde çok işkenceler görmüştür.
İşte sana Aşık Veysel . Veysel bize kendini, diliyle, sanatıyla, şiiriyle hatırlatır… 

“Ben giderim adım kalır
Dostlar beni hatırlasın
Düğün olur bayram gelir
Dostlar beni hatırlasın..” 

Büyük şairlerin hepsi de böyledir. Şairler “Sanatçı” olduysa bu biraz da saatçi titizliğiyle dili işlemeleri; diliyle bize kendilerini sevdirmelerindendir. Pir Sultan’ın deyişine bakınız: 

“Al gül olsam al gerdana takılsam
Kemer olsam ince bele sarılsam
Köle olsam pazarlarda satılsam
Yarim deyi al sinene sar beni ..” 

Her büyük şair bir bakıma bir büyük sanatçıdır. Ama onu yaşatan halkın kendisidir. Sen ne kadar uğraşırsan uğraş, halk en büyük paydaş... O bilir, o değerlendirir, o kaldırır tarihin raflarına koyar. Sen istersen ağzınla kuş tuttuğunu san, eğer, tarihin doğrultusunda, doğru yolda değilsen, boşuna... Onun için yol, yöntem çok önemli, usta çok önemli, nereye gidiyorsun bilmezsen, cenap nereye, yol nereye ? Haydi Allah selamet versin, ama arkadaş her şeyden önce Allah akıl versin, dilini düzeltsin.. Şiir demek, dil demek. Dil kuyumcusu demek... Ondan sonra çokça emek...emek.. 

 
Toplam blog
: 2579
: 848
Kayıt tarihi
: 24.10.10
 
 

Mesleğim eğitimcilik… Şimdi artık emekli bir vatandaşım… biraz şairlik, biraz hayalcilik, biraz s..